annchen
Hej!

Jag har en droppformad rondell som är omgiven av en grusgång, som i sin tur är omgiven av naturtomten från helvetet. Hela härligheten ligger på det småländska höglandet, i zon 4-5. Så här ser det hela ut:

- I mitten, helt asymmetriskt och felplacerat växer två massiva rugosa-rosor som växer sig hur stora som helst om man inte klipper ner dem kraftigt.

- Runt om, ut mot kanterna växer ett tiotal rosenbuskar av låg typ i olika färger. Ofta felaktigt placerade och med konstig blandning av färger. De är mycket klena och torkar lätt ut.

- I hela rondellen finns det massor av tulpaner, krokus, påskliljor och andra lökväxter som blommar rikligt på våren.

- Här och var dyker dessutom klassiska perenner upp, slumpmässigt utplacerade. De har också problem med torkan.

- Det är ohyggligt torrt och rosor och perenner dränks i meterhögt gräs och ängsblommor då sommaren fortskrider.

- Arbetsinsatsen som krävs för att rensa och hålla efter är enorm.

Det här är mitt förslag till åtgärder:

- Flytta rugosorna till rosenhäcken. Där behövs ändå fler rosor. Det är ett hästjobb att gräva upp dem, men jag har gjort det förut.

- Flytta rosenbuskarna temporärt till krukor.

- Flytta perennerna temporärt till krukor.

- Gräv upp hela rondellen. Ingen pardon! Rädda de lökar som räddas kan.

- Gräv ordentligt djupt, ta bort alla rottrådar och rötter och kompostera jordsvålen.

- Fräs allting med jordfräs.

- Förbättra jorden kraftigt, med kompost, mull, ordentlig planterings-och rosenjord och gödsel.

- Höj dessutom rondellen avsevärt; nu är den i det närmaste i höjd med grusgången.

- Plantera om allting från början, med rosenbuskarna och perennerna som bas.

Hur låter det? Har jag glömt någonting? Tror ni att det kommer vara svårt att hålla efter rondellen innan jag hunnit ta itu med resten av naturtomten, eller är det ett bra ställe att börja på? Grusgången ligger ju som någon slags barriär mellan rondellen och det övriga.

Jag blir omåttligt tacksam för alla råd, tips och synpunkter!

Med vänliga hälsningar

Anna
Fenja
Det låter väl genomtänkt, men jag skulle INTE fräsa jorden för då slår man sönder alla gräsrötter i bitar och de sprider sig etter värre.
Mvh
Fenja
annchen
Det där med fräsningen hade jag faktiskt inte tänkt på alls; vi brukar alltid fräsa all jord överallt eftersom den är så tung, men så växer allting också just som gräs. Bra tips, tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon