Full version: Hängig blomstertobak
Jill-Ulrika
Min nyplanterade blomstertobak hänger och ser mycket ledsen ut. Vet inte om de får för mycket sol där de står men det var ju anledningen till att jag satte dem just där. Vilka förhållanden är mest idealiska för blomstertobak egentligen? Halvskugga.

Trädgårdsiris, lammöra och brudslöja verkar ju trivas.
Ska jag flytta blomstertobaken eller vänta till den vant sig vid det nya läget?
Alexander-VG-zon3
har den fått vatten ?
Irene_L
Nyplanterade växter kan man behöva skydda från solen lite i början. Jag brukar sätta för lite fiberduken så inte solen bränner för mycket på plantan. Eller sätt en stol framför som skuggar i början. Sen när den vant sig vid solen klarar den av att stå i solen. yes.gif
Gillan
Samtidigt är det precis som Flaxss frågar; " Har den fått vatten? ". Blomstertobak kräver nog mer vatten än man tror. Den vill absolut inte bli torr tummenupp.gif

Sen håller jag med Irene om att många växter ( de flesta kanske?) behöver verkligen bli skyddade från den starka sol som skiner nu i början och där är fiberduken guld värd yes.gif
Jill-Ulrika
Tack för tipsen. Själv tycker jag att jag inte gör annat än å vattna:) Jag gissar att det är alldeles för torrt i den rabatt där den står nu. (men jag trodde blomstertobaken gillade det) På balkongen var det ju också snustorrt emellanåt...
Men jag funderar på att flytta den till ett ställe i rabatten med halvskugga istället. För jag orkar inte se den hänga där varje dag jag kommer ifrån jobbet crying.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon