Full version: Bytestråd - myntor
noora
Jag har fått ganska många förfrågningar på den marockanska myntan, så jag tänkte att det kanske finns mer intresse för att byta/köpa/sälja myntasticklingar?

Jag har följande sorter som jag kan dela med mig av:

- Marockansk mynta (även kallad marockansk grönmynta)
- Pepparmynta (varianten med mörka stjälkar och bladnerver)
- Vanlig grönmynta
- Eau de cologne-mynta (en mynta med lätt lavendeldoft som gör att den upplevs väldigt parfymig. God till te)
- En okänd sort med något rundade och lite ludna blad. Mjuk och fin myntasmak, jättegod till te. Blommar med lila fluffiga klasar.
- Ananasmynta (ett par-tre stjälkar kan jag ta nu i alla fall, kanske fler senare på sommaren)

Jag kan skicka rotsticklingar (en stjälk med så mycket rot som jag får upp när jag drar upp den) per post. Jag har hittills tagit 20 kr för portot, då har jag skickat två stjälkar (av samma sort) men jag tror att det går in fler i paketet utan att portot blir dyrare om man vill ha flera sorter. Bor man i närheten av Tullinge eller har vägarna förbi kan man självklart komma och hämta personligen smile.gif

Om någon vill byta är jag extra intresserad av vattenmynta och mobles-mynta (min gamla planta satt i en kruka i flera år men den verkar vara stendöd nu), men det finns många andra sorter som jag fortfarande saknar också smile.gif Jag kan även betala en slant om någon vill sälja smile.gif
MariaS
Jag kan bidra med en "röd" mynta, (rödgröna blad och röda stjälkar) med en mild myntasmak och doft, vattenmynta, temynta, apelsinmynta (sorten 'orange') och äppelmynta. Byter gärna mot annanasmynta och eau de colognemynta.
noora
CITAT (MariaS @ 08-06-2007, 21:04) *
Jag kan bidra med en "röd" mynta, (rödgröna blad och röda stjälkar) med en mild myntasmak och doft, vattenmynta, temynta, apelsinmynta (sorten 'orange') och äppelmynta. Byter gärna mot annanasmynta och eau de colognemynta.

Låter spännande, jag PM:ar dig smile.gif
Gurkan
CITAT (noora @ 07-06-2007, 17:28) *
......

- En okänd sort med något rundade och lite ludna blad. Mjuk och fin myntasmak, jättegod till te. Blommar med lila fluffiga klasar.
......

Låter precis som min 'Äppelmynta'. Den är lite ljusare i bladfärgen än många andra myntor och växer oerhört starkt, en stickling blev en hel proppfull hink på 2 månader. Kan det vara en sån ?
noora
CITAT (Gurkan @ 11-06-2007, 12:05) *
Låter precis som min 'Äppelmynta'. Den är lite ljusare i bladfärgen än många andra myntor och växer oerhört starkt, en stickling blev en hel proppfull hink på 2 månader. Kan det vara en sån ?

Jag har nyligen köpt en äppelmynta också, och den är inte likadan. Det känns mer som en korsning mellan äppelmynta och grönmynta, eller nåt sånt smile.gif
Gurkan
CITAT (noora @ 11-06-2007, 15:56) *
Jag har nyligen köpt en äppelmynta också, och den är inte likadan. Det känns mer som en korsning mellan äppelmynta och grönmynta, eller nåt sånt smile.gif

Kan du inte skicka med ett rotskott av den också när du ändå ska skicka malörten, så får jag jämföra med min Äppelmynta ... jag kan skicka en bit av min 'Skånsk Ädelmynta' (Mentha x gracilis subspicata) som byte.
noora
CITAT (Gurkan @ 12-06-2007, 00:30) *
Kan du inte skicka med ett rotskott av den också när du ändå ska skicka malörten, så får jag jämföra med min Äppelmynta ... jag kan skicka en bit av min 'Skånsk Ädelmynta' (Mentha x gracilis subspicata) som byte.

Javisst kan jag göra det smile.gif Skånsk ädelmynta låter spännande också smile.gif
Preussen
eftersom jag tänkt göra om min mytabädd så kommer jag att få över av följande myntor.

marockansk temynta
turkisk temynta (liknar mer pepparmynta än grönmynta)
chilensk temynta (en grönmynta)
pepparmynta
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon