EricaH
Hej.. jag börjar med lite bakgrund..

Jag har en Green Line Master varmkompost där vi slänger främst hushållsavfall.
Jag har väldigt bra fart i komposten, d.v.s. den är väldigt varm så jag har inga maskar. Den brukar däremot var ganska blöt men då lägger jag i sågspån så blir den lite bättre men den smaskar ändå när man rör om i den.

Förra året tömde jag den och la det som var i botten i en pallkrage som jag täckte med en presenning. Resten la jag i botten på komposten.
Nu när jag lyfte av presenningen på pallkragen så är avfallet liksom som lera. Väldigt fuktig och kompakt. Trodde den skulle vara mer som jord :-( Den står i skugga så det kanske blir bättre om det får ligga och lufta..

Så fråga 1.. är komposten okej att använda ändå.. eller måste den gå igenom nån slags process så den blir mullig och fin för att vara bra?

Jag har tillgång till plastfat på jobbet som jag tänkte att jag kanske skulle använda till efterkompostering, vad ska jag tänka på?
Räcker det med lite hål i botten.. eller ska man göra fler hål?
Den kommer isåfall stå i carporten och är därför skyddad från sol och regn.
Det var fråga två..

Hej svejs

Gurkan
Jag tror din kompost skulle må bra av att få iblandat lite mer strömaterial, prova att blanda i t.ex. torvmull. Spån är visserligen bra men tar lång tid att bryta ner, blanda torv och spån kanske, eller torra löv och torrt gräs eller vad du nu har till hands. Det ska inte vara så blött att det klafsar om det när man rör om.

Den jorden du har fått ut är säkert ok att använda men ganska stark om den består av hushållsrester och tydligen väldigt kompakt enl. din beskrivning, du kan blanda ut dem med plantjord eller matjord.
EricaH
Tack för svaret Gurkan.

Ingen som har några tips angående att använda ett plastfat för efterkompostering. ?
Eva i Västerås
Har du blött så det smaskar blir det ju bara blötare om du har det i plastfat. Där kommer ingen luft alls till, så förmodligen ruttnar det istället för att kompostera.
Jag kastar alltid med hushållspappret i komposten, och så blir det en massa masvinsspån som också torkar upp. Spån må multna sakta, men det suger vatten bra.
Det ger fin konsistens på jorden också, även halvkomposterat.
Billigast köper du det hos Granngårn eller någon som levererar till hästägare och såna.
tomba
plastfat funkar utmärkt men man måste få in luft i massan, jag har lagt ner dräneringsrör (50mm) som ett u i faten så att båda ändarna sticker upp ur kompostmassan röret har jag lagt så att det ligger ovanpå en serie hål i botten på fatet så att luft slipper in också den vägen. om massan ändå tenderar att ruttna så måste du röra ner mer torrt material eller blanda det vartefter du fyller komposten. En kompost ska aldrig vara så våt att det smaskar om den -cry-.gif , det ska dofta skog tummenupp.gif inte apa thumbdown.gif
EricaH
Jag har bara hushållsavfall i min kompost slänger även med snorpapper när det finns. sad.gif
På våren när vi gör all vår ved slänger jag i massa spån men då speedar komposten upp och blir super duper varm och vips.. så är spånet borta samtidigt som kondensen rinner utmed väggarna.
på hösten fyller jag den nästan med löv, men det blir samma senario då.. löven komposteras jättefort och komposten blir jättevarm.

Nu när det är fint väder kanske man ska ta av locket lite då och då för att få det att torka lite?

Tycker det låter som en bra ide med dräneringsrör. Jag måste skära av locket på fatet så egentligen har jag inget lock då kanske man kan sätta nått lättare över så luft går in och hjälper till att torka. För det är inte så mycket "rester" utan det är egentligen lite material som man kan se vad det varit en gång i tiden. Inte luktar det nått heller tycker jag..
katah
Jag får mycket äggkartonger , dom slänger jag med till komposten.
Grundregeln som jag har lärt mig , rätta om jag har fel! , är att om man tillför 10 liter köksavfall ska man slänga med 10 liter torrvara också, och det är rätt mycket !¨
Jag har sågspån en en bautasäck och försöker att komma ihåg ;)att fylla på !
Svante, zon 1
Jag har samma sorts varmkompost som du och ströar enbart med sågspån. Jag tycker inte att sågspånen tar lång tid på sig att brytas ned. Om jag var du skulle jag helt enkelt ta mer sågspån tills komposten inte känns så blöt. Jag sätter till 5-10 liter någon gång i veckan (plus allt komposterbart avfall från en fempersonersfamilj). Prova att häva i en full tiolitershink med sågspån och röra om så skall du se att det gör skillnad!

Vad gäller komposten som legat i pallgragen kan du säkert använda den som jordförbättring även om den är blöt. Den är för näringsrik för att odla direkt i (om du inte skall odla squash eller pumpa).
tomba
du Erikah skär av plastfatet med en liten kant kvar på "locket" typ 5 cm sen kan du värma med värmepistol och endera vidga lockkanten (lättare tummenupp.gif ) eller om det är en besvärlig form försöka krymppa tunndelen (svårare g.gif ). på så vis får du ett lock som håller insekter och andra objudna gäster ute. om komposten inte luktar illa så har du nog gjort rätt i alla fall. vad som förbryllar är din beskrivning av den färdiga produkten. Pröva slänga i maskar då du byter till efterkomposteringsfatet de luckrar gärna upp kompostmaterialet åt dej w00t.gif jag brukar iofs sålla min kompost innan jag använder den och det brukar faktiskt vara ganska blött och kompakt material. pröva luckra med en grep eller sålla den då borde den bli lucker och fin (de bitar som inte går igenom sållet lägger jag som powerstarter nuke.gif i nästa sats).
evely
Din beskrivning av hur komposten reagerar när du slänger i sågspån eller löv i den, visar att den är väldigt kväverik. ätt den blir varm på det sättet är bara bra! Om den däremot luktar illa så måste du lägga i mer kolrikt material. Jag brukar även slänga i toarullar. Nödlösningen är tidningspapper, men spån, löv eller annat trädgårdsmateriala är bättre.

Du får tänka på att du får en väldigt näringsrik produkt på detta viset.
EricaH
Jag har slängt i en massa maskar i den pågående komposten men dom sten dör.. stackarna kokas väl.. ohmy.gif
Men nu har jag sett att jag har fått maskar i pallkragen. Så jag ska slänga dit mer när jag hittar. Jag har slängt av presenningen till pallkragen nu och den har börjat se mer jordig och fin ut när den få torka lite.

Men det lutar nog åt att jag får ta och köpa mig lite sågspån.. tack för alla svar!
EricaH
Den luktar väldigt sällan. Tyvärr får vi sällan trädgårdsavfall då vi har en multiklipp gräsklippare så det är på hösten då man får löv.
Toarullar och äggkartonger är ju bra tips!

Vi är ju lite snåla och som småbarnsförälder och vedeldare blir man ju lite vaksam för allt som man tjäna tid och pengar på så vi har många gånger pratat som all den värmen som finns i komposten utan att man egentligen gör så mycket.. tänk om man kunde få lite av den in i huset.. :-) Ha ett stort hål där man slänger allt.. blöjor, post och reklam, matrester och toaavfall!

Gurkan
CITAT (EricaH @ 14-06-2007, 13:03) *
....

Vi är ju lite snåla och som småbarnsförälder och vedeldare blir man ju lite vaksam för allt som man tjäna tid och pengar på så vi har många gånger pratat som all den värmen som finns i komposten utan att man egentligen gör så mycket.. tänk om man kunde få lite av den in i huset.. :-) Ha ett stort hål där man slänger allt.. blöjor, post och reklam, matrester och toaavfall!

Jag värmer mitt minsta växthus med en stor (3 kubikmeter) kompost tidigt på våren. Blandar trädgårdskompost, hönsgödsel och några säckar torv, sen några kannor varmt vatten, processen kommer igång på några dar.

Känner en del som har komposten i hönshuset på vintern, ger både värme och lite underhållning till hönsen.

Det finns bönder som lägger stora gödsellimpor med vattenslang i där man cirkulerar vatten för att ge tillskottsvärme till uppvärmningen.

Att plocka ut värmen ur en lite hushållskompost är nog inte så bra, risk att man kyler av den för mycket och då varken får fungerande kompost eller nån värme.
Gurkan
CITAT (EricaH @ 14-06-2007, 13:03) *
.....

Ha ett stort hål där man slänger allt.. blöjor, post och reklam, matrester och toaavfall!

Det kallas "multrum". En sluten komposttank där man kan slänga i det mesta av toa- och hushållsavfall. Blöjor är väl tveksamt om dom inehåller massa plastfolie m.m. Huvudfunktionen av ett "multrum" är för att kompostera toaavfallet.

Googla på det så hittar du mer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon