Hej!
Kommer resa bort nån vecka (eller två) i taget under sommaren. Balkongväxterna tänkte jag då ta in, de borde väl torka ut mindre inomhus, om jag vattnar på dem ordentligt osv? Ska man dra ner persiennerna, eller ha dem halvöppna bara, så att det inte blir lika ljust/varmt i lägenheten? Den brukar annars kunna bli rätt stekhet på dagarna (iaf om man inte kan ha balkongdörren öppen). Eller ska jag ställa växterna i badrummet där det är mörkt och svalt?
Och hur ska jag göra med balkongens klätterväxter? Kan ju inte ta in dem utan att riva sönder dem helt, så de måste vara kvar ute.
Solen gassar från morgon till kl 13 ungefär, sedan skugga. Nu när det är varmt och soligt vattnar jag varje dag. Tror ni att det är möjligt att de kan klara sig nån vecka om jag sticker ner ett par stora pet-flaskor i jorden? Eller finns det något annat man kan göra?
(Självklart vore det bästa om nån kom hit och vattnade åt mig, men osäkert om folk kommer vara hemma själva och så är det något av ett projekt för mina vänner att ta sig hit och vattna, så om det går att ordna på annat sätt så vore det bra. Och i vilket fall så vore det bättre om "vattnaren" kunde komma en gång i veckan i stället för var och varannan dag.)
Finns det andra bra knep för bevattning när man reser bort (både inomhus och på balkongen tänkte jag)? Pet-flaskor och ställa krukorna på fuktiga disktrasor som leder ner i vattenfull diskho har jag läst om här. Sen har jag snören i plasrör som ska funka som självbevattning tillsammans med en hink vatten, någon som har provat om de funkar bra?
Vore jättetacksam för tips och råd!
Hälsningar, Linda
Upp och nedvända PET-flaskor eller stora glasflaskor funkar alldeles förträffligt.
Ta en hel flaska, fyll den med vatten och stoppa flaskhalsen djupt ned i jorden.
Tanken är att det ska bli undertryck i flaskan. När jorden sedan torkar så släpper den igenom luft upp i flaskan och motsvarande mängd vatten rinner då ut. Det finns även bevattningspipar att köpa som man skruvar på flaskan.
De mjuka PET-flaskorna (2 Kr pant) fungerar dock inte så bra. De kläms ihop när det blir undertryck i flaskan och släpper ut vattnet alldeles för fort.
Elisabeth P
01-07-2007, 15:26
Tänkte att jag skulle testa detta. Men några frågor bara
Ska man skära av botten så att man lätt kan fylla på vatten, eller förtar det effektyen av undertryck?
Fick höra att man skulle ha korken kvar och göra små hål i flaskan som man sedan gräver ner, så gjorde inte jag.
Jag tog bort korken, gjorde inga hål i flaskan, skar av botten vände den uppochner och tryckte endast ner toppen av flaskan i jorden. Sedan hoppas jag att det bara är att fylla på med vatten?
Tyvärr anvääde jag de mjuka petflaskorna för de var lättare att skära i, hoppas på att det funkar ändå?
Några som har erfarenhet av desssa metoder och vill dela med sig?
Jag har inte tid atttesta då jag reser snart.
*Stintan*
01-07-2007, 16:37
Ingen kork på och botten ska vara kvar
CITAT (Stintan43 @ 01-07-2007, 17:37)

Ingen kork på och botten ska vara kvar
... och inga mjuka PET-flaskor (2 Kr-pant).
Det finns också bevattningspipar att köpa som man kan skruva på flaskan i stället för korken, så går det lättare att sticka ned flaskan djupt i jorden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.