Johanna V
Det ena problemet löser av det andra på våra träd här hemma. Löss, myror, annan ohyra och nu det senaste.
Under ca. två veckors tid har löven blivit översållade med röda prickar, som senare faller av. Är detta hagelskottsjuka?

Om det nu är så, vad kan vi göra åt det?
Enligt vår bok här hemma så är "sjukdomen svår i fuktiga lägen och under regniga somrar".
Plommonträden står inte i fuktigt läge och det har regnat ovanligt lite i år än så länge.
Och enligt vår bok så står det att man ska "välja en varm och öppen plats. Håll kronan luftig genom beskärning på sommaren". Allt det gör vi redan så vad kan vi göra annorluna för att få bukt med problemet?
zoodiak
Jag hoppas oxå på svar på din fråga.
Igår när jag kom ut på förmiddagen hade hälften av alla blad på plommonträden (2 st) trillat av. Vad i hela friden...?
Det här har adrig hänt förut. Bladen ser exakt ut som på din bild.

Om du kommer på någon lösning själv, skriv gärna här på forumet.

zoodiak
estdoj
Hej
Både jag och min granne ett par hus längre bort har samma problem. Perfekt blomning, massor av kart och bra väderförhållanden som jag ser det...men nu rasar löven och en hel del kart också. Vi bor i Värmland.
Hoppas någon kan förklara vad som är på gång.
Christer i Falköping
Verkar hända överallt just nu, så även hos mig. Med tanke på att mitt står i sandjord och att det varit väldigt torrt i år, kan jag inte tro att det är hagelskottssjuka. Men någon sorts svampsjukdom är det. Hoppas att Cilla ser detta inlägget, hon vet säkert.
Christer.
Åsa, mälardalen zon 2
Hagelskottssjuka är ett luddigt begrepp och det är många saker som kan orsaka det, inte bara svampar

"Hagelskottsjuka är en benämning, som ofta användes som samlingsnamn för en viss typ av symptom, som kan ha flera orsaker. Symptomen, som kan uppträda såväl på plommon som körsbär, utgöres av bruna, rundade bladfläckar, som faller ut, varigenom hål uppstår i bladet. Bakomliggande orsaker kan vara angrepp av svampar (Stigm¡na carpóphila) mest på körsbär, se dito s. 264, Pucciniástrum areolátum, se nedan), bakterier (bl.a. Pseudomónas syr¡ngae och P. syr¡ngae pv. mors-prunórum, se s. 255-256), virus (prunusringfläck, på körsbär, se s. 266), sprutskada m. m.

Någon mera ingående undersökning över hagelskottsjuka i vårt land har veterligen inte utförts. Enligt norska uppgifter orsakas hagelskottsjuka på plommon i Norge till övervägande del av häggrost (lokkrost, Pucciniástrum areolátum, syn. P. pádi), som normalt värdväxlar mellan hägg och gran. Av övriga stenfrukter angripes särskilt plommon, samt även sötkörs. Av häggrost orsakad hagelskottsjuka har många gånger iakttagits även i Sverige."

Det ovanstående urklippet kommer från denna artikel
Johanna V
Ja jag hoppas verkligen på att någon vet vad man kan göra. Jag läste nu nån stans att man kunde behandla med svavel, men när hur och var vet jag inte.
Om det inte finns nån behnadlingsmetod så hoppas jag att någon kan svara på om sjukdomen kommer tillbaka till ett träd som är smittat, eller om trädet kan bli sjukt en sommar, men sen inte få några problem året efter?
växupp
Även jag och mina grannar har i dag drabbats helt plötsligt av att plommonträden tappat massor med blad! Vi bor i Jönköpings Län.
Dealer
Vi har samma problem här, snart har de flesta löven ramlat av. Fläckarna finns även på plommonkarten

[attachment=3827:100_2833_2.JPG] [attachment=3828:100_2829_2.JPG]

Det såg lika dant ut förra året

Håkan-Skövde
Hej på er! Vi har samma problem med vårat träd. Vi bor i Stöpen, 11 km norr om Skövde. Har aldrig varit ute för detta o tydligen är vi inte ensamma.
Monarda
Samma sak här i södra Dalarna. Det ser ut som det vore höst! Prickiga blad och även prickar på karten.
Johanna V
Oj, det var väldans. Det verkar vara nått som går! Hoppas att att det går över, eller att någon vet nått botmedel!
zoodiak
Någon som vet om det går på andra träd oxå ??
Har ännu inte något anat träd än plommon som tappat blad, men jag blir lite orolig. Har en alldeles nyplanterad magnolia i närheten.....

Är det ovanligt mycket skit på träden iår ? Mitt äppelträd börjar få spinn, vad att göra ??
bea
Vi har precis samma åkomma här i Närke. Vårt och grannarnas plommonträd är angripet på samma sätt och bladen trillar som sagt...
Vi har även äppelträd och körsbärsträd men de är inte drabbade.
Det verkar också som att en hel del kart (finnss ovanligt mycket i år) har svarta fläckar.

/bea
Miamorot
Jag var faktiskt in på Plantagen i Örebro igår och frågade, mitt ettåriga plommonträd har den där sjukan. De har en duktig trädgårdsmästare som sa att det är svamp som kommer pga det gynnsamma klimatet, inte nödvändigtvis regn. Hon sa att det dagligen kommer in kunder från Örebro läns alla hörn som har samma problem.

Det är inte allvarligt, bara tråkigt. Hade man kunnat ana detta innan hade man kunnat spraya trädet med svampdödande medel (obs gärna ekologiskt tycker jag personligen) innan knopparna slagit ut. Då hade man sluppit. Nästa år ska jag för säkerhets skull spraya. Jag ska även prova nu när solen går ner ikväll och se om det blir nån förändring. Det kan vara värt att prova. Sen så tar medlet löss också.

zoodiak
Miamorot, vad heter medlet du sprutar med ?
Miamorot
Svar till Zoodiac. Medlet jag fick rekommenderat heter Fungital och är Bröderna Nelsons produkt mot svampsjukdomar på växter. Jag är lite fundersam dock över ekologiskheten med detta medel, men den var mycket mindre giftig än en annan sort med röd kork (kommer inte ihåg vad den hette). Man blandar ut en tredjedel av medlet, 80ml, i en liter vatten, sen sprayar man det på växten med en sån där trycksprutflaska för en hundring eller så hos större plantmarknader. Man kan äta frukt som besprutats om man tvättar dem först.

Provar ikväll så får vi se så småningom hur det artar sig.
zoodiak
tack ! Skriv gärna i tråden och berätta hur det går !
hepatica
Jag har enbart på mitt Victoria plommon träd denna åkomma finns på mitt andra plommonträd ett gul plommon finns inte en prick
Gr3fweN
Hej, i min gamla tråd finns det bilder på mitt plommonträd som är angripet. Dessutom har jag myror på bild som antingen käkar problemet eller är problemet? (Sista posten i tråden)

Länk till tråden

Gr3fweN

Stad: Västerås
lefe
Hej,

Samma problem i Åmål.

Vi har två plommonträd och båda tappar bladen. Det verkar också som barken i stammen spricker. På det ena trädet kryper det massor av svartmyror. Allt var helt OK till för ett par veckor sedan.
Vad som är underligt är den geografiska spridningen och att problemet dyker upp på så många ställen samtidigt.
Tacksam för fler tips om vad man kan göra.
jegi
Ja, kan bara rapportera samma sak från Gävle. Båda mina Victorior är angripna. Dock ser trädet bättre ut på höjden och där finns också en del kart, vilket saknas helt nedtill.
Miamorot
Nu har jag sprayat trädet med fungital så får vi se om det hjälper så här när "skadan redan är skedd" så att säga.. Jag håller er uppdaterade smile.gif Jag har sett liknande prickar på mitt körsbärsträd också... men det behöver kanske inte vara samma problem... hoppas jag...

