|
Full version: Problembygge!
lotte.schioler
09-06-2007, 23:15
Hjälp snälla ni! Finns det någon som har/haft problem med att få upp växthuset? Jag har köpt en Euro-Serre 3 Maxi som levererades för två månader sedan. Jag lyckades gjuta plintar och bygga upp väggarna utan större problem. Men taket! Problemen startade när stagen skulle upp, det gick inte att fästa mer än tre. Ett var slakt och det fjärde hade 2 cm kvar till skruven!!! Massor av samtal till willab följde. Vi skulle putta här och trycka där, köpa håljärn i stället, göra taket färdigt och sedan fästa stagen. Omöjligt, rutorna gick lätt i på ena sidan, den andra sidan är skev och det går inte att få i rutorna hela vägen! Är det någon annan som haft problem? Vad sjutton kan jag göra? Alla tomater, gurkor, m.m. växer i uterum eller fortfarande under växtljus. Hela säsongen går åt pipan och jag är så fruktansvärt besviken och ledsen! //Lotte
emmapemma
10-06-2007, 09:03
Men är huset vinkelrätt? Om det inte är vinkelrätt stöter man ju på problem genast!
Kolla om/att grunden (alltså hörnplintarna) är vinkelrät genom att se att diagonalerna är lika långa först. Är de inte det måste du på något sätt justera grunden och plintarna.
/Emma
Maken säger: är grunden vågrät?
Vi minns inte exakt hur vi gjorde, men vi tror att vi gjöt plintarna efter att hela huset var monterat (med glas och allt). Vi hade klantat oss lite med plinthålen, men det gick bra ändå då vi kunde knuffa och puffa huset i de ogjutna hålen.
Lycka till!
lotte.schioler
10-06-2007, 09:25
Underbart! Om ni har rätt är ju huset förstört! Hur ska jag kunna justera plintarna i efterhand? Min växthusdröm har blivit min värsta mardröm!!! Tack för att ni svarade, jag känner mig väldigt ensam och frustrerad just nu. //Lotte
Om du tar av glasen igen så kan man ju flytta hela stommen och göra grundarbetet och sen lyfta det på plats igen..det krävs väl några personer en kort stund men då slipper man ju börja om helt från början iallafall.. Ska själv flytta mitt växthus på det sättet i höst eller till våren hade jag tänkt..
Annamal
10-06-2007, 19:04
Hej!
Vi har precis satt upp ett Euro-Serre Maxi 4 (det minsta, 9.6 m2) och kunde säkert ha missat mätningen om inte försäljaren på Willab tryckt så mycket på att man skulle sätta plintarna både så att diagonalen blev exakt samma på båda håll, och helt vågräta. Vi är väldigt mycket nybörjare, så det kunde lätt ha blivit fel. Första gången vi satte i sockeln i plinthålen och bara litade på ögonmåttet skilde det sju centimeter, tror jag! Sedan fick vi rätta till det flera gånger innan vi gjöt, sockeln är ju inte särskilt stabil i vinklarna. Börja med att mäta och kolla hur diagonalerna ser ut. Jag tror att ni måste börja om med plintarna om det skiljer för mycket. Förstår om det känns jättejobbigt, men det själva ihopsättandet går säkert som smort sedan.
Vi gjorde en annan miss: när vi skulle sätta markstenen drog maken i stenmjölet med en alltför vek planka, vilket gjorde att golvet höll på att bli helt svankigt. Vi fick börja om när vi gjort mer en en tredjedel av golvet.
Lycka till med ert växthus.
Anna
emmapemma
10-06-2007, 19:46
Om det är på ert växthus som på vårt, så kan du/ni säkert få tag på nya nedgjutningsjärn att montera på sockeln. Om det är så, så borde det vara görbart att lossa på nedgjutningsjärnen från sockeln och lyfta bort själva växthuset (glasen borttagna naturligtvis). Sedan får ni gräva bort de gjutna plintarna, och sätta dit nya plintrör, och sätta dem med samma längd diagonalt, vågrätt, och så köra!!! Det är ju svårt att säga hur ni ska göra eftersom jag inte vet vilken grund ni har och hur huset står på tomten.
Huset är väl inte förstört? Det blir bara lite krångligare...
/Emma
 Ja grunden är viktig, tror det var de som tog mest tid hos oss,,, mäta , vattenpassa,, mäta diagonalen är viktig,, ge inte upp ,,jag hade mardrömmar om detta länge för jag hört andra som gjort detta misstag,, men kan trösta dej med att de köpt nya plint järn flyttat och donat och fixat det till slut. Vi lät svärfar hjälpa oss en matematiker,, hitta en sådan,, dom fattar detta,, eller en byggnisse,, När du väl får till det så är det enkelt, Lycka till,, ingenting är omöjligt,, tänk positivt. [attachment=3871:växthuse...art_idag.JPG], vårt stod klart 6 juni,, det tog sin tid men nu står det där. med vänlig hälsning Jakob
Jonas70
11-06-2007, 07:54
Kan inte annat än att hålla med alla andra inlägg här inne; det låter som om grunden antingen inte är i vinkel (dvs att digonalerna är lika långa) eller att grunden inte är i våg. Om båda dessa saker är ok hade jag begärt att Willab kom ut och tittade på det. För i så fall låter det som om det är någon "del" som inte är rätt eller att ni på något märkligt sätt inte monterat det riktigt (men det tror jag ni nog har gjort, det är ju nästan svårt att göra fel),
Lycka till!
lotte.schioler
11-06-2007, 22:16
Tack alla! Ni hjälpte mig hitta felet. Har mätt diagonalerna och visst skiljer det på många cm! Tänk om ändå Willab hade sagt något alla gånger jag ringt och undrat!!! Efter misströstan och förtvivlan ett tag måste jag säga att det känns skönt att förstå. Nu ska jag demolera och sedan (om möjligt) få hjälp att mura en grund.
Finns det någon från Blekinge som känner en bra firma som kan hjälpa mig? //Lotte
emmapemma
12-06-2007, 06:50
Vad bra att du är på banan igen då!
Lycka till! /Emma
Jonas70
12-06-2007, 07:46
Även om det är trist att få "börja om", så är det i alla fall skönt och hitta orsaken till det hela. Konstigt att Willab inte sagt något med tanke på att de i DVD-videon trycker rätt mycket på detta.
Jonas, måste bara fråga - vilken DVD? Får man med en DVD om man köper ett EuroSerre från Willab? Det fick inte vi. Men det gick bra ändå. Är väldigt tacksam när jag läser dessa inlägg att vi var supernoga med diagonaler och vågrätheter. by the way, såg att det är du som har hemsidan "African garden" - kul!!! :-)
Lotte - även om det tar lite extra tid så är du snart på banan och kommer att njuta massor i ditt nya hus SNART!!! *kram*
Mvh frugb
skogstroll
20-06-2007, 08:28
vi fick en VIDEO till vårt Sunseeker i maj... kändes lite gammaldags på nåt sätt så det var bara å leta rätt på vår gamla video som vi tänkt slänga... Hur vi än pillade med växthuset så fick vi det inte riktigt rakt när takglasen skulle på, så vi knuffade till det ordentligt och då blev det betydligt rakare
Jonas70
20-06-2007, 08:38
CITAT (frugb @ 20-06-2007, 09:23)  Jonas, måste bara fråga - vilken DVD? Får man med en DVD om man köper ett EuroSerre från Willab? Det fick inte vi. Men det gick bra ändå. Är väldigt tacksam när jag läser dessa inlägg att vi var supernoga med diagonaler och vågrätheter. by the way, såg att det är du som har hemsidan "African garden" - kul!!! :-)
Mvh frugb Jag fick med en monteringsdvd (eller om det var en video) när jag beställde mitt Sunseeker Plus, så jag antog att man även fick det till de "dyrare" modellerna, men så är det kanske inte? Jepp, det är jag som har den hemsidan. Hur har du kommit i kontakt med den?
ulrikailund
20-06-2007, 19:48
Hej!
Vi har lyckligtvis bygget av vårt Euro-Serre Maxi 4 bakom oss, men någon dvd eller video ingår ej, tyvärr. Våra glasskivor passade inte heller exakt, trots att vinklarna stämde och vi fick faktiskt justera dem några millimeter eller nån halv centimeter med en glasskärare, men sen gick de bra. Bygget står än och har klarat vinterns alla stormar här i Skåne. Vi byggde en grund (dvs min svärfar, som var murare) av lecablock som sedan putsades. I lecablocken borrade vi sedan med en speciell borr (kärnborr, hyrd på nån firma) stora hål som vi gjöt fast sockeln i. Det funkade faktiskt bra.
Lycka till med alla växthusbyggen därute!
Ulrika
Mu i myllan
20-06-2007, 23:12
Jamen förlåt,
Jag blir så arg när jag läser det ni berättar. Hur bara kan de utelämna så viktig information? Att mäta diagonaler är A och O och trots det så är det ingenting i de ytterst knappa anvisningarna som påpekar detta. Själv har jag skrivit ett brev till Willab och beklagat mig över leveranstider. Blev lovad 5 veckor men det slutade på 11. I kontraktet har de lyckats formulera sig så att det inte är berättigat att kräva kompensation! Jag har byggt varianten på mur! Tro mig, jag är förvånad att jag fortfarande ät gift. Man blir helt galen. Hålen stämde inte och det finns bevis på att jag har rätt. Väntar med spänning på svar... På något sätt får man en känsla av att de inte vill att man ska lyckas utan väntar på att man ska be dem rekommendera en byggare så att de kan få porovision. Hoppas verkligen at det bara är en känsla jag har (och tror egentligen inte att det är så). Skitdåliga ritningar och instruktioner. DVD/Video. Glöm det! Willab själva kallar det att kryssmäta. Jag tycker att de borde sätta ur diagonalmåtten på ritningarna så att ALLA kan förstå vad de menar. Vi är ju trots allt trädgårdsintresserade i första hand och ytterst få av oss är byggnadsingenjörer. I morgon, torsdag, ska jag börja montera glasen. Stämmer det inte tror jag att hjärnan släpper. Känner varmt med dig. Man vill ju bara förverkliga en dröm och gärna före jul...
Jonas70
21-06-2007, 13:21
Även i den skriftliga instruktionen så står det ju att man ska kontrollera diagonaler och att allt är i våg, så jag tycker nog inte att man kan skylla på Willab där inte. Sedan måste jag motsägga vissa andra här; för jag tycker att även den skriftliga instruktionen var väl så bra. Det påminde lite om Ikea, men att man byggde ett växthus och inte en bokhylla  ...jag måste säga att jag tyckte den var rätt gedigen (det var ett rätt tjockt häfte). Inte krävs det att man är byggnadsingenjör för att få ihop sitt växthus, men viss erfarenhet av byggeri är väl inte helt fel kan jag tänka mig, MEN det kan man ju inte skylla Willab för. Leveranstiden var ju däremot dålig, men så är det ju lite under högsäsong med det kunde de ju gott ha upplyst om tycker jag.
Mu i myllan
23-06-2007, 21:19
Jonas, tro mig. Mitt växthus är ett Euro-Serre Max Mur. Man murar en grund på 43 cm och bygger huset på den.[attachment=4376:DSCN2777.JPG] Kostar en hel del men någon DVD fanns inte att uppbringa. Jag fick en beskrivning fylld med ritningar som gällde ett växthus med plint. De enda skrivna orden var Left och Right. Fick ringa och härja varefter jag fick en beskrivning mailad som var ett utkast och ännu inte klar. Inte heller där står något om diagonalmätning. Däremot kryssmätning men det finns ingen förklaring på vad det betyder. Dessutom var ju muren klar sedan 6 veckor så vad hade det hjälpt? Högsäsong är det väl varje år. Jämför med ett restaurangbesök Där blir man kompenserad om man får vänta längre än normalt. Normal leveranstid på ett växthus är 3 veckor fick jag veta när jag beställde men pga just högtrycket sa de att det skulle ta 5 veckor. Då tycker inte jag att 11 är OK. Men fint blev det till slut  och eftersom jag vet hur man får till en kvadrat,  Pythagoras, hade jag inga problem med passningen.
Hej igen, Jonas - jag hittade din hemsida genom att du hittade och skrev på min! Jag har en länk från min sida till din.
:-) frugb, "Huset på ön"
Hej alla. Lånar denna tråd för vårt första inlägg. Beställde ett Euroserre maxi 3, 9,0 m2, i höstas och håller nu på att montera det för fullt. Är dock kritisk till en hel del som inte stämmer. För det första bestämde vi att mura en grund, ringde Willab för att kolla hur måtten skulle vara. Fick svaret att grunden skulle vara lika stor i rektangel som den sockel vi beställde som tillbehör dvs 2,36 x 3,80 m. MEN DET ÄR JU FEEEEL. Upptäckte detta efter muren var klar och vi fått växthuset levererat med bruksanvisningen. Måtten är ju 2,347 x 3,821. Förbannat dåligt. Fick nu lägga träsyllen en bit innanför på långsidorna och med utstick på kortsidorna. Varför kan dom inte ange korrekta mått utan att man ska behöva lusläsa bruksanvisningen. Förresten, eftersom dom rekommenderar att man gjuter grund ifall man ska isolera, varför inte göra i ordning en pdf på hemsidan exakt hur en sådan mur ska måttas. Man betalar 16.500 kr och får jävlas.
Nåväl, håller nu på att montera isolerplastskivorna till taket. Bruksanvisningen väldigt knapphänt. (Och varför står det om andra modeller.... Beställer ett Euroserre och förväntar mig inte att det ska om Murial osv). Där står iaf att man till taket ska montera dräneringstejp och aluminiumlister i botten på skivorna istället för plastlister. Sen då, hur fasen ska dräntejpen sitta och varför ska man ha den. Ska den tejpas runt skivan på nederkant och sedan trycka dit alulisten. Inte ett ord, inte en bild. Väldigt trångt blir det att få dit i taket, spänner mycket. Går nu ut och försöker förstå en gång till, arg som ett bi.....
"Sen då, hur fasen ska dräntejpen sitta och varför ska man ha den. Ska den tejpas runt skivan på nederkant och sedan trycka dit alulisten."
Det var så jag gjorde men det var, som du säger, mycket trångt med att få på aluminiumlisterna sen. Sen anser jag att fönsterkonstruktionen - dvs sättet att fästa isolerskivorna med lister - inte är tillräckligt vid stark vind. Om det blåser hårt och fönstret är öppet (automatiska öppnare) finns det en stor risk att fjädrarna inte orkar hålla emot utan fönstret slår upp mot taknocken så att skivan skadar fönstret samtidigt som den blåser åt helvete... Jag tänker tejpa, alternativt skruva fast aluminiumlisten så att den inte kan blåsa loss. Sen sitter de triangelformade skivorna på gaveln inte fast ordentligt. Jag är rädd att de kommer att blåsa åt samma helvete när höststormarna kommer om jag inte fäster dem på något vettigt sätt.
Fick iaf dit taket i går. Dräntejpen och alulisten till trots. Kom på ett knep som gjorde det mycket lättare. Lossa alla skruvar som håller takprofilerna, både i nock och vägg. Då kan man få till ett spel som gör att det går att pressa ner takskivorna lättare.
Håller med om att fönstrens konstruktion verkar lite rapplig. Går nog själv lös med lite alutejp för att fixera bättre.
Är öht väldigt kritisk till ritningen. Nog kan man kräva lite mer än bara en rent mekanisk ritning "A till B", "F mot G" osv. Varför inte använda lite förklarande TEXT ibland, följt av lite tips och råd t ex "Tänk på att du sedan.........", "Dra inte åt skruvarna så hårt än därför att ......" osv. Är trött på att göra om i onödan. Varför ska t ex de fixerande gummilisterna som man ska trycka ovanpå isolerplastskivorna vara 3 cm längre? Ska ut och sätta dit dom på taket nu, lär väl kanske upptäcka varför.....
Edit: Fick själv "spel" igår innan jag kom på att lossa skruvarna.
emmapemma
06-07-2007, 12:34
Jag vet inte om det är samma typ av gummilister för plastskivorna som för glasskivorna, men för glas-gummilisterna klipper man längre längder än man behöver, för gummit krymper i solen.
Jag undrade också om gummilist-längderna (och var inte så noga med dem på baksidan av växthuset), en liten liten förklaring hade varit på sin plats (kan man ju tycka)
Jonas70
06-07-2007, 15:04
Tänk att det ska vara sådan problem Euroserre som är dyrare än mitt Juliana Sunseeker Plus som jag inte hade några större problem med att montera.
CITAT (Jonas70 @ 06-07-2007, 16:04)  Tänk att det ska vara sådan problem Euroserre som är dyrare än mitt Juliana Sunseeker Plus som jag inte hade några större problem med att montera. Jag slängde upp ett Sunseeker plus i mitt förra hus för 4-5 år sen. 4 timmar inkl kafferast  Var ju nästan lite fuskigt att man t o m fick med en video.....
Jonas70
12-07-2007, 09:27
Håller med dig om att det var oförskämt enkelt att montera ihop. Det som tog längst tid för mig var att gjuta plintarna
CITAT (Jonas70 @ 06-07-2007, 16:04)  Tänk att det ska vara sådan problem Euroserre som är dyrare än mitt Juliana Sunseeker Plus som jag inte hade några större problem med att montera. Monteringen var inga större problem. Det jag påtalar är saker som borde konstrueras om för att förbättra växthuset... Sen föredrar jag ju faktisk att ha 201 cm sidohöjd i stället för 137 cm även om det skulle vara svårt att montera. Annars skulle jag vid det här laget varit tvungen att leda upp de flesta av mina tomater längs taket i stället för som nu - två stycken.
Kamilla z 7
28-07-2007, 17:24
CITAT (Jonas70 @ 06-07-2007, 16:04)  Tänk att det ska vara sådan problem Euroserre som är dyrare än mitt Juliana Sunseeker Plus som jag inte hade några större problem med att montera. Vi hade absolut inga problem men Euroserre,jag satte upp mitt förra sommaren,jättebra beskrivning,och det tjorvade ingenting! Tycker synd om er som stött på patrull,tror att det är olyckliga omständigheter som gjort det ... Hälsar Camilla som inte vill byta Euroserre mot Juliana för allt smör i småland
Willab är bara skit. Vi hade stora probelem att sätt sätta upp mitt växthus, Jag är faktiskt byggnadsingengör och kan kryssmäta eller diagonalmäta mm. Vi fick grejer för ca 2000:- som komensination bla deras värdelösa värmefläkt. Det är ju otroligt att ingen fråm Willab är på denna sida och kollar vad deras kunder tycker. För då skulle de ju ändra på sina instruktioner bla. kan man tycka.
Nu är det ju faktiskt så att det inte är Willab som tillverkar växthusen så om du skall klanka så skall du väl göra det på tillverkaren ? Du skriver inget om vilka problem du hade... Jag hade i alla fall inga problem och jag kan också kryssmäta trots att jag inte är byggnadsingenjör. Stommen smällde jag upp på en eftermiddag och nästa dag satte jag ihop resten - helt ensam.
Kamilla z 7
29-07-2007, 12:55
Jag kan inte klaga på Willab,trevligt bemötande trots att det strulade en hel del med våran inglasning på altanen(transport skador,saknas skruvar),och växthuset hade jag inget problem med,klart på ett kick,trots att Jag är dagmamma och maken lastbilschaffis,ingen injenör här inte...tror att det är olyckligt om det inte passar,kanske fel i tillverkningen...vad tur att du fått kompensation,för det är inte kul när det strular. Min värmefläkt har fixat hela våren,inget har frusit i mitt nästan 17 kvm stora växthus och jag bor i norrland,där det är -15 ute när jag drar igång. Vilken fläkt hade du?
Mu i myllan
30-07-2007, 18:01
Varför ska t ex de fixerande gummilisterna som man ska trycka ovanpå isolerplastskivorna vara 3 cm längre? Ska ut och sätta dit dom på taket nu, lär väl kanske upptäcka varför.....
[/quote]
Frågade Willab om det där med listerna. Det är för att de krymper c:a 3 cm. Krympningstiden är 6 månader så det blir att korta dem till våren. Då ska man vara noga och markera innan man lossar och klipper så att man inte töjer dem medan man handskas med dem. Då blir de lätt för korta efter någon timme. Håller med dig om att det borde stå mer skrivet och motiverat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|