Full version: svärmorstunga
sara19
Hej.
Har fått en svärmorstunga av min mamma, och fick igår höra att den kan blomma, detta vill jag gärna se, hur gör man gör att få den att blomma? vattning, ljus..
/Sara
Kajsa
Blomman är vit-grön på en hög stängel. den doftar gudomligt
det känns i hela rummet av en blomma som slår ut. Blommar på våren.
Har mina i väster och öster fönster, vattna som en suckulent, sparsamt.
Planterar bara om dom när det ser riktigt trångt ut. Näring lite
på våren, inte annars. En bra basväxt jag alltid haft, och den får
aldrig ohyra. rolleyes.gif
Belladonna
Hej
Jag har en svärmorstunga som har blommat för mig för ett tag sedan, den den doftade underbart.
Jag har den inne i sovrummet och fönstret som finns där är i söder, men dock så har jag en balkong utanför fönstret så det blir en aning mörkare tack vare det, men annars vattnar jag den rejält då jag väl kommer ihåg den stackarn, så döm av min förvåning när den blommade helt plötsligt, så jag tror att man inte ska vara rädd om den utan man ska glömma bort den då och då.
Jag har den stå i lerkruka, ganska så trångt också.

Lycka till med din "tunga" rolleyes.gif
digitalkarin
Ofta brukar saker och ting plötsligt börja blomma när jag glömt att vattna. Förmodligen för att de tror att de ska dö, och därmed vill hinna fröa av sig! unsure.gif
Ann-Marie på Dal
Ja denna växt kallas även ungkarsblomma Kanske för att de sköter om sina växter sporadiskt vad vet jag rolleyes.gif Men skämt åsido så tycker den om att bli lite misshandlad, dvs bortglömd ´med vatten ibland för att sedan få sig en rotblöta.
Jag har en stor en som blommat ett flertal gånger dock med långt emellan. Den står i ett väster fönster men får inte mycket direkt solljus då jag har altanen utanför med tak på.

Lycka till med "missskötseln"
Anso
Man kan inte göra något för att den ska blomma, den doftar så härligt. MMM smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon