Johanna V
Jag har ett par vattenmelonplantor här hemma som jag har lite bekymmer med.
När blomman är överblommad hos honblommorna så får frukterna svarta prickar för att tillslut dö.
Är det nått fel med befruktningen?
Jag går med pensel och pollinerar, men ändå dör frukterna.
Jag tycker att jag har följt beskrivningen noggrant ifråga om placering av plantor, vattning och annat. Utan resultat.

Kan någon hjälpa mig så att jag i alla fall kan få en melon innan sommaren är över =).

Åsa, mälardalen zon 2
Hur är plantorna placerade, i hink(hur stor), i marken, växthus, altan, balkong???

Annars är det ingen jättepanik melon brukar normalt sett inte börja sätta honblommor förren framåt juli (det är nog den ovanligt varma perioden som stimulerat plantan att bilda honblommor).
Johanna V
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 08-06-2007, 19:56) *
Hur är plantorna placerade, i hink(hur stor), i marken, växthus, altan, balkong???

Annars är det ingen jättepanik melon brukar normalt sett inte börja sätta honblommor förren framåt juli (det är nog den ovanligt varma perioden som stimulerat plantan att bilda honblommor).

Plantorna står i krukor i söderfönster, inomhus. Sorten är "sugar babay" (en snabbväxande sort) om det kan hjälpa.

Men om plantorna inte får blommor förän juli, hinner då melonen utvecklas innan det blir för kallt?
Åsa, mälardalen zon 2
Om de står i små krukor inomhus så är det det som är problemet, melon vill ha ganska stor jordvolym (runt 15-20 liter per planta) det blir för ojämnt klimat i en liten kruka för att den ska vilja behålla frukterna.

Och ja de brukar hinna sätta frukt även om de blommar i juli man odlar ju ofta melon i skyddat läge eller i växthus.
mogge92
MEN SNÄLLA! Har du kanske glömmt bort det mest grundläggande inom växthusodling av melon ( tar för givet att melonen står i uterum ir växthus)? D.v.s Konstpollinering? eller kanske du har gjort det?
Ammoura
CITAT (mogge92 @ 09-06-2007, 10:56) *
MEN SNÄLLA! Har du kanske glömmt bort det mest grundläggande inom växthusodling av melon ( tar för givet att melonen står i uterum ir växthus)? D.v.s Konstpollinering? eller kanske du har gjort det?

Om du läser hennes inlägg så står det att hon pollinerat med pensel.
Johanna V
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 08-06-2007, 22:56) *
Om de står i små krukor inomhus så är det det som är problemet, melon vill ha ganska stor jordvolym (runt 15-20 liter per planta) det blir för ojämnt klimat i en liten kruka för att den ska vilja behålla frukterna.

Och ja de brukar hinna sätta frukt även om de blommar i juli man odlar ju ofta melon i skyddat läge eller i växthus.

Oj jösses, där har vi problemet. Får genast ta och plantera om.
Tack för hjälpen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon