Full version: Endless summer
TantGredelin
Förra våren föll jag för ett stort och svindyrt exemplar av Endless summer, men blev besviken. Jag satte den i en gigantisk kruka som jag har, i en blandning av okalkad kompost och okalkad urnjord. Sedan blandade jag i nån mineral som skulle hålla blommorna blå blå blå, men de skiftade snart i lila och mot slutet av säsongen blev de rosa. Trots den helt kontrollerade växtmiljön. I höstas grävde jag ner den i en väldränerad och torvblandad kompostjord på ett halvskuggigt och bra läge, för jag tänkte att den var ju så dyr, och rosa kan ju också vara snyggt. Men den överlevde inte. Väntade länge, men häromdagen slutade jag hoppas att nya grenar skulle spira från plantan trots att allt ovanjordiskt verkade dött.
Är det fler som har erfarenhet av denna? Är det en bluff? Köpte den i en välrenommerad plantskola.[attachment=3823:DSC00010.JPG]
Så här såg blomman ut när den ännu var rätt så blå. Som sagt, jag vill gärna veta hur det gick för andra som köpte den.
Tezzla
Ja, tyvärr så gick det åt skogen med min Endless Summer också. Köpte den förra försommaren (en medelstor, halvdyr planta). satte den i bra jord, rätt placering o.s.v. men den ser inte vidare frisk och glad ut nu angry.gif Två små ynka blad har tittat upp ur jorden, inget mer. Den ser bedrövlig ut.

Jag kommer att gräva upp den, slänga den på tippen och plantera något annat. Har kommit till insikten att Hortensia inte passar mitt tycke och smak nono.gif
Blomstersmurfen
Jag håller inte med! Köpte flera Endless summer förra året och alla har överlevt, vuxit sig större, kommer både nerifrån marken och på gamla grenar och är fulla med knoppar nu. Det enda som återstår nu är om färgen håller... Har både den blå och den vita (The Bride). Funderar på att köpa många till. Det är synd att de är lite dyra...
Maria S
Jag köpte två blå Endless Summer på rea förra sommaren som jag sedan misshandlade på följade sätt:

1. Satte dem i oisolerade krukor
2. Helt vanlig fuljord
3. Gödslade inte hela förra sommaren
4. Ställde dem på altanens absolut soligaste plats, med brännande sol från tidig morgon till kväll
5. Lät dem stå kvar i oisolerade krukorna ute hela vintern - med ner till minus 20 grader ute

Bor i Zon 3-4 (Roslagen), och trots ovanstående misshandel så grönskar de rejält, både på fjolårsveden och med massor av ny grönska. Dock inga blomknoppar ännu. Färgen kan jag inte uttala mig om, då de gick från blått till rosa på bara ett par veckor efter att ha planterats i fuljord. Men det var ju kalkylerat.

Så nej - jag är djupt imponerad över tåligheten hos mina. I år blir det utökning med ett par "The bride". Om jag bara hittar någonstans de säljs till vettiga priser.
Anki V
Min Endless blev också misshandlad. Jag ställe ut den i rabatten utan att ”avhärda” först. Varenda blad och blomma brändes upp av solen. Den hämtade sig i all fall längre fram på sommaren och blommade vackert i blått ända till frosten.

Den har klarat vintern i z 5 utan något pjoller alls. Tanken var att den skulle få lite granris över sig men det glömdes bort.. Alla fjolårsgrenarna har frusit bort men den kommer fint och har nu kommit upp ca 10 cm.

Nu har den fått några rostiga järnspikar nedstuckna i jorden med förhoppning om att den ska blomma i blått i år igen.

/Anki
kerstin z5-6
Vill passa på att göra reklam för den vitrosa -Early sensation som inte frusit en mm här och som blommar tidigt juli -först med helvita senare knallrosa blommor

annika_h
Min fantastiska hortensia har också klarat vintern och är full av knopp!
Du kanske fick ett"måndagsexemplar"?
Jag ska definitivt ha fler!!
Bee
Det här med färgerna får mig att tänka på när vi var i Bretagne för två år sen. Carnac hette stället (där dom har alla stenstoderna om nån känner till dom) Där hade folk jättestora hortensiabuskar i sina trädgårdar (sådär som vi kan se en del jättestora rododenron här). Dom fanns också på offentliga platser. Det roliga var att samma buske oftast hade alla färger, blått, lila, rosa - helt underbart vackert! Såg sen ett vykort med hortensior och "Hälsning från Bretagne" tryckt på. Det verkade vara något av en "nationalbuske". Men om nu samma buske har alla färgerna så kanske jordmån eller skugga/sol mm inte är hela sanningen?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon