Full version: Satt ut växter
zaaritha
Har i kväll burit ut clivior, amaryllis, bajonettlilja o ställt skyddat på norrsidan
som jag brukar.
Grävde ner begonior, julstjärna o gummiträd i rabatt, ganska skuggigt.
Det har jag inte prövat, förut.
Tror ni att det kommer att gå bra?
Se´n undrar jag; många ställer ut kaktusväxter, sommartid.
Vilka kan man ställa ut?
Alexander-VG-zon3
jag sätter ut allt och det klara sig väldigt bra ,, bara man sätter det skuggigt först och skyddar vid kyla på våren, dock är inte solen brännande nu så nu kan dom stå ute i halvskugga i en vecka sen då flyttas ljusare . clivior,amaryllis har mina varit ute sen i mars (skyddar från frost) och cliviorna brukar då ge två omgångar med blommor . amaryllis kan du ställa i öst nu det klara den

jo det kommer gå bra
min julstjärna har varit ute nu i 3månader plus 9dar . alla kaktusar kan du ställa ut dom mår bra av att vara ute så som öken kaktusar som opuntia m.f vill gärna ha kyliga nätter ner till 0c -1c . andra mer tropiska kaktusar ska man ta in innan det går under +5c
zaaritha
Tack för svar!
Jag menar även asblomma (kaktus?) o ormkaktus!
Så--jag kan ställa ut allihop?
Alexander-VG-zon3
asblomma är en suckulent den kan du ställa ut jag har ingen egen sådan men min mamma ställer ut sin och den blommar jätte vackert . det får inte regna för mycket på den . ta in den innan nätterna går under +5c och ormkaktusen vet jag inte säkert , skulle tro att du kan ta ut den bara du tar in den innan nätterna går under +5c

zaaritha
Tack för svar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon