jesca_j
Jag läste i något inlägg här där en person befann sig i zon tex 5-6 och att de hade en tomt i söderläge. Då sa någon att zonen blev då 1-2 zoner "lägre". Stämmer det?
Vi har hela vår tomt i söderläge och befinner mig i zon 5. Klarar sig växter från tex zon 4 då på vår tomt?
Om ni inte märkt det än så är jag en stor nybörjare vad gäller trädgård wacko.gif
Jag ska lägga till att vi har sol från ca 9-10 på morgonen till 19-20 på kvällarna. Inte mycket skugga utan gassande sol.
Ophelia
Skulle kunna vara så. Det där med zoner varierar så i en trädgård allt efter läge, jord, jordmån, lämöjligheter och om växterna växer i upphöjda rabatter eller om man har strategiskt placerat större stenar här och där som fångar upp värme.

Ett söderläge som är utsatt för vind och har mycket styv lera behöver inte nödvändigtvis vara den plats med lägsta zonen i en trädgård.
Alexander-VG-zon3
som Ophelia skrev bra jord och lä intill söder sidan av huset ger en zon varmare plus kan man täcka marken med mörk grus och ha mörka stenar . men dock klara sig inte alla växter i det klimat som bildas i söder sträng sommar torka och även torrt på våren om det inte regnar och värmen som kan gå upp till 45-50 på sommaren . men på vintern är det däremot bra håller kvar värmen och mildrar nätterna jag hade i dåliga lägen -15c och i söder var där -10c i vintras
Tesa
Egentligen så har inte zoner nån större betydelse för perenner..de är egentligen framtagna med tanke på fruktträd..
Hur jorden är beskaffad och hur vinden ligger på har mer påverkan på perennerna som vissnar ner och övervintrar under jord..
kerstin z5-6
Ja i varje trädgård finns minst tre zoner varav en lägre en högre och en som det står .. det är eg bara intressant för vedartat material som sagt .. rosor träd o buskar ..smile.gif
jesca_j
CITAT (Tesa @ 08-06-2007, 12:19) *
Egentligen så har inte zoner nån större betydelse för perenner..de är egentligen framtagna med tanke på fruktträd..
Hur jorden är beskaffad och hur vinden ligger på har mer påverkan på perennerna som vissnar ner och övervintrar under jord..

Hur är det med tanke på vanliga träd? Är de väldigt beroende av zonindelningen eller är det egentligen bara fruktträden som är det?

Tack ni övriga för svar!
Tesa
Jo träd i allmänhet är mer beroende av "rätt" zon...men som sagt här tidigare, det går att ha flera zoner i en trädgård..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon