Full version: Problem med penseer
Guzze
Hej!
Jag har en liten fråga om mina penseer. Jag har en rabatt ut mot gatan där jag för det mesta brukar plantera penseer varvade med violer.

Nästan varje år så slutar det med att jag får riva upp de flesta penseerna. Ena dagen är de jättefina och rätt som det är så är det flera plantor som är jättehängiga och bara ligger ner på marken. Till slut kan man ta i plantan och dra upp dem och då är det bara en tunn rottråd som går ner i marken.

Har länge misstänkt att det är myrorna som äter av roten eller en slags larv (2 cm lång) som ser ut som en liten tusenfoting. Det är så tråkigt att ena dagen ha en fint blommande rabatt och inom en vecka så är hälften döda. Någon som har tips om vad som kan vara orsaken ?

Hälsar Guzze
Eva i Norrköping
Penséer ÄR sådana! De har yttepyttetunna rötter, och när det kommer till den här tiden på året brukar plantorna ha blivit ganska långa och gängliga, och då lägger de sig ner för minsta lilla. Jag brukar klippa ner dem rejält, då kommer de igen senare på sommaren.
De flesta har dem ju som vårblommor, och flyttar ut dem i rabatter när sommaren kommer. Många slänger dem förresten, och fyller på med annat i stället.
Åsa, mälardalen zon 2
Det kan även vara någon svamp. Violer och penseer kan drabbas av flera svampsjukdomar som övervintrar i jorden som går på rötterna så man bör inte odla violer och penseer på samma plats år efter år.

Penseer och violer brukar se risiga ut nu men ofta kan man ju få igång plantorna igen ifall man klipper ner dem hårt.
Guzze
OK, tackar för synpunkterna. Provar nog något annat till nästa år.
Gunnar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon