Jag har två judaspenningar i min rabatt som just håller på att blomma ut. Tog fröna av torkade "slantar" som mamma fått av sin moster i Malmö.
Jag har försökt leta på nätet för att se vad de har för utbredning, men de verkar bara finnas i Skåne och Halland. Stämmer det? Skulle ju bli väldigt glad om de fick för sig att fröså sig, därför skulle det va kul att höra om någon norr om halland lyckats med det. För jag har ju svårt att tro att Lycksele skulle kunna bli först.
Inte så himla långt ifrån Halland men dock norraste Bohuslän..här växer dom vilt vid gödselbrunn..
Åh, det måste va jättefint!
Nja...i blandning med tistlar, nässlor, målla och annat skräp så..miljön i övrigt är ju inte så himla vacker..
Nja, det kan väl va sant kanske... Men blommorna är det inget fel på
*skäms lite*

..jag tänkte ju på fel växt..jag tänkte penningört

...Fattade inte riktigt det där med fint..
Aha, ja det kanske är lite skillnad...Vet inte ens hur penningört ser ut...
Åsa, mälardalen zon 2
08-06-2007, 22:12
Om det är Judas silverpenningar som menas har de inga problem med att fröså sig i komposten i mellansverige.
zaaritha
08-06-2007, 23:14
Här i Skaraborg växer de som ogräs!
I trädgårdar--alltså!
Jag rycker upp dem , men; de återkommer...........
Limeblossom
09-06-2007, 06:59
I Dalarna sprider dom sig med!
Härligt! Då finns det hopp om att de stannar i min rabatt

Vem vet, om några år kanske jag börjat hata dem, precis som aklejorna
zaaritha
09-06-2007, 20:01
Inte hata aklejor!!
Dessa vackra växter!
CITAT (zaaritha @ 09-06-2007, 21:01)

Inte hata aklejor!!
Dessa vackra växter!

Om eländet kunde hålla sig där det skulle så vore de jättefina... Men när de växer inne i mina smultronplantor, tar över mitt stenparti, växer fulla blombänken där jag vill ha allt annat utom dem...
Hur många vill du ha?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.