annchen
Hej!

Jag har en bra plats för en damm - tycker jag själv. Nu verkar det dessvärre så att en mer levande damm, där grodor kan trivas, måste ha sol - den skall helst ligga i söderläge. Den placering jag tänkt mig är snarare mycket skuggig (lite morgonsol) och ligger i norrläge.

Kan det fungera ändå?

Bästa hälsningar

Anna
KURT
Det är nog mycket annat som avgör om grodor skall trivas också. De övervintrar oftast på land, och måste hiita någonstans att övervintra. även om dammen ligger skuggit så kommer det nog att bli gott om liv i den, men kanske inte under lika stor del av året. Grodorna behöver ju värme för att de skall vara aktiva. Så de kanske inte lägger ägg i en skuggig damm på våren. Men under sommaren så kommer i alla fall vattentemperaturen vara varm.
annchen
Hej!

Det finns ju goda möjligheter till övervintring med en stenmur på södersidan av dammen, så kanske trivs de ändå. Jag är osäker på om muren kommer att innebära att temperaturen stiger långsammare på vårkanten, men det är i vart fall mycket vindskyddat.

Tack för svar!

Anna
MariaS
Hmmm. Våra grodor har inte läst instruktionen om övervintring på land blink.gif Sen har vår damm läget: norra spetsen ligger 8 m norr om garaget och 22 m söder om huset. Södra spetsen ligger altså då 1,5 m norr om garaget och 28,5 m söder om huset. Men solen vandrar ju under hela dagen, så lite av dammen hamnar alltid under solens strålar i alla fall. Såg föresten ett stim nykläkta guldfiskyngel i norra stenröset igårkväll wub.gif wub.gif wub.gif Grodor, fiskar, liten salamander, stor salamander och paddor samsas friskt om utrymet och samtliga förökar sig glatt. yahoo.gif
annchen
Ah, det skänker ju visst hopp! Sedan kanske jag kan rensa lite så att det blir mer sol på för- och eftermiddagen. Det får nog bli en damm i norrläge, trots allt. Tack för svar!

Anna

P.S.
Tur att det finns grodor som inte läser instruktionsboken.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon