|
Blomstertanten
08-06-2007, 16:05
Det är såååå himla varmt !!!! Över 30 grader i skuggan , temperaturen i solen törs jag inte ens tänka på Inne är det "bara" 27 grader
anneli85
08-06-2007, 16:12
Håller med, man går nästan ihjäl. Inge trädgårdsarbete nu förutom att vattna då, det går väl åt.
Självklart kan man klaga på vädret. Denna olidliga hetta gör ju att man inte får något gjort. Har 31C inne nu (har vädrat i ett dygn), och orkar inte ens laga mat. Vilket nog är tur eftersom jag inte orkar diska. Funderar på att gå ut i solskenet och svalka av mig lite. Tillägg : Det finns ju folk som älskar värmen, grattis, men får ni någonting GJORT när det är varmt, eller ligger ni bara i solen och 'latar' er?
Alexander-VG-zon3
08-06-2007, 16:25
jag äskar varme ,, och med liter vis att dricka så klara jag mig även jobba i trädgården . hos mig dom här dagarna över 30c i skuggan och i solen 45c-50c . tycker det är underbart väder
CITAT (flaxss @ 08-06-2007, 17:25)  jag äskar varme ,, och med liter vis att dricka så klara jag mig även jobba i trädgården . hos mig dom här dagarna över 30c i skuggan och i solen 45c-50c . tycker det är underbart väder Jag håller med dig fullständigt!  Jag har mördat både larver och maskrosor idag samt planterat ut lite i rabatten och maken har klippt gräset. Jag älskar också värme och sol. Det är ju så oerhört få dagar om året som vi har så här.
CITAT (Pirum @ 08-06-2007, 17:17)  Självklart kan man klaga på vädret. Denna olidliga hetta gör ju att man inte får något gjort.... ajemän... klart man får nått gjort... annars blir det ingen lön. Jobbar denna sommaren med parkskötsel, beskurit träd mitt inne i malmö vid en stor korsning idag. Stekhett, öronbedövande buller och ingen skugga... *puh* Ciczi
Håller nästan på att avlida av värmeslag trots att jag bara sitter och viker tvätt...bläää...så ska jag gå ner strax och mjölka kossorna och dom är också varma och det har slutat fläkta så det lär bli rena bastun ilagårn..overallen skiter jag då i idag..det får bli lite "brun utan sol" istället och duschen direkt sen
Ja, äntligen kan man dra på sig shorts och kortärmad tröja i alla fall... men för mig får det gärna vara över 30 grader i skuggan.... det är ju sååå skönt med värme! Dessvärre blir det ju så kallt om kvällarna
När termometern visade 30,4 när vi kom från stugan i söndags då måste man bara få klaga. Jag gillar sommar och sol men någon hejd på värmen måste det vara.
CITAT (dahla @ 08-06-2007, 18:20)  Ja, äntligen kan man dra på sig shorts och kortärmad tröja i alla fall... men för mig får det gärna vara över 30 grader i skuggan.... det är ju sååå skönt med värme! Dessvärre blir det ju så kallt om kvällarna  He, du skulle haft lika varm lägenhet som jag, tempen låg på ca 29C hela natten, och kröp endast ner till 28 framåt kl 08 imorse. Väggarna, av cement, är ljumna och håller värmen bedrövligt.
30 grader är inte speciellt varmt... men många här i norden är inte vana vid värmen och då blir det tufft... drick massor med vatten... ät mindre mängd fet mat och mycket mindre salt mat... sen gäller det att tänka på ett helt annat vis  och nej.. jag är inte född i nån öken... jag är svensk/ålänning så långt tillbaka i tiden det går att släktforska för min del... Många använder helt fel sorts kläder här... sluta använda bomull ifall du inte vill gå omkring i blöta kläder... tunna syntetkläder är mycket bättre när du blir varm... Hellre en varm sommar med många blommor i trädgården än en varm vinter med slask...  Se det lite positivt nu
Hm, men vilka syntetmaterial är sköna? Jag tycker tunna bomullsskjortor är bättre än dito konstmaterial. Men kanske finns modern syntet som är bra? Letar förresten efter en billig solhatt, så har någon tips så...
Österläge
08-06-2007, 18:17
CITAT (dahla @ 08-06-2007, 18:20)  Ja, äntligen kan man dra på sig shorts och kortärmad tröja i alla fall... men för mig får det gärna vara över 30 grader i skuggan.... det är ju sååå skönt med värme! Dessvärre blir det ju så kallt om kvällarna  Inte här! Vi hade 25 grader på uteplatsen igår kl 23... Och som kallast inatt var det 14 grader! Jag tycker oxå det är lite för varmt i solen just nu, men i skuggan o på kvällen är det ljuvligt!
TantGredelin
08-06-2007, 18:27
http://www.indiaforvisitors.com/food/drinks/saltlassi.htmLänk till drinkrecept som hjälper mot värmen. Indierna vet säkert vad som är bra att dricka.
Hannele
08-06-2007, 18:28
CITAT (Blomstertanten @ 08-06-2007, 17:05)  Inne är det "bara" 27 grader  Stäng fönstrena på morgonen, så håller sej värmen bättre ute..
Snöflinga
08-06-2007, 18:33
För dräglig temperatur inomhus rekommenderar jag bordsfläktar, på natten oumbärliga
CITAT (Snöflinga @ 08-06-2007, 19:33)  För dräglig temperatur inomhus rekommenderar jag bordsfläktar, på natten oumbärliga  Tempraturen förblir densamma
Eva i Skåne
08-06-2007, 19:29
För varmt för att vara effektiv. Helt klart! Min "lagom-temperatur" är 23-24 grader. Då njuter jag. Men kvällarna nu är härliga, tycker jag. Inte blir dom kalla. Jag hoppas vi kan fylla poolen i stugan i helgen. Längtar efter kunna doppa mig. Har ni tänkt på att sommaren just börjat??? De närmaste tre månaderna blir antagligen lika varma, eller varmare.
Ta vara på värmen nu... man vet aldrig när det börjar regna  Jag förstår att folk lider i "värmen"... alla är vi olika... jag önskar att det kunde vara ännu lite varmare dock... tänk om det kunde bli 26 grader i sjön så även jag kan bada...
Alexander-VG-zon3
08-06-2007, 19:31
CITAT (Eva i Skåne @ 08-06-2007, 20:29)  För varmt för att vara effektiv. Helt klart! Min "lagom-temperatur" är 23-24 grader. Då njuter jag. Men kvällarna nu är härliga, tycker jag. Inte blir dom kalla. Jag hoppas vi kan fylla poolen i stugan i helgen. Längtar efter kunna doppa mig. Har ni tänkt på att sommaren just börjat??? De närmaste tre månaderna blir antagligen lika varma, eller varmare.  underrrrbarrt med sommar jag blir så ful med liv på sommaren . och inte bara 3månader utan 4,5 kanske såå underbart
Sailor Pluto
08-06-2007, 19:38
Här är det ca 30 grader utomhus, och säkert 37 grader inomhus . Och det är väl inte min idealiska temperatur direkt. Försöker göra det bästa av situationen tills jag har vant mej, t.ex. vara 80% naken hela dagarna så länge jag inte ska nånstans, dricka mycket vatten, äta lätt och undvika jobbiga aktiviteter. Tröstar mej med att det växer så det knakar i grönsakslandet iaf .
Mitt allmäntillstånd är ungefär som när jag har en lättare vinterförkylning. Då syftar jag ju inte på snuva och hosta, utan på hur jag känner mig. Orkar ingenting, föredrar att ligga och vila (helst i en kall källare - men sådan har jag ju inte här). Kommer det här vädret att fortsätta en vecka till är jag bekymrad för om jag ska orka arbeta. Jag arbetar inomhus, i luftkonditionerad miljö, men har svårt att sova med temperaturer på ca 30C inomhus - och även om jag sover vaknar jag helt utmattad. Funderar som sagt STARKT på att köpa en luftkonditioneringsanläggning. Även om man bara använder den någon månad per år så är det nog värt pengarna. Det krångliga blir att montera den, det är det som avhåller mig.
AnnammA
08-06-2007, 23:07
Visst är det härligt med sommarvädret, MEN jag reagerar över att allting blommar så tidigt i år! Rosorna är redan på gång, och de brukar inte vara igång förrän till midsommar...Midsommarblommorna kommer vara slut till midsommar, eller?
Hälsn
AnnA
fruberglund
09-06-2007, 16:12
CITAT (Pirum @ 08-06-2007, 21:14)  Mitt allmäntillstånd är ungefär som när jag har en lättare vinterförkylning. Då syftar jag ju inte på snuva och hosta, utan på hur jag känner mig. Orkar ingenting, föredrar att ligga och vila (helst i en kall källare - men sådan har jag ju inte här). Kommer det här vädret att fortsätta en vecka till är jag bekymrad för om jag ska orka arbeta. Jag arbetar inomhus, i luftkonditionerad miljö, men har svårt att sova med temperaturer på ca 30C inomhus - och även om jag sover vaknar jag helt utmattad. Funderar som sagt STARKT på att köpa en luftkonditioneringsanläggning. Även om man bara använder den någon månad per år så är det nog värt pengarna. Det krångliga blir att montera den, det är det som avhåller mig. Ja och då kan ni ju tänka er oss som HAR en rejäl förkylning. Snuva/täppt/rinnsnuva, feber till och från, hosta, halsont och öronont i en vecka nu och mycket bättre blir det inte heller, bara att härda ut sa de på VC när min man ringde dit. Hela huvet känns tungt som bly, går ju inte att sova alls när det är uppåt 30 grader varmt inomhus på nätterna och när man dessutom kämpar mot att inte vakna av hosta, snor som rinner och diverse. Vi funderar allvarligt också på att köpa en AC-anläggning, vårt hus är så välisolerat, bra på vintern men mindre bra på sommaren. Har svårt att ha takfläkt på som blåser rakt på mig eller fönster öppna i sovrummet för då blir jag förkyld direkt, tål inte drag. Jag vill ha varmt men inte såhär varmt  Jag gillar mer när det är molniga dar med 25 grader och en varm fläkt. Är ingen soldyrkare och nu är det svårt att hitta skugga.
värmen gör gott för min kropp, då kan jag göra nästan vad som hälst! Men det finns måtta på mig med... var ute på trädgården bara under förmiddagen, sedan har jag varit inne och klippt tjocka möbel-tyg till båtmaddrasser  . Jag sitter då mitt i huset och har 3 dörrar öppet ut , så det drar lite skönt ibland. Växthuset pallar inte vädra själv trotts att alla luckor är öppna + dörren + 2 utsugningsfläktar och ett bordsfläkt. så där har jag hjälpt med vattenslang några omgångar. I kväll blir det två nya fläktar dit hoppas att de klarar trycket, när jag är bortrest under sommaren.
anna_rispan
10-06-2007, 09:16
Nej våga inte klaga på vädret!!  Eller jo klaga får man visst. Jag var på odlingslotten i går o jobbade. Det knepiga är ju att man blir inte varmare än överhettad så det är bara att fortsätta o jobba o dricka vatten.  Inte särskilt mycket växer förutom perenner. Skulle jag kunna vattna varje dag skulle det nog växa så det knakar där också. Här är kvällarna ljumma och sköna. Perfekta tycker jag. O jo 30-35 grader är visst varmt. Så det räcker. Kläder då. syntetmaterial när man svettas så här mycket?? Jag skulle lukta lökringar efter en kvart då!!!  Inge skoj. Nej idealet för mig är tunna bomullsblusar som fladdrar runt kroppen o sladdriga saronger. Har tyvär bara en sarong så det räcker inte långt inte. Nå ja. I juli ska jag jobba utomhus varenda dag. Hoppas på mera moln då. Inte regn nödvändigtvis men lite mera moln bara.
Jag ska erkänna att jag haft svårt att klara av värmen. Men det brukar bli lättare fram på sommaren, man vänjer sig, kroppen ställer om sig på något sätt. Att flaxss älskar denna värme verkar ju inte oväntat - du verkar ju hålla på med medelhavsväxter och sånt  flaxss, så jag förstår att du och dina växter är helt på samma linje i detta  . Jag ska köpa en fläkt till sovrummet i år, jag vet att det hjälper jättemycket på nätterna. Sen är det bara att vänta som sagt, på att man vänjer sig.
CITAT (anna_rispan @ 10-06-2007, 10:16)  Kläder då. syntetmaterial när man svettas så här mycket?? Jag skulle lukta lökringar efter en kvart då!!!  Inge skoj. Nej idealet för mig är tunna bomullsblusar som fladdrar runt kroppen o sladdriga saronger. Har tyvär bara en sarong så det räcker inte långt inte. Bomull binder vatten vilket gör att din kläder då garanterat kommer dofta ganska illa på kort tid... syntetmaterial transporterar endast fukten men binder den inte vilket gör att det torkar fortare och man dofter då mindre illa. Kolla vad amerikanska armén använder för material i sina underkläder när dom reser till mellanöstern... Kläder i ullmaterial fungerar även de väldigt bra när det är varmt då även dessa endast transporterar bort fukten men det kan ju bli lite lätt varmt då de flesta ullprodukter är ganska tjocka och tänkta för vintern. Men... när det är 30 grader eller mer behöver de flesta av oss inga kläder alls för att inte behöva frysa... Låt kroppen reglera temperaturen på sitt egna lilla vis genom att svettas så mycket ni behöver... ersätt all förlorad vätska genom att dricka mycket vatten... minska på mängden kaffe och te. Börja dagen med en timmas promenad och ha alltid en vattenflaska bredvid dig... om vattnet hinner bli varmt i flaskan dricker du troligtvis för långsamt... De flesta här vet ju hur era växter ser ut när ni glömmer vattna dom... troligtvis glömmer ni att vattna er själva... eller så snålar ni på vattnet och "tror" att ni får i er tillräckligt med vatten... kolla färgen på det ni pinkar... det ska vara helt ofärgat... är det gult så har ni vätskebrist... drick mer och må bra av sommaren!
anna_rispan
10-06-2007, 20:19
Okej. Vilka syntetmaterial menar du??
Elastan, polyamid, polyester är några av de syntetmaterial som lämpar sig i kläder.
anna_rispan
10-06-2007, 20:33
okej. kan du då förklara för mig varför ett plagg med sådant material luktar mindre fräscht efter kort tid. jag gör inget annorlunda jämfört med när jag använder bomull eller ull....de doftar fräscht hela dagen. eller du behöver inte förklara. jag vet vad som funkar för mig.
men dina tips kan jag ta med mig o dela med mig av till de som vill.
24 grader i vattnet & det är inte ens midsommar.....vad mer kan man önska sig. Som tur är så finns det ju skugga & skall man vara i solen så föredrar jag att sitta i en baden baden med fötterna i vattnet.....då är man liksom säker om svetten smyger sig på ......bara att kasta sig i.....om inte vatten finns i närheten så undviker jag helst gassande solsken
*Stintan*
10-06-2007, 21:08
Håller med dej anna rispan, här är det oxå stora tunna luftiga bomullskläder som gäller såna här varma dagar. Syntetmaterialen klibbar fast och man känner sig allmänt äcklig i sånt. Vad gäller kroppsodör så är det ju lite olika från person till person hur mycket illa det luktar men för mej funkar det bäst med att hålla sig ren och att använda bomulls- eller linnekläder.
Själv har jag alltid lidit av för varmt väder och sa redan som mycket liten att det var synd att man inte kunde ta av sig skinnet oxå. Mår alltså fysiskt dåligt när det är för varmt och orkar inte göra mycket annat än att uppsöka det svalaste stället på platsen jag befinner mig.
Just nu sitter jag på min balkong och njuter (iklädd bomullkläder) av det blixt-o dunderväder med tillhörande regn som just visat sig utanför min balkong och fått temperaturen att sjunka från 33 till 19 grader. Härligt och jag önskar mer regn!
gammelnalle
10-06-2007, 21:16
Syntetmatrial i värmen.....
näver in my lajf...
bomull,lin är vad som gäller...
syntet bara klibbar fast och KLIAR samt luktar illa FORT.....
tycker iallafall
b
Hannele
10-06-2007, 21:53
CITAT (anna_rispan @ 10-06-2007, 21:19)  Okej. Vilka syntetmaterial menar du?? Jag har haft äkta sidenskjorta, den är varm på vintern och sval på sommaren.
Eva i Skåne
10-06-2007, 21:57
Visst är det naturmaterialen som är skönast i värmen, om man nu måste ha kläder på sig  Det beror ju på hur man bor och i vilket sällskap man befinner sig. Idag hade jag gärna haft min sommarpool fylld för att kunna svalka mig lite då och då och det är inte utan att jag avundas dig Stintan, som fått ett rejält åskväder som rensat luften lite.
Det här med syntetkläder... dom SKA sitta åt på kroppen för att fungera bra  Ni har väl inte nylonstrumpor som sitter löst?  Kläderna väljer man ju efter vad man vill ha på sig... och detsamma gäller ju vad man häller i sig i form av vätska... by the way... har ni några badkläder som är gjorda i bomull eller andra naturliga material?
Ok, då fick jag lära mig något nytt innan jag skulle sova för kvällen Syntetmaterial trodde jag var typ polyester, elastan, viskose.....  Men siden var jag så säker på att man gjorde av materialet som fjärilarna spann sina kokonger av, hur kan det vara syntet?? Det är säkert jag som bara är för trött, men alltid lär man sig något nytt
Alla ni som klagar på värmen... kom hit upp.. vi kan garantera att ni får svalka. Hit har lovats ca 11 plusgrader och regn på tisdag.
CITAT (Pia L @ 10-06-2007, 23:00)  Ok, då fick jag lära mig något nytt innan jag skulle sova för kvällen Syntetmaterial trodde jag var typ polyester, elastan, viskose.....  Men siden var jag så säker på att man gjorde av materialet som fjärilarna spann sina kokonger av, hur kan det vara syntet?? Det är säkert jag som bara är för trött, men alltid lär man sig något nytt  Vem påstår att siden är ett syntetiskt material?  Missade jag det inlägget helt?
Eva i Skåne
10-06-2007, 22:05
CITAT (Netha @ 10-06-2007, 23:00)  Alla ni som klagar på värmen... kom hit upp.. vi kan garantera att ni får svalka. Hit har lovats ca 11 plusgrader och regn på tisdag.  Okej, du kan väl få klaga på vädret ut ditt perspektiv Är det inte för mycket så är det för lite och aldrig är vi alla nöjda på samma gång.
CITAT (Pia L @ 10-06-2007, 23:00)  Ok, då fick jag lära mig något nytt innan jag skulle sova för kvällen Syntetmaterial trodde jag var typ polyester, elastan, viskose.....  Men siden var jag så säker på att man gjorde av materialet som fjärilarna spann sina kokonger av, hur kan det vara syntet?? Det är säkert jag som bara är för trött, men alltid lär man sig något nytt  Jomen visst sjuttsingen måste väl äkta siden vara ett naturmaterial?  Konstgjort siden kallas väl satin?
CITAT (Eva i Skåne @ 10-06-2007, 23:05)  Okej, du kan väl få klaga på vädret ut ditt perspektiv Är det inte för mycket så är det för lite och aldrig är vi alla nöjda på samma gång. Visst är det så-
Monarda
10-06-2007, 22:09
När till och med katten går och sätter sig under sprinklern och sitter kvar tills han här som en sur skurtrasa, då måste det väl vara för varmt!? P1010428a.jpg
mamamaggan
10-06-2007, 22:37
Tänker inte klaga sådär jättemycket men under eftermiddagen och tidig kväll har vi haft ett rejält åskväder som först slog ut telefonen och sedan strömmen vid vår sommarstuga. Vi har aldrig under de 20 år vi haft stugan varit med om ett lika närgånget och intensivt åskväder. Samtidigt är det fascinerande , vilka krafter. Det bästa var iaf regnet , fast dropparna hade lite väl bråttom ner.
Nu är det bra mycket svalare ute men det tar lite tid innan inomhustemperaturen sjunker. Kanske kan sova lite bättre i natt när det inte är 26 -27 grader inne trots att man har korsdrag.
råse-marie
11-06-2007, 07:04
Njuter ..... Har putstat fönster och fixat lite inne nu på morgonenen. Resten tar jag är det regnar
Hannele
13-06-2007, 09:41
Har man inte haft för bråttom och sågat ner alla träd i sin trädgård, så får man ofta fin svalkande skugga där. Träd är bättre och effektfullare utanför fönstren också än gardiner i söderläge (till vintern fäller de ju löven, så det funkar fint).
Jaha, vem är det som har klagat bort det fina varma vädret nu då? Här är bara 10 grader och regnigt.
Här är det fortfarande fint, soligt men svalare än innan, omkring 20 grader å jag som glömde öppna dörren till växthuset i dag  Det var molnigt när jag gick på morgonen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|