Jo ang svartmyror! Det kryllar faktiskt av dem i min trädgård och i plommonträdet.. kan det finnas samband? Hur har ni andra det på myrfronten och är det nån som vet vad de äter och om de kan skada trädet? Kanske borde myrra lite runt trädet?
Miamorot
Förresten! Det kanske är myr-bajset som är boven? Jag har nämligen "vita flygare" i min rhododendron och bladen blir svartprickiga och gulnar. Det är också en form av svampangrepp som kommer sig av att flygarna bajjar på bladen och svampen trivs i bajset. Kanske det är så med plommonen att myrornas bajs främjar svampen? Långsökt möjligen, men nu går jag och myrrar!
Miamorot
NEJ FÖRRESTEN! Läste att man inte ska myrra. nono.gif Man ska köpa limring. Iväg till plantmarknaden igen! biggrin.gif
E-ström
Hejsan!
Precis så som bladen på bilden i första inlägget ser mitt Viktoriaträd ut...jättetrist. Tog med blad till trädgårdsmästaren idag som bekräftade just svamp (minns ej vilken sort) och rekommenderade att spruta med svavellösning.
Som sagt s tidigare så ska eländet bero på det varma vädret...
Ewa L
Mitt Victoria-träd och flera grannars ser likadana ut i år!! -cry-.gif
Sprutar gör jag inte! utan hoppas att det trots allt blir några plommon kvar till mig och att trädet blir OK nästa år.
Cilla
Jag har inte erfarenhet av att behandla hagelskottsjuka och jag tycker dessutom att den är svårdiagnosticerad. Bara för att man har brunt i bladen eller ens buna fläckar behöver det inte vara den, och dessutom som Åsa skriver så kan den vara både orsakad av svamp, bakterier mm.

Själv skulle jag i första hand vattna träden kraftigt, det är torrt på många ställen i landet och den bladmassa som fortfarande är grön gör bättre nytta om trädet är vattnat. Bevattning vid torka av träd som av lika anledningar förlorar bladmassa är underskattat som botemedel, och det gäller också större träd.

Man kan säkert spruta på alla möjliga växtgifter, men eftersom man inte vet om man ska spruta mot bakterier, svamp eller något annat och att skadorna redan skett så ger bevattning och luckring av jorden över rötterna långt bättre resultat. Många angrepp som sker första halvan av sommaren kan träd kompensera under resten av sommaren, om det inte måste kämpa med kompakt gräsmatta och torka.

Myror i träden har inget med svamp och bakterier att göra, att myror bär upp och hjälper löss i träden är naturligt och åtgärdas genom att man sprutar bort dem med vattenslangen eller låter dem vara. Ett träd som står i god jord och som vattnas när det är torrt klarar närapå alltid lusangrepp väl.
BKD
Jag har också drabbats av problemet. Såg i en artikel i lokalblaskan (Jönköpingsposten) idag att hela Jönköpingsregionen är hårt drabbad av hagelskottssjukan (och att det i det här fallet rörde sig om svampangrepp orsakat av mycket fukt innan värmen kom). Fast enligt artikeln så var det ingen fara för yrkesverksamma personer eftersom de har tillgång till speciella "förebyggande medel". För privatpersoner sa artikeln dock att det inte var mycket att göra åt problemet. Tyvärr gick inte artikeln in på några detaljer utan konstaterade i princip bara att det var ett stort problem för många.

Känns lite tråkigt nu eftersom vi precis fått massor med kart efter 4 års uppehåll på plommonträdet. Håller tummarna för att det i alla fall klarar sig hyfsat ändå (och ger lite extra vatten till trädet wink.gif).
Ewa L
CITAT (BKD @ 13-06-2007, 11:04) *
Jag har också drabbats av problemet. Såg i en artikel i lokalblaskan (Jönköpingsposten) idag att hela Jönköpingsregionen är hårt drabbad av hagelskottssjukan (och att det i det här fallet rörde sig om svampangrepp orsakat av mycket fukt innan värmen kom). Fast enligt artikeln så var det ingen fara för yrkesverksamma personer eftersom de har tillgång till speciella "förebyggande medel". För privatpersoner sa artikeln dock att det inte var mycket att göra åt problemet. Tyvärr gick inte artikeln in på några detaljer utan konstaterade i princip bara att det var ett stort problem för många.

Känns lite tråkigt nu eftersom vi precis fått massor med kart efter 4 års uppehåll på plommonträdet. Håller tummarna för att det i alla fall klarar sig hyfsat ändå (och ger lite extra vatten till trädet wink.gif).

Du kan möjligtvis inte länka till artikeln? Försökte hitta den själv på nätet, men gick inget vidare.
Bor norr om Jönköping på andra sidan gränsen.
BKD
CITAT (Ewa L @ 13-06-2007, 11:37) *
Du kan möjligtvis inte länka till artikeln? Försökte hitta den själv på nätet, men gick inget vidare.
Bor norr om Jönköping på andra sidan gränsen.

Sorry, det blir svårt att länka eftersom tidningen ligger på köksbordet. wink.gif JP är tyvärr lite för snåla för att satsa på webben; deras hemsida innehåller bara lite information om tidningen som sådan.

Jag ska försöka scanna artikeln och bifoga (och hoppas att JP inte stämmer mig eller att jag bryter mot alltför många forumregler wink.gif).

Edit: Har bifogat artikeln.
Ewa L
Tack!! thanks.gif
Inte undra på att jag inte hittade artikeln.

Dessvärre står det ingenting om vad som händer med trädet framgent. Att årets skörd går åt pipsvängen kan jag väl ta, men överlever trädet??

Cilla??? Någon?????
BKD
Nu är ju inte jag någon expert, men jag gissar (och hoppas) att träden kommer att överleva. Annars tror jag att tidningsrubriken hade sett lite annorlunda ut, typ "Mördarsvamp dödar alla plommonträd!" eller något sådant. smile.gif

Fast det vore ju bra om någon som verkligen vet kunde ge oss ett lugnande besked. crying.gif
Johanna V
CITAT (Gr3fweN @ 11-06-2007, 20:16) *
Hej, i min gamla tråd finns det bilder på mitt plommonträd som är angripet. Dessutom har jag myror på bild som antingen käkar problemet eller är problemet? (Sista posten i tråden)

Länk till tråden

Gr3fweN

Stad: Västerås

Vi har inte haft några myror i trädet sedan vi satt upp limringar, så jag vet inte hur delaktiga myrorna är i problemet. Myrorna brukar sköta om bladlössen de lämnar på de nya skotten.
Det kanske "bara" är ett hagelskottsår. Det verkar ju vara hur många som helst som drabbats!
Tidigare i tråden kunde jagläsa om "Fungital". Det kanske skulle vara nått att prova. Men jag tror nog att det är för sent i mitt fall, så det får nog bli nästa år.
Elihe
crying.gif Även här i Linköping är åtminstone mitt plommonträd drabbat. Bladen börjar falla, men det kommer nya friska? skott iallafall, men så mycket plommon verkar det inte bli trots kraftig blommnig.
g.gif
mamamaggan
Även mitt plommonträd , Opal , är drabbat såg jag i dag. En del blad har ramlat av och resten är alldeles fläckiga.
Cilla
De flesta plommonträd kommer att överleva även om bladfallet sker nu och är mer eller mindre totalt. Vattna träden rejält nu och hjälp dem innan nästa vår med att luckra gräsmattan över hela eller iallafall hälften av rotsystemet och vattna nästa vår så bygger de upp den energi de behöver igen.

Huruvida det är bra att ta bort nedfallna blad är en fråga. Jag skulle gjort det, och bränt eller grävt ned bladen.
pyff
VAd skönt att jag inte är ensam!! Vårt plommonträd har tappat säkert 70% av sina blad nu, det ser helt tokigt ut!! Jag trodde det bara var vi som var drabbade och att det hände pga att det var ca 2000 plommon på trädet - trodde liksom att karten tog all näring eller nåt så att det var därför bladen ramlade av! coolgleam.gif Jag är inte så haj på det här med trädgårdar :-)
Nu ser ju trädet jättelustigt ut - typ inga blad och MASSA plommonkart, grenarna har ju börjat hänga nedåt för att de är så tunga redan!! Vi har rivit av och slängt 100-tals kart, men det är ändå sjukt mycket kvar!
Bladen på vårt träd är inte prickiga eller missfärgade utan har bara ramlat av ändå.....................
Kicks
Precis informationen jag söker! Har satt ett Viktoria nu i vår enligt konstens alla regler (trots att jag 'bara' är en simpel nybörjare) och fick panik när de bruna fläckarna och bladavfallet kom. Så också vissa av karten. Jag fick för mig att det var någon sorts stekel, var jag nu fick det ifrån? Och flyttade de små avfallna karten från jorden under trädet, till morsans fimpburk! Hur som helst så kan jag bara tillägga att exakt samma fenomen händer här i Dalarna också!
estdoj
Hej
Hur har det gått med era plommonträd? Jag hann aldrig åtgärda något innan problemet upphörde. Bladen är visserligen håliga och fläckiga men inga blad fälls längre och karten verkar växa... får se hur det artar sig.
BKD
Samma för mig, ingen mera lövfällning. Det finns fortfarande hyfsat med löv kvar och karten ser ut att arta sig fint. Ser dock fortfarande lite konstigt ut eftersom kvarvarande löv fortfarande har massa hål.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon