Grön Nybörjare
Hej!

Som yrkesverksam fritidsledare för ungdomar och med ett stort intresse för trädgård och odling har jag en förfrågan. Om jag skulle vilja engagera mina ungdomar i lättare form av odling, jag tänker tex små drivhus, har ni tips på hur man kan gå tillväga för att väcka intresse? Tacksam för tips om upplägg!

Mvh nyfiken grön
Tesa
I skolan här så hade dom odling som elevens val under några år. Det dom odlade gick till försäljning på en loppmarknad till förmån för byggandet av en skola i Gambia. Det var ganska populärt..
Tror att man ska börja med unga ungdomar..
Carex
odla enkla saker som solrosor och likande. Sånt som tar sig snabbt och har stor chans att överleva, växa sig stort och fint. Tagetes funkar og. Men det är nog lite sent för det kanske. Tomater, gurka annars?
Gillan
Jag skulle spåna vidare på Tesas förslag. Varför inte försöka få till nån form av pallkragar att låta dem odla i? Jag har för mig att det var nån annan här på forumet som var engagerad i nåt liknande med gott resultat. Minns tyvärr inte vem det var (med risk för att sticka ut hakan skulle jag gissa på vickeva, men det kan vara helt fel).

Sen skulle jag nog låta dem testa med både snabbväxande blommor och grönsaker. Min egen erfarenhet säger att barn tycker att det är väldigt spännande/kul med sånt de kan äta upp tummenupp.gif
olgak
Ja A och O är väl att det blir något smile.gif! Så lättodlat är nog viktigt. Jag tror också att gödsla och gräva på våren, och bygga upp odlingsbädden, är ett bra steg att börja med, så att de känner att de är med från början och vet hur det hela gått till. Jag vet inte hur du menar med "små drivhus", menar du sådana miniatyrväxthus man kan köpa med några små krukor i? Det låter jättejobbigt tycker jag, jag föreställer mig att det torkar upp och vissnar på nolltid i dessa små grejer, men någon annan kanske vet hur man får det att funka? Nej ut i landet med dem tycker jag hehe. Gör en riktig odlingsbädd med gödsel och marktäckning (t.ex. gräsklipp) och låt dem vattna och följa hela processen. Gör något stort. Squash eller solrosor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon