Full version: Benjaminfikus
Linnyk

Hej,
jag är ny på forumet smile.gif

Har läst igenom lite frågor och svar om problem med Benjaminfikusar, men tycker inte att de stämmer in riktigt på mitt eget problem så prövar att ställa en fråga själv.

Jag köpte en hyfsat stor (2m) BF i augusti, den var då superfin. Under hela hösten tappade den blad, blev bara fulare och fulare. (Jag var bortrest då men en kompis var förbi och vattnade en gång i veckan.) Nu har jag fått lite fart på den genom att plantera om i rätt stor kruka, mkt lecakulor, ställt ganska ljust (typ nordost-fönster, har inte fönster åt något annat håll så det finns inga alternativ, men förut stog den mer i ett hörn). Krukväxtnäring får de varannan vecka ungefär.

Ja, i alla fall så har den repat sig lite grann, det kommer ganska många nya blad. Men den fortsätter ändå att tappa blad (som gulnar och ramlar av, alternativt så vissnar/torkar de från bladspesten och inåt). Även en del av de nya små bladen ramlar av (utan att gulna/vissna).

Vad kan jag tänkas göra för fel?

Har två andra BF, vilka är jättefina båda två (och den ena står nästan i hörnet där min "fuling" stod innan, så ljuset kan ju inte vara så dåligt där ändå).

Låter det som övervattning? De andra två BF får vatten ganska ofta (3ggr/v kanske, men inga jättemängder) och verkar trivas med detta. Den nya får lite större mängder eftersom den ju är större. (Detta gäller nu på sommaren, min lägenhet blir väldigt het då solen ligger rakt in fram till kl 13 ungefär, så det blir fort torrt i krukorna - annars vattnar jag inte fullt så ofta.)

Vore väldigt tacksam för tips och råd!

Häsningar, Linda
Floppy
Hej och välkommen hit... smile.gif

Vad jag har läst och hört och den erfarenheten jag har haft med mina BF så brukar den tappa nästan alla bladen vart tredje-fjärde år...för att sedan komma igen på nytt med nya fina blad...öven 'bebis bladen' tappas precis som du själv skriver...jag har en BF som nu har hållt på att tappa bladen sen i höstas och nu verkar det som om att han håller på att vända...förra sommaren hade jag en annan som gjorde så och den har hämtat sig fint nu...gjorde inget speciellt med den...vattnade lika som innan...flyttade inte på den och den fick samma näring som tidigare...

Så det kanske är så med din nu också...vänta och se om den återhämtar sig efter att den har tappat färdigt...

Kom på att BF fick en förändring från butik till ditt klimat...så då kan det också bli så som du beskrev...och den fick kanske för sig att 'byta' blad nu...du har ju inte samma temperatur som butiken och de kanske sköter den på ett annat sätt än som du gör nu och den behöver tid till att få anpassa sig till ditt hem...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon