Full version: Tjuva eller inte?
henrikj
Har fått några tomatplantor av en granne som rest bort över sommarn. Hon gick snabbt igenom vilka som skulle tjuvas och vilka som var busktomater men minnet är ju inte alltid så långt så nu har jag rört ihop det. Finns det nån form av regel för hur man gör om man är osäker? Alltså, kan man se på plantan vad det är för typ? Vad är värst, att tjuva en busktomat eller låta en "tjuvplanta" växa som den vill? Förhoppningsvis är jag inte den första med detta problem smile.gif
Tosan
Vad jag vet ska man inte tjuva buskisar...
Men jag tjuvar inga, för jag tar bara ihjäl dem. Det enda är väl att man får en lite rangligare planta om man låter bli, och kanske lite mindre frukt.
Kjellepelle
Hej. Vad jag lärt mig är att man ska räkna bladen mellan tomatklasarna på stjälken. Om det är ett blad skall den inte tjyvas, det är en busktomat. Om det är tre blad ska den tjyvas. Är det två blad är det valfritt.
Svante, zon 1
Som Kjellepelle säger kan man räkna blad. Lite mer om det finns att läsa här (en bit ned på sidan): http://www.tomatsidan.se/tomatinfo/Info.htm

Problemet är väl att när tomaten väl växt så långt att man har flera blomklasar och kan börja räkna är det redan lite sent att börja tjuva. Om man tjuvar en busktomat (som inte skall tjuvas egentligen) kommer man att få ganska få tomater från den. Om man inte tjuvar en tomat som egentligen skall tjuvas kommer man att få en väldigt buskig och svårhanterlig planta som ger en sen skörd.

Du kan väl avvakta lite och ta lite bilder och lägga upp om du har möjlighet till det.
rosita
För några år sedan hade jag alltför många tomatplantor, så en hel del av dem satte jag ut i trädgårdslandet. Det var sådana tomater som skulle tjyvas och bindas upp, men de fick växa som busktomater utan att tjyvas. Skörden blev enorm, även om tomaterna var något mindre än de som tjyvades. tummenupp.gif

Så det är nog bättre att inte tjyva vanliga tomatplantor än att tjyva busktomater. flirting.gif
henrikj
Vilka bra tips, jag låter helt enkelt plantorna vara om jag inte känner mig helt säker på att jag räknat rätt, verkar ju inte helt enkelt. Ska se om jag kan ta några bra bilder!

Odlar även sweet olive och är lite osäker på vad som menas i skötselbeskrivningen, det står att den självtoppar sig, ska man tolka det som att det är en busktomat?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon