pleximaster
Jag fått tag på ett gammalt 8-kantigt lusthus från ca 1910-1920 talet! Plåttäck, öppet lusthus/paviljong men med mycket snickarglädje!

Vi har pratat om att bygga ett lusthus högt uppe på tomten men trodde att det skulle bli nän man gått i pension. Så i lördags hittade jag ett på Blocket. Så det blev att hugga i direkt! Fick en kompis att hämta taket med sin kranbil och trixade in de mellan alla träden. Tyyvärr gick allt så snabbt att vi fick lägga det på marken. Taket var i mycket bra skick och i går fick jag hjälp av halva byn att lyfta upp taket på på en HAKIställning. (Himla tur att ingen hade planerat att göra något på nationaldagen.) Det tog 11 man 20 minuter att lyfta taket på plats på ställningen. Har nu börjat att bygga upp lusthuset uppifrån och ner. Stolparna var murkna nertill och får ersättas (Skulle bli lite lågt om man kapade dom smile.gif ) Snickarglädjen får jag komplettera till en del, samt större delen av räcket men för 2100 kr är det värt det.

Mvh plexi

Azola
Grattis....vilket fynd! tummenupp.gif Ja ibland hittar man det mest otroliga(tänkte på priset) då man minst anar det.
Otroliga grannar du har...men de kanske räknar med att bli inbjudna på någon svalkande drink då huset är klart.
Räknar med att få se bilder på det så småningom...Lycka till!
Limeblossom
Vad roligt! Som sagt, vi vill se bilder sen smile.gif
pleximaster
Här är några bilder…

PICT0037.jpg

Det är lite speciellt att bygga något uppifrån och ned. Taket lades på HAKI ställning och hål för nya stolpar fick lodas ner för att hamna på rätt plats. Nu är stolpar och de bärande delarena på plats men det var för mörkt för att få en bra bild.

Annars är det mycket jobb att bli av med alla lager färg på snickerierna…

PICT0044.jpg

PICT0043.jpg

och att komplettera där det behövs…

PICT0045.jpg

Fler bilder kommer!!!

mvh plexi
pleximaster
Allt har varit trärent och nu börjar jag grunda uppifrån pch ner med linoljefärg.

mvh plexi

PICT0010.jpg

PICT0011.jpg

PICT0012.jpg

Cocos
Verkligen urtjusigt! biggrin.gif
Gillan
Jag är mäkta imponerad av ditt projekt plexi! Vilket jobb du lagt/lägger ner! Det måste bara bli fantastiskt när det är klart tummenupp.gif
Azola
Men såååå tjusigt ..vilket jobb!! Det ligger mycket vackert också ser jag...er tomt är fantastisk! tummenupp.gif
Lön för mödan får du någon sen och ljummen augusti kväll...med något gott i glaset, trevligt sällskap alla trädgårdens dofter och en sagolik utsikt.
Irene_L
åhhh så fint det blir! tummenupp.gif Där kommer det att bli helt underbart att sitta.

Vad duktig du är. bravo.gif
Castea
Åh, det var det finaste, alltså!!! wub.gif
mamamaggan
Så otroligt vackert alltsammans! yahoo.gif

Vilket jobb men resultatet är ju helt otroligt!
vaniljstången
Fantastiskt! Det blir verkligen ursnyggt! Vilken lycka att ha det i sin trädgård! bravo.gif

//Petra
Kakaduan
Hur många grader avundsjuk på Richterskalan blir jag då?

Åååååh! Livet är orättvist! Lyllo dig!

Kakaduan
fruberglund
Sååå snyggt! Också jätteavis men glad för din skull, vilket fynd även om det krävdes lite jobb.

Såg ett på Blocket igår men det skulle de ha 15.000 för. Lite mycket för min smak och inte alls lika fint som ditt. Var dock inglasat kanske därför priset var högre.
linusm
000.gif somliga vet hur man gör.
Limeblossom
Det blev verkligen jättesnyggt! Vad duktigt du är. bravo.gif
pleximaster
Fick en förfrågan av en forummedlem om hur det gått med bygget av lusthuset och jodå det blev färgigt för ett par veckor sedan :... (Ett år för senat). Det blev inte målat förrän denna säsongen då det regnade så mycket i fjor, linolja kräver ju torrt underlag. En torrare vår försommar än den vi haft i år får man leta efter så det fanns ju inga ursäkter längre. Frun hade lagt upp en bild på lusthuset på sin facebook så här är en bild, ska försöka ta ett par till på lite fler detaljer...

mvh plexi

Invigning av det färgiga lusthuset
Platinum
Snyggt jobbat, en fröjd för ögat må jag säga smile.gif
pleximaster
Tackar!

Några fler bilder:

IMG_5530.JPG

IMG_5525.JPG

IMG_5529.JPG

IMG_5524.JPG

mvh plexi
Lena i Torslanda
Oerhört tjusigt. Roligt att gammalt får liv igen.
Limeblossom
Kan ju bara instämma.....vad fint det blev. Kul att se det målat och klart. Himla avis biggrin.gif
Heda
Åhh, herreguuud!! Vilken dröm!! Det vackraste jag sett!! Precis ett sådant som finns i min drömträdgård (i huvudet fortfarande) Fantastiskt!!

GRattis till ett underbart lusthus!!!

//Heda
Grönberg
Helt underbart!
Hatten av......
bravo.gif
stennie
Helt urtjusigt!!!!!!!!
Monaxe
Fantastiskt vackert! Platsen som ni har placerat lusthuset på verkar också väldigt välfunnen, ser hur idylliskt ut som helst.
Bara att gratulera! bravo.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon