Full version: Lera som lera?
Anna!
Jag har en massa citrusplantor som alltid fått klara sig på vanlig planteringsjord men egentligen ska det väl vara tyngre jord. Jag vet att man kan köpa färdig citrusjord med det är ju så himla dyrt! Funderar på om man kan blanda i lera från trädgårn i jorden och göra den tyngre och mer citrusanpassad? Eller är det skillnad på lera och lera så det måste vara nån speciell typ? Nån som vet?
MariaS
.
Anna!
Åhå! tack för tipset här ska maskrensas!!
Hur mycket lera kan man tänkas behöva blanda i på ett ungefär? Rent proportionerligt confused.gif
MariaS
.
Alexander-VG-zon3
plus vill citrusar ha det surt och järnrikt
Anna!
Nu blev det ju svårt alltså. Torv gör det surt kanske? men järn....*tänker*.... vegetarianen i mig säger att jag inte kan blanda i blodpudding men annars vore väl blodmjöl bra? kanske kan tappa sig själv på några deciliter? devil.gif
Alexander-VG-zon3
köp järn rik gödning och citrus gödning och så varierar du dom två typ en vecka citrus å nästa järn rik och nästa citrus å så vidare .

MariaS
.
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 10-06-2007, 20:44) *
Lera innehåller rätt mycket kalk och har ett ganska högt PH-värde (6-7) så surt???!!! du menar väl i alla fall att jorden ALDRIG får torka ut för citrusar!

citrus näring har ett ph på 2-3 ,, och citrusjorden är svagt sur . citrusar kommer inte från medelhavet utan från Asien och vill hellre ha mer surt som regnskogen men citrus lemon växer också i jord med kalk dock inte får hårt och andra citrusar kan med växa i kalkad jord men trivs bättre med lite surare . ph värde på under 5 är väl början på surare jord !! ?? och ph på 7 är neutralt då redan vid 6 lite surare

och lera finns väl både med kalk och sur lera
MariaS
.
eugenia
Jag blandade "egen"citrusjord till ett citronträd genom att ta lerjord från trädgården och blanda med planteringsjord enligt instruktioner från plantskolan. Resultatet höll på att döda trädet! Lerjord (i alla fall min) i en stor kruka blir alldeles för kompakt. Jag har tagit reda på mer om citronträd, de trivs i en genomsläpplig näringsrik jord med ett svagt surt ph. Jag fick byta ut hela jordklumpen, som var mkt sammanpressad, mot planteringsjord i påse av bra kvalitet. (Ingen specialjord) Den jag köpte hade ph 5,5-6,5 och jag blandade den med rododendronjord ca 50/50. Nu har trädet piggnat till. Lecakulor i jorden tror jag är bra till citronträd.

Ska man ändå blanda lerjord i cirtusjorden så bör man kanske inte ta så stora mängder.
Alexander-VG-zon3
CITAT (eugenia @ 14-06-2007, 11:36) *
Jag blandade "egen"citrusjord till ett citronträd genom att ta lerjord från trädgården och blanda med planteringsjord enligt instruktioner från plantskolan. Resultatet höll på att döda trädet! Lerjord (i alla fall min) i en stor kruka blir alldeles för kompakt. Jag har tagit reda på mer om citronträd, de trivs i en genomsläpplig näringsrik jord med ett svagt surt ph. Jag fick byta ut hela jordklumpen, som var mkt sammanpressad, mot planteringsjord i påse av bra kvalitet. (Ingen specialjord) Den jag köpte hade ph 5,5-6,5 och jag blandade den med rododendronjord ca 50/50. Nu har trädet piggnat till. Lecakulor i jorden tror jag är bra till citronträd.

Ska man ändå blanda lerjord i cirtusjorden så bör man kanske inte ta så stora mängder.

jag har mina i bara rododendronjord och dom trivs bra med livet
Anna!
Ojoj... jag som har blandat i lera nu. unsure.gif Får hålla koll på dem så de inte dör eller nåt... Hittils har de alltid varit nöjda med den vanliga planteringsjord de fått, men rhododendronjord låter ju också enkelt! Tack för alla tips!
MariaS
.
kristerh
[/quote]

du skulle kunnat torka leran, och sedan smulat den o samtidigt blandat med jord, då hade det inte blivit så kompakt.

CITAT (MariaS @ 08-06-2007, 21:06) *
Leran från den egna trädgården innehåller daggmaskar som gillar att äta på citrusarnas rötter. Detta gillar i gengäld inte citrusarna. Men kan du "rensa" leran från mask, går det utmärkt.

vad jag vet äter daggmask bara dött material wink.gif så är det någon som äter på rötterna måste det vara något annat,
nematoder kanske wink.gif

CITAT (flaxss @ 14-06-2007, 12:20) *
jag har mina i bara rododendronjord och dom trivs bra med livet

tack för tipset, har precis fått hem ett lass rodojord, ska norpa lite av dem till mina citrusar.
Alexander-VG-zon3
CITAT (kristerh @ 25-06-2007, 16:12) *
tack för tipset, har precis fått hem ett lass rodojord, ska norpa lite av dem till mina citrusar.

varsegod ,, här är en bild på en frösådd detta år .
och den har växt jätte bra i rododendronjord blanka och mörk gröna blad, dom jag har i vanlig jord får gul/ljus gröna blad (lack av järn kanske). och citrusjord har jag inte haft detta år så det kan jag inte jämföra med , men skulle tro man även där får välmående citrusar .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon