|
Jag startade precis en bytestråd för myntasticklingar, och kom på att det kan ju finnas annat också i örtlandet som är lätt att plocka revor eller tuvor av och skicka på posten.
Jag har i alla fall stora mängder av romersk malört om någon vill ha. Den sprider sig lika illa som myntor ungefär. Kan enligt uppgift användas som vanlig malört men blir bara hälften så hög.
Jag har även en vitmalört, den växer så det knakar och jag fick flytta på den efter en månad för att den trängde ut allt annat. Väldigt snygg i samplantering med rödbladiga växter eller t.ex. en bolltistel. Som kryddväxt är den inte så användbar men en del använder det till rökelse.
ingrid fuxwall
07-06-2007, 22:45
Vad vill du ha i utbyte? När jag röjde bort såpnejlikan så råkade tydligen både malört och Åbrod försvinna.
ingrid
Vad har du att erbjuda? Mitt största intresse är krydd- eller medicinalväxter, men även perenner som klarar sig i lerjord eller i alla fall inte genast drunknar bland kirskålen är av intresse
Jag vill gärna ha romersk malört (Artemisia pontica ??). Den ingår i mitt Absinthrecept ... Har inte några roliga kryddor att byta mot men några riktigt fina rudbeckiaplantor, vanlig röd och den som heter 'Magnus'. Echinacea purpurea.
Österläge
08-06-2007, 13:05
Bra tråd! Jag har lavendelsticklingar som jag håller på o rotar nu, sorten heter Lavendula augustifolia. Vill gärna ha olika sorters timjan, jag har kryddtimjan o citrontimjan men vill gärna ha fler..
CITAT (Gurkan @ 08-06-2007, 10:56)  Jag vill gärna ha romersk malört (Artemisia pontica ??). Den ingår i mitt Absinthrecept ... Har inte några roliga kryddor att byta mot men några riktigt fina rudbeckiaplantor, vanlig röd och den som heter 'Magnus'. Echinacea purpurea. Jag byter gärna romersk malört mot röd rudbeckia  Jag försökte så några i våras men det gick inte så bra, jag var nog lite för sen med sådden.
Jag har åbrodd och vill gärna ha citrontimjan, apelsintimjan (såg just på torget att det fanns!) eller annan timjan.
Får väl hänga på här. Jag har sticklingar av apelsintimjan, citrontimjan, "vanlig" timjan (thymus vulgaris), fransk dragon samt en massa plantor av japansk/kinesisk gräslök (Allium schoenoprasum), rosa och lila lavendel, turkisk isop, samt några myntor på myntatråden. Buter gärna mot Panax.
Söker Ananassalvia. Har tyvärr än så länge inte så mycket att byta med, har precis anlagt min örtagårdslåda. Om ingen har sticklingar kanske någon vet var man kan få tag på det? Köpte förra året på en marknad och har inte sett det någon annanstans. Min lyckades inte överleva vintern, glömde vattna...
Jag köpte ananassalvia från Zetas förra året, och jag tror att jag såg sådana där i år igen. Min planta råkade för övrigt ut för samma öde som din... när jag började så chili och perenner på senvintern glömde jag helt bort övervintrarna i garagefönstret...
Tack för tipset! Ska kolla om den finns där i år också.
Inte lätt att komma ihåg att vattna. Jag flyttade till huset i höstas och förträngde övervintrarna i gäststugan. Speciellt när det låg 40 cm snö på vägen dit ;-)
Hannifer
15-06-2007, 10:54
Är det någon som råkar ha en småplanta av slåttergubbe (arnica montana/chamissionis)?
CITAT (Hannifer @ 15-06-2007, 10:54)  Är det någon som råkar ha en småplanta av slåttergubbe (arnica montana/chamissionis)?  Ja, jag har några frösådda arnica montana. De är ganska så små ännu... Sen har jag också bockrot, getruta, blodtopp, spansk körvel, vejde, hundtunga och säkert en hel del annat som jag inte kommer på nu.
CITAT (cia73 @ 15-06-2007, 20:08)  Ja, jag har några frösådda arnica montana. De är ganska så små ännu... Sen har jag också bockrot, getruta, blodtopp, spansk körvel, vejde, hundtunga och säkert en hel del annat som jag inte kommer på nu.  Åh, har du fått blodtopp att gro? Hur gjorde du? Jag har försökt två gånger men misslyckats Skulle du kunna tänka dig att byta lite spansk körvel mot något (eller sälja en planta)? Jag hade räknat med att kunna ta en planta från mina föräldrar, men nu när jag äntligen har kommit på var jag skulle kunna plantera den har dom lyckats utrota den från sin trädgård. Jag trodde inte ens att det var möjligt att bli av med den... Förutom det jag har nämnt tidigare i tråden skulle jag kunna dela med mig av svartklint (som inte är svart trots namnet...), färgad rölleka (blandade gula och röda) och färgkulla (Anthemis tinctoria). Dessa står i min "inte så ätliga örter"-rabatt, så jag tänkte inte på dem tidigare  Dessutom skulle jag skicka hela plantor av dessa, och inte bara sticklingar... Alla tre blev större än vad jag hade räknat med, så jag måste dela på dem och flytta dem, och då blir det plantor över.
Noora- Blodtoppfröna hade jag 2 månader i jordkällaren i vintras och sen fick de komma in under lysrören. De grodde snällt. Ta kål på spansk körvel- ja är det faktiskt möjligt?  Jag har några småplantor som går bra att sända per post. Svartklint och röllekan skulle passa bra i min örtagård... Jag har inte bara ätbara växter där, jag har även olika medicinalväxter och "färgväxter". Jag ska ge mej ut och gå igenom vad jag riktigt har. Ängssalvia, skörbjuggsört, såpnejlika, läkemalva(vet ej hur den är att dela), romersk malört, piplök, topplök, libbsticka, temynta och pepparmynta är såna jag kommer på nu.
mayababy
19-06-2007, 05:05
jag har en massa järnörtsbäbisar om det är någon som vill byta...
Hannifer
26-06-2007, 01:26
Söker äkta kattmynta (nepeta cataria). Kan byta mot krukväxtsticklingar eller ört/medicinalväxtfrön.
Preussen
26-06-2007, 08:26
jag har salvia och libbsticka om nu någon skulle vilja ha.
Marcus Willgren
26-06-2007, 09:07
Jag har en 10 kvm stor örtrabbat med bla äkta vallört uppländs vallört cikoria (enbart blå vill gärna byta något mot en vit planta) pepparmynta, backtimjan, fransk dragon, (vänderot nu över 2m!) klätt, pukvete, timjan vulgaris, vild kärleksört, backnejlika, kantnepeta, tjärblomster, vitlök, ålandsrot, gamaldags digitalis med klockor som öppnar sig, kungsljus stor och liten variant, blåklint, rödklint, rosmarin, budlejja, salvia, oregano, kungsmynta, lavendel, bolltistel(med taggar). jag byter gärna skott på någon av dessa växter mot: rudbecia röd och gul, blå bolltistel, vit cikoria, svartklint, slåttergubbe, vit fodervallört, bambu. mvh/ Marcus Willgren 021-143469
CITAT (cia73 @ 15-06-2007, 20:08)  Ja, jag har några frösådda arnica montana. De är ganska så små ännu... Sen har jag också bockrot, getruta, blodtopp, spansk körvel, vejde, hundtunga och säkert en hel del annat som jag inte kommer på nu.  Hejsan, lite ny-gammal här... Letar just med ljus och lykta efter arnica montana samt nepeta catariaHar en hel del lite nyare örter, Libbsticka, Åbrodd, Kummin, Kamomill, Malört, Äpplemynta, Ananassalvia, Isop, Kungsljus, såpnejlika, penningört, andra lite mer 'vanliga' till köket, Kan lägga till Krikon (hur mkt som helst) och Korinter (har ej börjat sprida sig). Kramis Lenis
Hannifer
09-07-2007, 00:54
Ingen som har nepeta cataria eller stachys officinalis (humlesuga)?
baccillen
10-07-2007, 11:17
Oj vad ni har många olika örter  Gissa om det stör att jag bor här på andra sidan vattnet och inte ens har nåt att byta mot  Ingen vill väl skicka nåt åt mig
*Ulrica*
21-07-2007, 09:47
Jag har inte läst hela denna tråden men jag hoppas att jag kommit rätt... Jag har 10 plantor av Nattljus - Oenothera biennis (sid. 372 i Örtmedicin och växtmagi) visserligen ingen krydda men väl en medicinalväxt. Jag har ångrat mej och vill inte ha dem så nu undrar jag om någon vill byta mot något annat eller ha dem till skänks? Jag bor i norra Ale men ska till Göteborg i morgon, söndag 22 juli och till Borås på tisdag den 24 juli. Jag har själv dragit upp dem från frö. Du kan få fröna som är kvar i påsen på "köpet". Så här ser de ut just nu: nattljus.jpg
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|