zekalita
07-06-2007, 21:47
Hej!
Nybliven ägare till stort växthus :o) 9 tomatplantor, 5 gurkplantor, en paprika och lite smultron. Dock växer det fullt med ogräs också, någon form av "nate" tror jag. Tunna gröna plantor med små vita blommor som täcker hela ytan under plantorna. Nu till min fråga:
Kan ogräset göra nytta? Jag tycker fukten hålls kvar och det blir bättre klimat i växthuset men mitt ordningssinne säger att man inte skall ha ogräs! Kan man hålla fukten kvar med halm istället? Eller gillar inte tomater och gurka att marken är täckt alls? Kanske vill dom ha det renrensat och luftigt?
Thanx!
~*~
Lotta
Lady Hamilton
07-06-2007, 22:38
Nog kan du använda halm tror jag. Jag har gräsklipp mellan mina plantor när jag grävt ner dem i markbädd
Jonas70
08-06-2007, 10:38
Marktäckning är ju bra, men undvik täckning precis vid stjälkens rot. Speciellt gurkor vill ju inte ha det blött.
zekalita
08-06-2007, 15:58
Vill inte gurkor ha det blött...? Jag har en droppvattning som håller fuktigt hela tiden, är det bättre att vattna rejält lite då och då?
När jag åker bort har jag en timer på hydroforen och sedan kan jag välja mellan droppslangen 12 timmar om dagen eller en vanlig spridare 1-2 timmar. Vad tycker ni på forumet som vet, vilket är bäst??
Tack
~*~
Lotta
Jonas70
11-06-2007, 08:11
Jag hade definitivt valt spridaren så att vattnet kommer ner ordentligt till rötterna och inte bara "duttar" av vatten på ytan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.