*Digitalis*
Finns det någon optimal krukstorlek för pelargoner? Jag börjar misstänka att jag planterat om mina i för stora krukor. Vissa verkar tycka det är helt ok, andra inte.
Åsa, mälardalen zon 2
Tror det behövs olika storlekar till olika sorter de kraftigväxande spaljepelargonerna har jag en stor kruka till men en del andra som inte verkar bli så enormt stora får mindre krukor.

Man kan dock behöva gradvis plantera om även storvuxna pelargonsorter de gillar inte alltid att bli satta direkt i en stor kruka.
Christer i Falköping
När man driver upp till försäljning är regeln att de aldrig skall vara mindre än 12:or. Men är det en kraftigväxande sort, som Mårbacka eller Smutspelargon, behövs ganska snart störrre krukor.
Christer.
Tesa
Jag fick veta att av en pellissamlare att dvärgpellisar kan dra iväg och växa sig ganska stora om man ger dom för stor kruka..har en Dresden Pink som efter omplantering satte skott med nästan normalstora blad mne den har jag fått svälta ut lite nu så den ser mer ut som den ska.. whistling.gif
*Digitalis*
Hmm, undrar om det inte är värmen (eller hettan rättare sagt) som gjort mina pellisar ledsna. De står fortfarande i det inglasade uterummet, närmast fönsterna. Och det är väl i stort sett som ett växhus! De brukar ha flyttat utomhus för ett tag sedan vid den här tiden på året. Borde kanske flytta ut dem istället (i skuggan till att börja med) och se vad de tycker... whist.gif
aldo
Mina Dvärgar har jag i mindre krukor ....c:a 10 -12 cm.

Vanliga zonaler i 15-18 cm krukor .....men byter till större vid behov o ålder .

Börjar med småkrukor till sticklingar och byter upp mig rose.gif

http://www.odla.nu/artiklar/pelargoner.shtml
*Digitalis*
Jo, alltså. Jag har också samma system med att börja smått och byta upp mig till större vartefter. Men sen läste jag någonstans att pelargoner vill stå trångt, så då började jag fundera på om det fanns någon storlek som blev för stor eller om det finns optimal krukstorlek som fungerar bäst. Mina blommar som tusan i sina (något för stora?) krukor, men jag tycker bladen har blivit lite små och inte så många som de brukar vara. Å andra sidan blommar även de svårflörtade överdådigt, så jag ska ju inte gnälla haha. Jaja, de får stå kvar i sina lite-större-än-vanligt-krukor, så får jag se vad som händer vartefter.
aldo
Jag läser i Christa Holms "Pelargonbibel" - Pelargoner :

Odlingskärl
sid. 93.

Ett vanligt misstag är att odla pelargoner i alltför stora krukor.Inomhus är en kruka med 10-12 cm i diameter lagom,ty annars blir plantan lätt för stor och blommar mindre .Utomhus måste krukorna vara större och stabilare .
En 20 cm kruka räcker oftast även för en gammal pelargon .

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag har märkt att då krukan är full med rötter blommar hon ;-)
Regalpelargon

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon