Full version: Okända flygare
Berith
Fråga 1: Sonen tog de här bilderna igår och vi har inte kunnat hitta vad det är för något. dunno.gif
Den mellanlandade bara några sekunder och flög sen vidare så det fick bli ett par snabbtryckningar.

Fråga 2: Sen undrar vi också över en helsvart figur - svart lång kropp, och svarta vingar med bara en liten antydan till vitt mönster längst ut. Vad kan en sån heta? Den har vi bara på film och det vet jag inte hur man visar. crying.gif

Sadetta
Vilken fin färg på flygaren. Har tyvärr aldrig sett en sån, högst fantastisk.
storm
nr 2 kan jag tänka mig är en Sorgmantel den är tjusig och stor. smile.gif
Berith
Neej ingen sorgmantel, den här var helsvart men med pytttttiga smååååååå vita markeringar längst ut på vingarna. Försökte söka på svart fjäril men fick inga bra napp. thumbdown.gif
Berith
En bild till på den första figuren:

Sen två bilder tagna från filmen på fråga 2:

anna_rispan
vilken tjock kropp den svarta hade!!!
Piccante
På A svarar jag -vet inte? och på B - kan inte? tongue.gif

Men det ska bli spännande att få se vad Gossen Ruda säger att det är. Nr1 ser bekant ut men namnet har fallit bort totalt.
Nr2 vet jag inte vad jag ska tro om riktigt? Ser inte hur antennerna ser ut, kan inte säga om det är en dag eller nattfjäril. Den påminner både om eksnabbvinge och om luktgräsfjäril men färgen stämmer inte inte helt med någon av dem. vingundersidan är fel unsure.gif Nu är jag kanske helt fel ute men om det är en dagfjäril undrar om det inte kan vara någon melanistisk form då?

Chansar på att det är en hona iaf!
Tesa
På B svarar jag sotmätare, Odezia atrata...den första är kanske en sorts tjockhuvudfjäril men hittar íngen som stämmer..
Berith
Jaaa! Sotmätare thanks.gif ska genast namna den i albumet.
Gossen Ruda
Sotmätare är rätt. Larven lever på hundkäx oxh fjärilen brukar vara vanlig där värdväxten finns. Den andra, eller den första, är en hane av Rödfransad björnspinnare, Diacrisia sannio. Honan är mer rödfärgad på vingarna. Fjärilen finns nästan i hela landet och skall vara vanlig på ängs-och hedmarker. Den är dock inte villig att flyga och man får oftast bara en skymt av den när man skrämmer upp den. Den flyger en bit och dyker sen ner i vegetationen och håller sig stilla. Möjligen flyger den mer i natten, jag är osäker där.
Berith
Ett thanks.gif till. Nu fick nr 1 också sitt namn!
Lars-Olof Arvids
Sotmätare är det mycket gott om i mina marker nu. Men så är det ju gott om hundkex också. Rödfransad björnspinnare tror jag inte att jag har sett, men det är kanske för att jag inte har letat.

Olle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon