theresesorensen
28-06-2003, 08:29
Jag planterade marguerite och lobelia i blomlådor strax efter pingst. Nu börjar bladen på margueriterna att vissna. De blommar fint, får vatten dagligen och växtnäring en gång i veckan. Lådorna hänger i soligt läge. Varför vissnar bladen? Hjälp!
e_sedell
28-06-2003, 11:42
För varmt? För mycket vatten? Står med våta fötter?
Eva i Norrköping
28-06-2003, 18:54
Jag har liknande problem med min stam-marguerit, bladen gulnar och blommorna vissnar fortare än de slår ut. Tar hemskt gärna emot tips och råd på vad man kan göra. Den har inte varit utsatt för torka, men en hel del regn har det ju kommit, ,men den har inte stått för blött då den står i kruka med avrinningshål.
e_sedell
28-06-2003, 19:18
Det kan ju vara sorgmyggor i jorden, de gillar ju när det är fuktigt. Annars låter det nästan som om det är en brist av någonting...
Eva, åk till Friis (i smedby) och fråga Thomas, han är hortonom så han vet det mesta.
Eva i Norrköping
10-07-2003, 19:12
Efter att varit borta tio dar på semester kom jag hem till en marguerit som var i klart bättre skick än när jag åkte. Bladen är gröna nu, och blommorna börjar komma igen. Jag knipsade bort nästan alla blommor innan jag åkte, det kanske var bra.
Jag känner igen problemet..... Jag har ännu inte lyckats få någon marguerit att bli fin trots flera försök. Så jag har gett upp!
Eva i Norrköping
12-08-2003, 22:09
Nej, de är inte helt lätta... Min har tappat sugen igen, nu är alla blommor borta, men den är i alla fall grön....alltid nåt att glädjas åt...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.