Mettan
whistling.gif [font="Comic Sans MS"][/font][size="4"][/size][color="#0000FF"][/color]
Hej!
Jag har en fosterkatt som är 5 år gammal och när han kom gick han på tidningar, som hade ramlat ner på golvet. Nu har jag visserligen använt både starka rengöringsmedel plus en massa annat, men jag vill inte att han ska kissa alls någonstans på golvet.
De kissar ju inte där de ligger och flytande kattmynta är ganska dyrt. Så jag tänkte att om jag kunde göra ett ganska starkt extract och sedan slå några dropper av det i vattnet när jag torkar golvet, så skulle det hjälpa genom att han inte kissar där det luktar kattmynta.
Hur ska man annars göra för att få fram ett extract av någon ört? Lägger man det i gryta och låter det koka, eller hur gör man? Jag använder alltid Maja, när jag gör saft,så jag tänkte jag skulle försöka.
Någon som vet?
Gurkan
Saft-Maja funkar nog inte, den används bäst till frukt och bär med fruktkött som lätt lämnar sin juice ... funkar nog inte på blad m.m.

Gör ett avdrag i sprit istället, torka massor av kattmynta och fyll en burk, häll på sprit och låt dra ett par veckor. Filtrera vätskan, skölj evt. bladresterna med ytterligare lite sprit. Vanlig vodka funkar nog bra, starkare hade varit bättre.

Gör du ett extrakt genom att koka i vatten kommer du inte att få med lika mycket av de eteriska oljor som ger doften och dessutom kommer ditt extrakt att surna (ruttna) ganska snabbt.

Se detta inlägg som lösa spekulationer, jag vet inte några detaljer kring kattmyntans eteriska oljor eller dess löslighet men har en del erfarenhet av att göra "örtextrakt" för andra ändamål.
Mettan
Tack för det svaret!
Jag tog fram Maja och lät det hela göras som med saft. Det ser ut som om myntan l-ämnar ifrån sig liite vätska i alla fall. Ska försöka få ut så mycket som möjligt av detta just nu, och om ett par dagar plockar jag mer och gör på det sättet du talade om. Just nu känns det nämligen som om det är panik här, så därför behöver jag några droppar under de närmaste dagarna.
Tack för hjälpen!
sunkan_85
är ni tokiga det kallas för alkohol miss bruk att göra så med fin sprit

Nä ta aciton i stället om du inte hadde tänkt att förtära det luktar rätt så mycket så rekomenderar att vara ute fyll en bägare burk eller flaska med färska örter häll på aciton räcker att det står några dagar bara sila bort blad rästerna

se upp med plast bara det är inte alla plaster som tål acitonet sedan låter du acitoned dunsta bort och etsätter med sprit eller olja men låt inte all aciton dunsta så du håller det i flytande form hela tiden,
Mettan
Tack för det! Jag gjorde lite i Saft-Maja med vatten och det står i kylen än så länge. Ska plocka nya och prova ditt recept också.
Anic
Hmm. När min katt kissade lite överallt fick jag rådet att läga kattmynta i lådan för att det skulle använda den. Vilket är motsatsen till vad du tänkt göra, om jag förstått rätt. Men jag kanske kommer ihåg fel...
Och jag antar att du redan vet att man inte ska göra rent med rengöringsmedel som innehåller ammoniak eller klorin, pga att lukten påminner om någon beståndsdel i kattkisset. Vilket lockat den att kissa där igen.

Inte det du frågade om, men bra att veta om man inte redan vet det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon