Christoffer
10-06-2007, 00:57
Mina cayennepepparplantor får blommor en efter en, men när de blivit pollinerade så trillar de av hela tiden.
Vad gör jag för fel? Dessutom ser plantan ut att ha en klen "benstomme" och tunna blad, fastän den är rätt stor nu.
myrtille
10-06-2007, 06:35
Det kan vara näringsbrist. Jag brukar byta till tomatnäring när plantorna sätter blommor som ska främja det snarare än bladtillväxt som den vanliga med mycket N gör. Har även hört att man kan tillsätta Epsomsalt (magnesiumsulfat) i jorden för att förhindra bortfall av blommor. Det kan köpas på apotek.
Jag antar att du har dina plantor inomhus. Min erfarenhet är att de blir mycket kraftigare när de får komma ut. Väder och vind härdar dem. Inne kan man använda fläkt. Fast samtidigt har Cayenne en lite slankare linje än andra sorter så det behöver inte vara något fel.
Christoffer
10-06-2007, 13:03
Jag har gett de Subtral blomnäring, eller finns det speciell tomatnäring?
Jag har tyvärr ingen möjlighet att plantera ut den, så då får jag köra med fläkten.
Visste inte om den tål fäkten, med tanke på att de kanske blir torrare av den, och i växthusen
är det alltid så fuktig luft, men jag testar med den.
Epsomsalt, måste man fråga efter den i Apoteket, eller finns den i hyllorna som medel mot någonting?
myrtille
10-06-2007, 19:49
Det finns speciell tomatnäring. Jag brukar ge det eftersom chilins näringsbehov liknar tomatens, men det går säkert med något annat också. Det är väl att man vill ha mer P och K än N när blomningen börjar. Det kan ju vara något annat som spökar också. Om jorden är för sur har plantan svårt att ta till sig näringen. Man ska låta jorden torka ut lite innan man tillsätter näring. Om blomstjälken gulnar innan den faller av har du nog för blött. Jag vet inte om Epsomsalt används till något annat. Det bästa är nog om du frågar över disk. Jag har inte provat själv. Samma med fläkten, bara något jag läst.
Lycka till!
Christoffer
10-06-2007, 20:06
Då ska jag kolla i blomsteraffären efter tomatnäring. Märkligt nog har jag aldrig haft problem med tomater med denna näring, så jag trodde att det skulle bli densamma. Då får jag leta efter den näring med minst kväve då, och kanske vattna mindre, det kan vara det. Jag har vattnat en hel del eftersom det är så varmt här.
Jonas70
11-06-2007, 08:29
Jag brukar inte vattna mina chilisar så mycket som tomaterna. Min erfarenhet är att de gärna får torka ut innan de ska vattnas.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.