freddie
Hej Alla!

Jag är ny här. Har fått dille på citrus. Köpte en calamondin, samt sådde citronkärnor för 3 veckor sedan. Calamondinen trivs just nu förträffligt i mitt ljusa västerfönster (juni 2007). Som jag har förstått så kommer den att trivas ett tag till. Men sen är det det där med VINTERVILAN. Jag bor i lgh med ljus ej inglasad balkong i öster. Lägenheten är mycket ljus (genomgående öster-väster, inga träd eller hus skymmer ljuset), håller runt 19-20 grader på vintern dvs ej extremt varm. Skall jag försöka övervintra mina citrusar i lgh eller skall jag ställa dem i ett fönster på vinden i österläge. Vinden håller 10-18 grader på vintern. Jag har ingen möjlighet att ge växterna extraljus på vinden. Bor i sydligaste Sverige vid kusten. Hur skall jag göra? Någon som har synpunkter? / Fredrik
Alexander-VG-zon3
19-20c är väldigt varmt för växter på vintern för dom som ska sova .

ha dom kvar i fönstret och gör som denna ritning

att du har fönstret öppet en liten glipa , sen så bygger du en låda (det bruna som visas i bilden) den lådan ska vara öppet mot fönstret sen klär du insidan med folie . då i fönstret hålls det runt +10c +15c och då har dom fått vintervila .

eller sätter du dom på vinden men då där är inget ljuse borde det va kallare går det så kan du ju även ha en glipa öppet på vinds fönstret
Anna!
Jag har precis samma problem! Vet inte om du, liksom jag har möjlighet att utnyttja trapphuset! Vårt trapphus har stora fönster och håller åtminstone svalare temperatur än lägehneten på vintern. Vi har tyvärr för små fönster i typ tvättstuga och mangelrum men annars är ju sådana gemensamma utrymmen alternativ, då det kan vara svalare där.
Det gäller ju att man har snälla grannar åxå...
Annars var det ju en häftig ritning! Sugen på att prova! Men, blir det inte svinkallt inomhus om fönster är öppet??? Eller ska lådan liksom täcka hela fönsret?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Anna! @ 09-06-2007, 21:14) *
Jag har precis samma problem! Vet inte om du, liksom jag har möjlighet att utnyttja trapphuset! Vårt trapphus har stora fönster och håller åtminstone svalare temperatur än lägehneten på vintern. Vi har tyvärr för små fönster i typ tvättstuga och mangelrum men annars är ju sådana gemensamma utrymmen alternativ, då det kan vara svalare där.
Det gäller ju att man har snälla grannar åxå...
Annars var det ju en häftig ritning! Sugen på att prova! Men, blir det inte svinkallt inomhus om fönster är öppet??? Eller ska lådan liksom täcka hela fönsret?

inte hela bara halva eller hela växten ,, har du en liten glipa så blir det inte kallt men det beror ju på hur man är som person när det är kallt eller varmt man kan ju testa sig fram å se när man fryser å inte fryser
kerstin z5-6
[attachment=3817:citrus8.jpg]Mina har ingen direkt vintervila .. ingen möjlighet till extraljus? men nog kan du väl ggillra upp ett vanligt lysrör ?? det är allt som behövs -och håll så svalt du kan
Här är en kärnsådd som blommar för första gången i år
Anna-Malin
Hej!

Jag fick själv en Calamondin förra sommaren, som stormtrivdes i soligt läge utomhus.

Jag har turen att ha ett inglasat uterum, så när det började bli kallare och risk för frost, satte jag in krukan där.
Men när det började bli riktigt kallt kunde så klart inte Calamondinen stå kvar på uterummet.

Jag har inte heller någon bra plats att förvara växter under vintern, så jag fick chansa lite. Jag har två egensådda citrusplantor sedan tidigare, som överlevt ett par år, så det fick bli samma behandling som de fått. Jag satte krukan i ett söderfönster (med det inglasade uterummet utanför, så det är lite mörkare än ett vanligt söderfönster) utan element under. Alltså lite svalare. Dock inte extremt svalt, vi har ganska varmt i vårt hus. Där stod den från december tills det blev tillräckligt varmt på uterummet i våras. Visst, plantan tappade ganska många blad under inomhusvistelsen, men den verkade ändå må bra. Den hade frukter kvar hela tiden och blommade lite grann, så troligtvis fick den inte riktigt den vila den skulle haft. Men nu står den återigen utomhus och har massor av blommor och flera frukter på gång och verkar inte ha tagit någon skada av inomhusvintern.

Det är dock väldigt lätt att citrusväxter drabbas av ohyra när de står inomhus. Mina plantor drabbades också. Men ett par rejäla duschar i samband med utomhusflytten har gjort susen.

Lycka till med din Calamondin! (Den har tyvärr lite sura frukter, men de funkar bra i juicedrinkar, om du inte redan provat...)
Alexander-VG-zon3
hur kallt får du det i uterummet ??
alla citrus arter klara sig fint ner till +5c 0c även många klara -3c -6c
Anna-Malin
Jag har inte kollat exakt hur kallt det blir på uterummet, men det blir riktigt kallt! Det är glas från topp till tå på tre sidor. Jag har en dvärgsyrén som står där hela vintern och jorden i den krukan är helt genomfrusen. Men syrénen klarar sig bra ändå. Citrusen vågar jag inte chansa på... Jag hade den intill husväggen, där det är varmast, långt in i december, men när det sedan blev ihållande minusgrader, tog jag in den. Frågan är om det bara är bladen som fryser och dör eller om hela stammen och rötterna fryser ihjäl?
Alexander-VG-zon3
bladen åker först men nytt kommer till våren om den skulle frysa , sen går det under vad den tål så fryser allt . typ som citron klara -3c -6c

här kan du läsa om olika citrus växter även står där om härdighet under hardiness
http://davesgarden.com/pf/go/55287/

dom här är väldigt bra sidor
http://www.floridata.com/ref/c/citr_ret.cfm
http://www.floridata.com/ref/c/citr_sin.cfm
http://www.floridata.com/ref/c/citr_lim.cfm
om man nu är intresserad och vill köpa fler sorter
freddie
CITAT (flaxss @ 09-06-2007, 14:28) *
19-20c är väldigt varmt för växter på vintern för dom som ska sova .

ha dom kvar i fönstret och gör som denna ritning

att du har fönstret öppet en liten glipa , sen så bygger du en låda (det bruna som visas i bilden) den lådan ska vara öppet mot fönstret sen klär du insidan med folie . då i fönstret hålls det runt +10c +15c och då har dom fått vintervila .

eller sätter du dom på vinden men då där är inget ljuse borde det va kallare går det så kan du ju även ha en glipa öppet på vinds fönstret

Tack för det praktiska rådet! Jag har fönster som öppnas nedifrån, tror du det gör skillnad på något sätt?
Alexander-VG-zon3
det kvittar om det öppnas nedan ifrån men det finns risk att det blir varmt och kallt så du måste ha lite mer öppnare så hela växten blir kall ,, när jag bodde hemma så hade jag fönster som öppnas nerifrån och mina växter som citrus,granatäpple,oliv klarade sig den vintern
freddie
CITAT (flaxss @ 10-06-2007, 16:36) *
det kvittar om det öppnas nedan ifrån men det finns risk att det blir varmt och kallt så du måste ha lite mer öppnare så hela växten blir kall ,, när jag bodde hemma så hade jag fönster som öppnas nerifrån och mina växter som citrus,granatäpple,oliv klarade sig den vintern

Med "nedifrånfönster" riskerar man få en kalluftsficka längst ner medan vämen stannar kvar längre upp. Så man måste ha en stööre glipa. Är det så du menar?
Alexander-VG-zon3
CITAT (freddie @ 10-06-2007, 16:44) *
Med "nedifrånfönster" riskerar man få en kalluftsficka längst ner medan vämen stannar kvar längre upp. Så man måste ha en stööre glipa. Är det så du menar?

typ ja ,, men har du folie som täcker hela växten är detta problem mindre då folie kyler
mogge92
passar på att "låna" denna tråd: Jag har ett citrusträd (förmodligen kalamondin, inte säker) som i höstas tappade alla blad, även många grenar dog. men sedan jag flyttade in den till badrummet har den frodats över vintern och skjutit mycket nytt, och nu när den står i växthus så är det hur mycket nytt som helst på gång. Har en känsla av att det är umpat på en fröstam av någon annan citrus, men nu har det även börjat skjuta skott "under" ympningstället d.vs. vad är det som kommer ut där? grenar ifrån fröstammen?
Alexander-VG-zon3
finns en del som ympar på en Poncirus Trifoliata rot

Länk
du ser på bladen om det är en sådan kolla länk

mogge92
bladen har inte slagit ut riktigt än flaxss, men jag får vänta lite... men hur ser man om den är ympad? för jag är inte helt säker... och när jag ändå håller på att fråga så måste jag fråga vad "okulerad" är.
Alexander-VG-zon3
gräv intill stammen och se om du ser ymp stället oftast är det knottrigt och lite som en boll och ser konstigt ut och även kan man se stammarna som man ympat ,, det beror ju på hur gammalt eller nytt ympningen är hur det ser ut

Okulering
kerstin z5-6
Ympad" och okulerad är samma sak -dvs man har satt växten på ett rotunderlag som är av liknande art med inte samma ..
detta gör s av många orsaker -snabbare förökning är en ..Rosor är ofta ympade -okulerade
freddie
Min plan är som följer:

För att inte lura citrusen att gå i vila placera inte utomhus för tidigt - dvs låta den stå inne i värmen, ljust västerläge, till varmaste månaden juli. I juli placera ut dem på balkongen (jag har en ej inglasad, förhållandevis ljus men något väderutsatt balkong i österläge) så länge som möjligt, kanske till första frosten, för min del vanligtvis i slutet på oktober, början november (jag bor vid kusten, sydligaste Sverige). Skyddar dem mot höstregnens väta. När frosten kommer placerar jag dem på vinden i ganska ljust österfönster 10-18 grader. Sedan tar jag in dem i lgh 19-20 grader i februari-mars när ljuset börjar återkomma, eventuellt med extrabelsysning. På detta sätt gissar jag att citrusarna får sin vintervila och en någorlunda godtagbar årsrytm. Synpunkter på min geniala (?) plan välkomnas!
Alexander-VG-zon3
CITAT (freddie @ 10-06-2007, 21:49) *
Min plan är som följer:

För att inte lura citrusen att gå i vila placera inte utomhus för tidigt - dvs låta den stå inne i värmen, ljust västerläge, till varmaste månaden juli. I juli placera ut dem på balkongen (jag har en ej inglasad, förhållandevis ljus men något väderutsatt balkong i österläge) så länge som möjligt, kanske till första frosten, för min del vanligtvis i slutet på oktober, början november (jag bor vid kusten, sydligaste Sverige). Skyddar dem mot höstregnens väta. När frosten kommer placerar jag dem på vinden i ganska ljust österfönster 10-18 grader. Sedan tar jag in dem i lgh 19-20 grader i februari-mars när ljuset börjar återkomma, eventuellt med extrabelsysning. På detta sätt gissar jag att citrusarna får sin vintervila och en någorlunda godtagbar årsrytm. Synpunkter på min geniala (?) plan välkomnas!

du kan sätta ut den tidigare om du vill ,, mina åker ut redan i mars-april i skuggan första tiden och in i svalt utrymme eller skydd vid frost om det hotar . sen börjar dom växa på nytt i maj och har då gått ur vilan sen i maj placeras dom lite ljusare då ute så gör jag sen på vintern innan nätterna går under 0c åker dom in i vila ca +10c och mörkt i en källare
Ammoura
CITAT (kerstin z5-6 @ 09-06-2007, 22:15) *
[attachment=3817:citrus8.jpg]Mina har ingen direkt vintervila .. ingen möjlighet till extraljus? men nog kan du väl ggillra upp ett vanligt lysrör ?? det är allt som behövs -och håll så svalt du kan
Här är en kärnsådd som blommar för första gången i år

Roligt att se smile.gif Vet du hur gammalt trädet är? Min är bara 1½ år än, längtar efter att få veta vad jag kan få på det.
freddie
CITAT (flaxss @ 10-06-2007, 21:54) *
du kan sätta ut den tidigare om du vill ,, mina åker ut redan i mars-april i skuggan första tiden och in i svalt utrymme eller skydd vid frost om det hotar . sen börjar dom växa på nytt i maj och har då gått ur vilan sen i maj placeras dom lite ljusare då ute så gör jag sen på vintern innan nätterna går under 0c åker dom in i vila ca +10c och mörkt i en källare

Men då har du dem aldrig inne i bostaden? Min tanke var att få njuta av blomning inomhus under mars-juni. Jag är inte så ofta ute på min balkong nämligen. Dessutom har jag en teori om att man lurar citrusen om man sätter ut dem från 10-15C (vinterplacering inomhus) till relativ kyla tidigt på våren. Sen blir det helt plötsligt varmt i juni! Lurar man inte växten? Nätterna är ju ofta kalla långt in i maj? / F
Alexander-VG-zon3
CITAT (freddie @ 11-06-2007, 17:29) *
Men då har du dem aldrig inne i bostaden? Min tanke var att få njuta av blomning inomhus under mars-juni. Jag är inte så ofta ute på min balkong nämligen. Dessutom har jag en teori om att man lurar citrusen om man sätter ut dem från 10-15C (vinterplacering inomhus) till relativ kyla tidigt på våren. Sen blir det helt plötsligt varmt i juni! Lurar man inte växten? Nätterna är ju ofta kalla långt in i maj? / F

nej mina har aldrig sett en bostad , dom blommar lika bra ute men är du inte ute på balkongen så för dig så klart man vill se dom blomma . har man dom inne i +10c så sätter man ut dom när det är +10c i norr inte kyligare och då dom än är i vila så kvittar kalla nätter dom luras inte av det dom sover ju än . och det blir en långsam ökning av varme det är inte +10c nästa dag och +25c nästa så det blir inte plötsligt varmt för växten då den är med när det sakta blir varmare . och så länge dagarna är varma vilket dom är i maj så bryr dom sig inte om nätterna är kalla .

och så länge det inte blir frost klara dom sig
freddie
CITAT (flaxss @ 11-06-2007, 18:14) *
nej mina har aldrig sett en bostad , dom blommar lika bra ute men är du inte ute på balkongen så för dig så klart man vill se dom blomma . har man dom inne i +10c så sätter man ut dom när det är +10c i norr inte kyligare och då dom än är i vila så kvittar kalla nätter dom luras inte av det dom sover ju än . och det blir en långsam ökning av varme det är inte +10c nästa dag och +25c nästa så det blir inte plötsligt varmt för växten då den är med när det sakta blir varmare . och så länge dagarna är varma vilket dom är i maj så bryr dom sig inte om nätterna är kalla .

och så länge det inte blir frost klara dom sig

Jag hänger med på resonamanget. Jag kommer rapportera tillbaka hur det går för mig. Tack för alla goda råd!
wolsse
jag har samma "problem" som mogge. bilderna på poncirus trifoliata passade ganska bra, men bladen är helt annorlunda, ung som 8:or. De nya skotten kommer från stammen, och jag tycker mig kunna se en liten skarv strax över. Händer det att citrusar skarvas en bit upp på stammen??
clivia
CITAT (wolsse @ 27-03-2008, 18:48) *
jag har samma "problem" som mogge. bilderna på poncirus trifoliata passade ganska bra, men bladen är helt annorlunda, ung som 8:or. De nya skotten kommer från stammen, och jag tycker mig kunna se en liten skarv strax över. Händer det att citrusar skarvas en bit upp på stammen??

Bladen tyder på att det är Citrus aurantium, pomerans, på din bild. Stammen har överlevt men inte det ympade trädet.

MVH/clivia
wolsse
Tack!! Kul att veta, får väl ta reda på lite mer om pomerans... smile.gif
jegi
Wolsse. Det ser ut som om du har spinn på din citrusväxt. För mig skulle det lika gärna kunna vara en apelsin.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon