zaaritha
09-06-2007, 22:45
Finns det nå´n lämplig klättrare att sätta vid dött träd
i halvskugga?
Vill gärna ha nå´n snabbväxande!
Tycker det är synd hugga ner trädet, trevligt vore en klätterväxt!
Klematis, kaprifol, murgröna, pipranka, humle... kanske till och med en honungsros, finlands vita ros skulle klara sig om det inte är alltför skuggigt?
Mvh
Fenja
nybyggare
30-06-2007, 21:50
Min rosa helenae växer så det knakar. på ett år eller två drar den iväg flera meter. Doftar ljuvligt och blir välbesökt av humlor mm. Prova!! om du gillar rosor förstås.
zaaritha
30-06-2007, 22:18
Japp--jag älskar rosor!
Tack för svar!
Sten Ch
01-07-2007, 22:31
Jag tycker inte rosor och halvskugga låter som en bra kombination. Jag skulle provat med en Akebia. Otroligt väldoftande blommor i maj, dekorativt bladverk, snabbväxande och bildar vackra "draperier" av hängande skott under sommaren plus att den är utomordentligt skuggtålig och producerar ätliga frukter.
Jag har den växande under ett utskjutande, halvgenomskinligt plasttak med en väggar som skärmar av åt öster och söder, ändå växer den så att det knakar och luktar parfymbutik inom tio meters avstånd under blomningen. Akebian är så livskraftig att den i förvildad form kväver annan växtlighet i delar av USA, men den risken finns inte i vårt klimat. Lär också funka bra som marktäckare.
CITAT (Sten Ch @ 01-07-2007, 23:31)

Jag tycker inte rosor och halvskugga låter som en bra kombination. Jag skulle provat med en Akebia. Otroligt väldoftande blommor i maj, dekorativt bladverk, snabbväxande och bildar vackra "draperier" av hängande skott under sommaren plus att den är utomordentligt skuggtålig och producerar ätliga frukter.
Jag har den växande under ett utskjutande, halvgenomskinligt plasttak med en väggar som skärmar av åt öster och söder, ändå växer den så att det knakar och luktar parfymbutik inom tio meters avstånd under blomningen. Akebian är så livskraftig att den i förvildad form kväver annan växtlighet i delar av USA, men den risken finns inte i vårt klimat. Lär också funka bra som marktäckare.
Den var vacker!
Klarar den zon 5 tro?
Skulle vilja ha något starkväxande på en pergola.
Martina
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.