Katarina70

Hej!

Hur har ni som ska åka bort tänkt göra med vattningen? Jag har en kompis som kan komma förbi ett par gånger i veckan, men jag vill ju underlätta så mycket som möjligt så han slipper stå och vattna i timmar. Kan man lägga ut en droppslang och ringla runt den på de mest känsliga ställena och låta den gå över natten? Om man gör det ett par gånger i veckan borde det ju funka?

Vi ska vara borta nästan 4 veckor och jag BÄVAR för att det ska fortsätta vara så här varmt som det varit idag!!!

Är det någon som har tips på en BILLIG droppslang?

Har ni andra förslag?

Katarina
Tosan
Det beror ju lite på hur du odlar åxå... har du tex krukor och sånt kan man göra ett självbevattningssystem av en vattenbehållare och grovt vekgarn som du leder ner i varje kruka. Uppochnervända petflaskor utan botten hörs åxå funka bra.
Droppslangar kan man göra genom att sticka små hål i en vanlig slang, men det blir kanske inte så kul om det skulle gå en koppling medan ni är borta.
Cactus
CITAT (Tosan @ 07-06-2007, 22:13) *
Uppochnervända petflaskor utan botten hörs åxå funka bra.

Fel, om man skär av botten så rinner allt vatten ut med en gång utan du ska låta flaskan vara hel.

Tanken är att det ska bli undertryck i flaskan. När jorden i krukan sedan torkar så släpper den igenom luft upp i flaskan och då rinner motsvarande mängd vatten ut.

Det går inte heller att använda de mjuka PET-flaskorna (2 Kr pant). De kläms ihop av undertrycket och släpper ut vattnet för fort.
Tosan
CITAT (Cactus @ 07-06-2007, 23:01) *
Fel, om man skär av botten så rinner allt vatten ut med en gång utan du ska låta flaskan vara hel.

Tanken är att det ska bli undertryck i flaskan. När jorden i krukan sedan torkar så släpper den igenom luft upp i flaskan och då rinner motsvarande mängd vatten ut.

Det går inte heller att använda de mjuka PET-flaskorna (2 Kr pant). De kläms ihop av undertrycket och släpper ut vattnet för fort.

Ja, naturligtvis måste det ju va så... Har aldrig testat själv, men det är ju rätt logiskt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon