Full version: Ängla-flugor...?
Eva i Skåne
Idag har jag sett en hel del konstiga små flygfän som ser ut som dom har doppat kroppen i bomull. Aningen mindre än en vanlig mygga och riktigt tjockt vitt på kroppen och huvudet. Dom flyger lite vimsigt verkar det. Först trodde jag det var nån sorts blomfröer, men sen såg jag ju att det fanns en kropp och vingar.
Kameran har jag inte orkat hämta i värmen, men antagligen är det nåt natur-snille som har en bra gissning ändå. Hoppas jag smile.gif
zaaritha
Jag har också sett dem o undrar va´fasen de är för några!
Eva i Skåne
Men kom igen nu Ruda och ni andra! rolleyes.gif Ni brukar ju kunna!
amaira
Jag har en liten gynnare i åtanke (inte fluga, en fjäril) men är inte hemma och har inte tillgång till min bok jag vill titta i. Får se om Ruda hinner före. (jag kan ha fel också, det är bara ett förslag)
Gossen Ruda
Rudan har semester denna veckan och stannade kvar i stugan över natten. Det jag kommer att tänka på är en art bladlöss som heter eller hette Prociphilus bumeliae. Det finns en bild i en bok och dom liknar vingade får. Lever först dom på unga skott av asp och flyger sen på försommaren över till ädelgranar där dom lever på rötterna.
amaira
Det var ingen fjäril, den jag tänkte på, det var en mygga, en fjärilsmygga (nästan fjäril i alla fall). sleep.gif
T.ex. såna hära:
fjärilsmyggor
Men det var nog alldeles fel... Jag tror på Rudas förslag.
Eva i Skåne
Nu har jag tittat på Rudas flygande får rolleyes.gif på google, men jag tycker inte det stämmer riktigt.
Om jag får se fler i veckan när jag är i stugan ska jag försöka fota en, men det blir nog inte lätt blink.gif .
Fjärilsmygga är det inte heller.

Men tack för era gissningar.
Aries
Idag såg jag också en sån! Hade läst i tråden innan och när vi var ute på eftermiddagen ropade jag till min sambo: "titta, en sån där läste jag om igår, en liten "fluffmygga" biggrin.gif
Sambon tyckte den såg ut som en bladlus med päls. Roligt att se just en sån nu när ni skrev om det. giggle.gif
Och varför tänkte jag inte på att ta en bild på den?! blink.gif
Eva i Skåne
Idag har jag haft kameran beredd, men inte en enda har jag sett till nu. Typiskt unsure.gif
Det vore skoj att veta vad det var för något. Jag har aldrig sett nån sån förr.
KURT
Kan det inte vara fjädermyggor, där hanarna har stora fjäderlika antenner?
Eva i Skåne
Nix, nu har jag kollat på fjädermyggor också. Vingarna var det enda som var "normalt". Det var kroppen som såg ut som den var doppad i bomull eller kanske sockervadd rolleyes.gif
Cathis
Håller med Eva, det var ingen sådan jag såg heller.
Den flög inte normalt utan mer vinglade från sida till sida
och så såg den precis fluffig ut.

Är det samma som du sett Eva?
Aries
Min sambo hade rätt! biggrin.gif
Jag googlade på bladlus och hittade denna bild

http://www.galerie-insecte.org/galerie/ima...g/050526-40.jpg

En sån såg vi, vet inte om det var vad ni såg?
Cathis
Jo en sådan kan det nog ha varit som jag såg.
Den är ju iaf tillräckligt fluffig happy.gif
Eva i Skåne
JAAA!!! bravo.gif Det är samma sort som vi är flera som har sett nu.
Jag hittade inte den bilden när jag googlade, men visst är det en sån som vinglade fram i luften.

OCH Ruda hade rätt från början thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon