LottaK
Kom nyss hem från semestern och ser då att bladen på svartvinbärsbusken börjat gulna, på undersidan av bladen finns något som jag tror är löss. Kan det vara det? Vad ska jag göra? Såga ner hela busken och låta den växa upp igen? Ta bort hela busken? Annat?
Jag har också en krusbärsbuske där endel av bären svartnat, runt dem finns liksom en spindelväv. Vad kan det vara för fel? Vad ska jag göra? sad.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det är mycket vanligt med löss på vinbär och vissa år är det många löss och andra år är det inte så många löss. Löss ställer inte till så stora problem att man måste ta bort busken eller kapa ner den helt. Mosa löss för hand eller spruta med såpvatten + ta bort de blad som verkar värst drabbade.

Krusbär: Låter som krusbärsmott. Väven har gjorts av larven. Man bör ta bort brådmogna kart + de bär som är invävda innan larven lämnat dem. Missar man att ta bort larven så går den ner i marken och förpuppar sig och återkommer nästa år. Man kan störa övervintringen en del genom att vända runt jorden under busken på hösten.

Även vinbär kan få krusbärsmott.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon