Full version: Vad händer?
Fenja
Var just ut och åkte en sväng till ett par vänner. På vägen upptäckte vi ett stort antal enstaka träd, alltså inte i grupp, som såg helt vita ut. När vi kollade närmare så är dessa döda, i vart fall helt avlövade och inspunna i stora mängder vit spindelväv. Det verkar vara olika sorters träd, vide av olika slag och någon björk som drabbats. Vad är det? Är det smittsamt?
Tack på förhand!
Fenja
*Stintan*
Häggspinnmal kanske
zoodiak
Säkert häggspinn ja,
Det är ingen fara för träden. De överlever. Ser lite läskigt ut bara :-) som spökträd Huga.
zaaritha
Var ju likadant förra året!
Fenja
Tack för svar! Ska googla och kolla närmare om det verkar stämma!

Ja, det verkar vara precis det vi såg!! Tack än en gång!

Mvh
Fenja
Sommartorparn
Går dom på vad som helst? Grannens benved är helt invävd. Och nu upptäckte jag något liknande på min buskros. fear.gif
jesca_j
CITAT (Sommartorparn @ 10-06-2007, 22:09) *
Går dom på vad som helst? Grannens benved är helt invävd. Och nu upptäckte jag något liknande på min buskros. fear.gif

Här uppe i Umeå har vi både Häggspinnmal och föränderlig spinnmal. Den senare sorten nöjer sig inte bara med Hägg utan tar även andra träd.

Här finns lite information
http://www.vaxteko.nu/html/sll/slu/faktabl...T171/FVT171.HTM
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon