älvan
Hejsan!

Jag har trädgårdsnattvioler ute i min rabatt, o dom har blommat så in i bomben, denna "våren"...
Men dom börjar tappa blommorna nu, o därmed börjar dom se lite halvtradiga ut...

Ska jag klippa ner dom? Hur i så fall? Hur mycket? Eller ska jag bara låta dom va som dom e?
Det e väl en tvåårig växt? Om jag klipper ner dom, kan dom blomma en gång till i år?

Många frågor på en gång kanske... blink.gif Men får hoppas jag får svar på nån av dom jallefall... smile.gif

Tacksam för svar!
Eva i Höga
Puttar upp tråden för jag skulle också vilja veta. Jag har aldrig klippt ner mina men de står inte just i rabatten så det gör inte så mycket.
Kakaduan
Jag tror man ska vara försiktig med att klippa ner dem. Kanske är fel, men jag har hört att de är tvååriga och vill man ha dem kvar måste de hinna fröa av sig innan man tar bort dem.

Kakaduan
kerstin z5-6
exakt, inget klipp de är bienna -så klipper du blir det inga fler ...
älvan
Tack så mkt, alla!
Då låter jag dom stå kvar som dom e...

Natti natti...

mnpr
Hej,

Jag lite mer information om trädgårdsnattviol, för mig fungerar det bra att klippa ned dem ända fram till början av augusti och sen låta de senaste blommorna vara kvar och fröa av sig.

Citat från en bok:

Den är ofta tvåårig eller kortlivad som planta, men genom bortklippning av överblommade blomstjälkar kan den lättare bli mera långlivad. Liksom alla tvååriga växter blommar de först efter en övervintring och om den blommar för rikligt utarmas rötterna så att den dör efter blomningen. Den har dock lyckats sprida sina frön från de små ärtskidorna. Genom nedklippning av överblommande blommor blommar den ofta om och man kan därför ha blomning långt fram under sommaren och hösten.
kerstin z5-6
Gäller dock endast i z1-4 .. högre upp blir det inga fler ...sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon