Full version: hoya
kira
Har en Hoya alltså en vanlig Porslinsblomma nu undrar jag varför bladkanterna blir brunröda,har den i ett fönster där det är eftermiddag -kvällssol.Nu på sommaren är det sol visserligen ända till kl.23 tiden kan den ha fått för mycket sol?Är det någon som vet? help.gif
maimiti
Det kan mycket väl vara att det är för soligt. Det är ju ganska varmt just nu och solen steker på rätt bra. Genom ett fönsterglas blir solen strålar dessutom koncentrerade och bränner lätt bladen även på ljuskrävande växter. Jag skuggar alla mina hoyor under dagen nu när solen är som värst.
kira
Tack Maimiti!Funderade lite så som du skrev men kan det vara så även när det är eftermiddagssol ,solen är förstås uppe till 23.30 här,ska försöka skugga den ...... yes.gif
maimiti
Eftedrmiddagssolen är jättevarm under sommaren. Förra vecka fick jag flytta ett par växter från västerfönstret då det blev för varmt för dem även om markisen var helt neddragen. Under vintern är det inget problem. Eftermiddagssolen är klart starkare än förmiddagssolen... iaf här hos mig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon