Full version: Id-hjälp
Österläge
Hoppas några duktiga odlaiter kan hjälpa mig att artbestämmat vå buskar vi har på uteplatsen! Den ena blommar nu, vanligen i juni, med vackra röda blommor. Den andra som nästan blommat färdigt undrar jag om det är en sorts spirea? Vi har en brudspirea också o jag tycker blommorna är lite lika...

Tack på förhand för hjälp! smile.gif

Tesa
Den första tippar kjag på är ett prakttry iallafall..tvåan får jag nog klura på lite..

Nu har jag klurat lite rolleyes.gif ..skulle tro att det kan vara en bukettspirea, Spiraea vanhuottei
ingrid fuxwall
CITAT (Tesa @ 07-06-2007, 22:19) *
Den första tippar kjag på är ett prakttry iallafall..tvåan får jag nog klura på lite..

Nu har jag klurat lite rolleyes.gif ..skulle tro att det kan vara en bukettspirea, Spiraea vanhuottei

Instämmer med föregående men menar att nummer ett blommar hela sommaren - min i alla fall
Ewa L
Vill bara förtydliga att det är en trädgårdsprakttry, dvs Weigela någonting.
Inte ex.vis Fagertry el.dyl som heter Lonicera någonting.
Österläge
CITAT (ingrid fuxwall @ 07-06-2007, 23:36) *
Instämmer med föregående men menar att nummer ett blommar hela sommaren - min i alla fall

Kan nog stämma att den röda (Prakttry?) blommar länge, jag menade att den har börjat blomma nu, minns faktiskt inte hur länge den blommar... Ser väldigt mycket ut som det på de bilder jag hittar på Google!

Tycker oxå den andra liknar bukettspirea när jag googlar... Tack så mycket för hjälpen! Visste att jag kunde lite på Odla... smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon