Full version: snigelgift
snuffe
Mitt intryck är att sniglarna inte fattar att de ska äta de blå kornen. I varje fall ligger de kvar även när jag strött ut dem på platser där de samlas på dagarna för undkomma solen.

Jag har varit tvungen att starta om trädgårdskomposten från scratch och naturligtvis kommer det dit sniglar.
Kan jag strö litet snigelkorn i den för att undvika snigelodling där ? Det blir litet jobbigt att hänga dubblevikt över kanten på behållaren och rota efter snigelungar. Vad händer i så fall med mina vänner maskarna som jag hoppas snart ska vara tillbaka i komposten ?

Annars går jag förstås runt med sekatören och kipper. Jag ser fram emot stor skörd eftersom våra grannar "gjort i ordning" sin trädgård så att vår gemensamma häck nu ligger i sorts dike ...

Anna
Tosan
Mina sniglar låter iaf bli mina smultron och morötter så länge det finns små blå korn lite här och var, men det får absolut inte ta slut nånstans... däremot kan jag väl inte påstå att det blivit färre sniglar utav det vad jag märkt iaf. Men så länge de låter bli det jag ska äta så är jag nöjd.
lillansund
Hej, här kommer lite om mördarsniglar, alltså spansk skogssnigel och mina erfarenheter.

Det enda säkra sättet att hålla siglar ute tex från en kompost eller från hela tomten är att bygga ett snigelstaket runt om. Det finns dyra dito att beställa på nätet men det bästa är att bygga själv. Plankor, någon elledande tråd, transformator å grejer behövs. Jag kan återkomma med närmare info om ni så vill. (Min sambo är elektriker...)

När det gäller giftkulorna är det nog så att Darwin speaks. Det vill säga att de sniglar som inte attraheras av kulorna kommer att föra över sina gener till avkomman och tillslut är det inga sniglar kvar som är intresserade.

Min bekämpning förutom trampa, plocka etc är ölfällor, skuggfällor och koffein. Funkar utmärkt.

Ölfällor kan vara gamla glassförpackningar med lock. Gräv ned burken vid några angripna växter i skuggan, helst en i varje rabatt. Kanten på burken kan vara någon cm ovan jord. Häll i ca 2 cm djupt med billig fulöl på kvällen. På morgonen vittjas fällorna med en tång el dyl och locken läggs på. På det viset dunstar inte ölen under dagen. Byt till ny öl efter några dagar.

Skuggfällor är en bit masonit e dyl som sniglarna tar skydd under på morgonen. Vittjas innan de kryper ut på kvällen.

Sniglar tål inte koffein. Häll färskt kaffepulver kring era käraste växter.

Lycka till och ge inte upp!

.......................................................

Biolog in action....
skogstroll
jag var på Weibulls idag och såg de hade snigeltejp... det låter ju intressant rolleyes.gif dyrt var det dock
KURT
CITAT (skogstroll @ 13-06-2007, 12:52) *
jag var på Weibulls idag och såg de hade snigeltejp... det låter ju intressant rolleyes.gif dyrt var det dock

Var det ett lager av koppar på tejpen?
skogstroll
det vet jag inte, jag såg den bara på håll
Margaretha
Jag har nog en känsla av att det fungerar ganska bra med de små kornen. Fast i ett fall förra året blev det platt fall. Sommardaliorna kunde jag begrava i blå korn. De åt på daliorna i alla fall!

Vad jag gör så börjar jag väldigt tidigt att strö ut. Sen hugger min man huvudet av de som vi hittar också, men det är inga mängder. Grannen plockade 100 häromkvällen. Så många har vi aldrig sett. Även om de kommer hasande genom häcken.

Vi brukar ha kaffesumpen i komposten också. Skadar gör det i alla fall inte, men om det gör nytta kan jag inte bedöma heller. De lär inte tåla kaffe, som sagt.

Vidriga kryp! mad.gif
Bee
Igår fick jag leverans av en tysk variant av Snigelfritt. Det ser likadant ut, fast lite mer turkost i färgen. Har inte jämför innehållsförteckningen än. Jag la ut ganska mycket. Det stod på paketet att man skall lägga ut ca en rågad tesked per kvm men jag la nog mer. Men vem blev mätt i morse? - Skatan naturligtvis! Fåglar, mest skator, gillar dom här kornen. Nu är dom inte farliga för djur som är större än sniglar så det är ingen fara men ändå. Tänk att skatan är snigelns vän! Hade varit bättre om skatan åt snigeln.
Buggebubben
Står det på förpackningen vad det verksamma ämnet i dina tyska korn är?
"Wirkstoff" är ordet du ska leta efter...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon