annchen
09-06-2007, 13:40
Hej!
Min trädgård ligger på det småländska höglandet, i zon 4-5. Vi har totalt negligerat den i flera år i stöten och har ingen möjlighet att vara där på heltid. Under de senaste åren har vi arbetat som besatta med diverse generella upprustningsprojekt, som stängsling, murläggning och allmänt fixande. Nu är det emellertid dags att börja ta sig an grönskan. Det stora problemet är underlaget och växtligheten.
I princip hela tomten verkar bestå av en grässvål genombruten av sega rötter, på ungefär 3 dm. Lyckas man väl gräva sig ner, är det stenhård lerjord i botten, eller på sina ställen lätt, sandig jord. På våren kan det bli riktigt sankt i fruktträdgården.
Den växtlighet som främjas är gräs i mängder, sly, lupiner, nässlor, midsommarblomster/andra ängsväxter och ogräs i parti och minut. Dessutom är jorden ofta lätt stenbunden, samt HELT genombruten av vidriga sorkhål. Att gå i en rak linje genom trädgården utan att falla omkull med ena foten fast förankrad i ett djupt hål, är således en omöjlighet.
Jag skulle gärna vilja ha en relativt välskött gräsmatta, men framför allt plan mark.
Nu är min fråga; var i hela fridens namn skall jag börja?
I fråga om växtligheten: att köra en gräsklippare är bara att glömma. Lie är för svårt och jobbigt. En trädgårdstraktor med slåtterbalk är väl ett alternativ, men det måste i så fall anförskaffas. Skall jag göra allting på en gång, eller satsa på punktinsatser?
I fråga om jorden: Vad kan jag göra för att förbättra jorden? Skall jag bara köpa tolv ton jord, sprida ut överallt och hoppas på det bästa?
Jag blir ytterst tacksam för alla tips och förslag!
Bästa hälsningar
Anna
P.S. - Jag dubbelpostar i två forum, då jag är lite osäker på var frågan bäst passar in; hoppas att det är okay.
Eva i Västerås
11-06-2007, 09:46
Att döma av den växtlighet du har, så är jorden ganska bra, om du bara får fram den. Hyfsad kosistens också, eftersom sorkarna kan underminera den såpass.
Om du röjer sly, kör jordfräs, valsar och sår gräs, så borde du kunna få rimlig gräsmatta. Rekommenderar ändå att ta en lagom bit i taget.
Klipp sedan gräset kort. Flera år. Så hindrar u ogräset att komma upp. Och stör sorkarna.
Spara ett rejält stycke äng för att ha kvar nävor, prästkragar och lupiner. Såna ogräs saknar man om man rensat bort dom alltför noggrant.
Sedan arbetar du igenom jorden bara där du vill ha rabatter.
Detta blir en någorlunda rimlig arbetsinsats och gör livet surt för sorkarna. Du har en chans att få gräsmatta som går att gå på inom en sommar i alla fall.
Jag vet dom som bara klippt också, och fått fin gräsmatta till slut, men om det var så ojämnt och håligt så går väl inte det.
hej! Nej jorden är det ingen fel på men den låter som min ungefär, skulle nog rekommendera en bit i taget, fyll igen hål och ojämnheter så att du kan klippa gräset och trötta ut ogräsen, hugg bort sly och stubbar samt träd som du inte vill ha kvar. för deras rötter finns ju också i jorden och bidrar till eländet. vi har en stor fördel gentemot naturen, vi kan planera och ha tålamod.

så tänk långsiktigt och lycka till
eugenia
16-06-2007, 10:53
Det låter som om platsen skulle kunna bli jättefin så småningom. Hemma hos mig har jag köpt lupinfrön i jättefina färger gula, röda mm som jag försöker få igång i sålådor. Min platta gräsmatta är ingen favorit. Inga nivåskillnader, bara platt och grönt. Jag jobbar på att försöka skapa någon typ av dramatik genom att plantera buskar, små träd och perenner. Jag ska försöka anlägga ett lite vildare pari med de få ängsblommor som finns här. Jag läntar jättemycket efter midommarblomster, det finns knappt där jag bor. Vi kanske skulle byta tomt?
Jag har all respekt för att du säkert upplever trädgården som ett problem, men kanske känns det lättare om du försöker bli vän med platsen och se något vackert i den och förstärka eller framhäva det. Din förebild är kanske just en gräsmatta men det kanske föds fram andra förebilder ju mer du tar reda på om olika typer av trädgårdar. (Besök gärna biblioteket) Mitt förslag är att skapa en gång, antingen av sten eller av gräsmatta (fyll hålen) genom ditt lilla "helvete". Gången kan gå till en solig och fin plats där du kan placera en bänk. Sitt och fundera i under hela sommaren på detta projekt. Lycka till
annchen
16-06-2007, 22:21
Hej, allihop och ett varmt tack för trevliga svar!
Nej, jorden är det verkligen inget fel på, det fick vi kvitto på nu i helgen då vi kom ner för att göra lite småjobb. Allting hade vuxit hur mycket som helst! Gräset räckte mig på flera ställen till axlarna och jag är ändå nästan 1.80.
Att rensa bort för mycket ogräs har ni helt rätt i att jag inte vill. Vi har ju trots allt en naturtomt och en mycket stor del av glädjen är att kunna betrakta de rikliga förekomsterna av insekter, paddor, fåglar och andra smådjur och de behöver ju som bekant sina miljöer. Jag hade nästan lite dåligt samvete när jag rensade i nässelbeståndet i dag, men det finns ju onekligen så det räcker och blir över till de vackra fjärilarna.
En gräsmatta, som den ser ut i parker eller minutiöst skötta trädgårdar är verkligen inte intressant. Det passar inte heller in här. Det är i stället just att marken blir något så när jämn som lockar. En promenad genom fruktträdgården är som sagt ett svårt företag med alla sorkhål i åtanke.
Jag har lite små projekt för trädgården, som jag skrivit i min presentation. Som ni ser är "långsiktigt" tveklöst ett nyckelord! Det som gladde mig i dag var att krusbärsbuskarna jag jämnade med marken i viss frustration under storstädningen för ungefär fem år sedan faktiskt gav en riklig skörd i år, trots slarv med slyröjning. Ett långsiktigt projekt, med en rimlig arbetsinsats; precis som det skall vara.
Tack igen!
Anna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.