Full version: För varmt i holken?
Monarda
Holken som flugsnapparen har bosatt sig i ligger på södersidan av huset och det måste ju bli hur varmt som helst när solen gassar på hela dagen. Ungarna är inte kläckta än, undrar hur det går med äggen när det blir så varmt? Dessutom verkar hanen ha dragit sin kos, ser bara honan som tar sig en tur ibland.

P1010625a.jpg

Huggorm
Häftig fågelholk får jag säga, där bor dom kungligt biggrin.gif
annchen
Det är en stor risk för att det blir för varmt. Ungarna blir i det närmaste stekta och har en mycket dålig chans att klara sig. Jag rekommenderar verkligen att ni flyttar på den till nästa år. Söderläge är sällan bra för holkar, om det inte finns solskydd. sad.gif

Anna
Snöflinga
Kan du inte sätta opp ett litet parasoll eller rigga opp skuggväv ? Urfin holk ... sitter den i ett träd eller på huset confused.gif
Monarda
Ja, holken är jättefin och den sitter på en stolpe en bit från huset. Det är en kombinerad fågelmatare/holk som Wildlife Garden säljer. Det följer med en bottenplatta som man lägger i när den ska användas som holk. Som fågelmatare fungerade den inte bra, vill jag påstå.

Antingen får jag hoppas på svalare väder eller också får jag försöka rigga ett parasoll. Jag vill ju inte att dom små liven ska bli kokta när dom väl har kläckts. Hoppas äggen inte blir förstörda i alla fall. Flytta den får jag definitivt göra till hösten.
amaira
Ja, man får tänka sig för när man sätter upp holkar. Fullt solsken gör det stekhett i holken. (Har gjort misstaget själv en gång -cry-.gif )

Vad gäller flugsnapparhanen, så läste jag (eller var det på TV?) ganska nyligen, att han först har ihop det med en fru, ända till hon har lagt sig på äggen. Då drar han iväg till en ny plats och charmar ännu en fru och skaffar ännu ett hem med ruvande fru 2.

När han kommit så långt att fru nr 2 ligger på äggen och ruvar, så har fru nr 1 precis kläckt äggen. Så då flyttar han hem till henne igen och hjälper till med att mata de små. När första kullen är flygfärdiga, är det dags att hjälpa fru nr 2 med de små.
Vilken timing va! Och vilket jobb, ingen soffliggare där inte.
Monarda
Gudskelov har vädret slagit om och blivit svalare så nu går det nog ingen nöd på snapparen. Hur lång tid tar det från äggläggning till kläckning?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon