Syringa
Jag skulle vilja ha hjälp med tips på vad jag kan plantera i mina nyinköpta jättekrukor från Ikea! De står på uteplatsen som har stenläggning och än så länge är väldigt kal :-)

Jag gillar verkligen medelhavstema och skulle vilja ha något i den stilen. Kanske något litet träd eller något annat som kan passa de höga krukorna (säkert 80 cm höga)? Jag älskar olivträd, citronträd och liknande men har förstått att de bör stå i uterum på vintern, och det finns ingen sådan möjlighet hos oss. Vad kan passa? Helst något som är någorlunda lättskött...
Uteplatsen ligger i söderläge och är oskuggad. Vi bor i zon II (utanför Gbg).

Mitt första inlägg på forumet förresten!
Blomstertanten
Välkommen Syringa !

Lavendel !!!
Finns det något mer medelhavsbetonat än den ? Vacker , silvergrå , doftar gott och blommar vackert wub.gif
Lavandula angustifolia är härdig , så den kan du sätta i rabatten i höst om du vill. Den finns i lite olika lila och blå toner och dessutom finns det en vit. Man kan stamma upp den eller låta den växa som en liten buske , allt efter tycke och smak. Vet inte säkert hur man klarar en uppstammad lavendel, men det beror säkert lite på vintern och i vilken zon man bor.
Alexander-VG-zon3
har du nåt annat ställe där du kan övervintra oliven??

där det håller 0c +5c ska den stå över vintern . annars kan du ta in oliven bara över vinternätterna och sen sätta ut den på dagen igen på vintern eller gräva ner olivens rötter med kruka i jorden och skydda oliven med flera lager grönvinterväv . den tål ca -10c -12c -15c

annars oliv liknande träd är ju havtorn och silverpäron
catlady
Jag övervintrade min oliv och mina citrusar i ett söderfönster där det var runt 10 grader, så om du kan skapa en sådan atmosfär någonstans så kan du ha dem!
kerstin z5-6

streiliza, fikon ,palm, Bouganvillea,passiflora, rosor , banan
varav de flesta kan övervintras inne i värsta fall som krukväxt med lite tilläggsljus vintertid:9
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon