|
Louise i Göteborg
17-11-2002, 23:28
Kvidivitt Full föreställning kring foderautomat och talgbollar Har tillbringat delar av dagen med "fågelskådning"  Mina kunskaper är så stora att jag fortfarande har nytta av 'Barnens första fågelbok' men funderar stark på att köpa en fortsättning. 'Barnens andra'? 'Barnens fullsändiga'? 'Vuxna nybörjres'? Dock absolut inte 'Stora kompletta' Tips mottages tacksamt. Minst två av dagens besökare fanns inte i boken. Men inte en enda gråsparv. Dom som kommer är mkt vackrare så jag är igentligen inte missnöjd bara undrande. Var har "luftens råttor" tagit vägen.
Visst är det väl lustigt, men ju fler fåglar man lär sej, ju fler ser man! För bara några år sen tyckte jag att det inte fanns några fåglar runt trädgården, man såg inte ens skator. Skyllde på grannarnas katter - hörde i nåt naturprogram att dom svenska katterna tar ca 6 miljoner småfåglar varje år! - men sen fågelintresserade sonen började hänga med ut till trädgården, har jag verkligen fått upp ögonen!
Det bor ormvråkar precis i närheten, och korpar, hackspettar i olika former, olika småfåglar som gulsparv, nötväcka, trädkrypare och dom vanliga talgoxe, gråsparv, sädesärla. En rödhake var väldigt intresserad av vad jag gjorde i somras, han satt bredvid mej och väntade på att maskarna skulle komma fram där jag grävde. Ibland satt han t.o.m i skottkärran där jag slängde jorden för att inte missa nåt gott!
Bara ett kort stycke från trädgården ser vi tornfalk och blå och brun kärrhök, flera sorters gäss, svanar och tranor, skarven flyger förbi. Vi har också sett havsörn, och några 'Vad är det där!?'-fåglar.
Grannens Chaplin bryr sej inte om fåglarna har jag märkt. Och dom andra katterna som fanns för några år sen är utbytta genom naturlig avgång. Så det kanske är så att småfåglarna har ökat i takt med att dom gamla 'rovdjuren' försvann mot mer kattmatpåburk-älskande grannarna.
/Berith
Helen i Skåne
18-11-2002, 08:27
Hej Louise! Prova Fåglarna i färg, den fick jag av barnen i mors-dagspresent. Jag har den i köket så att jag kan slå upp och se vad det är för sorter kring fågelmataren. Rätt kul faktiskt! Fast vissa kan man inte känna igen, de är inte bildlika men jag antar att det finns olikasorter av samma, precis som hos oss människor...
Helen i Skåne
God morgon! Vill man ha olika fåglar och många, måste man ge dom något att leva på Många, många matar inte fåglarna, ännu fler ger dom den traditionella talgbollen och brödsmulorna När det går ned i köldgrader, förbränner fågeln sin dubbla vikt bara för att överleva och leta efter mat. Enbart brödsmulor är ingen bra fågelmat, det är först och främst fett dom behöver. talg, solrosor , kokosnöt osv. Som tack får man då tillbaka en glädjekick i härligt myllrande, flaxande och tjattrande. Tänk att en sådan liten dunboll, som inte väger något, kan ge så mycket, bara med att finnas till. Var rädd om djuren och njut och gläds åt dom. Hälsar Ann.  Varför lägger dom sig här nere??
Inga från Närke
18-11-2002, 21:38
Gråsparvarna kanske har kommit till mig. Vi har massor vid vårt fågelbord. Även blåmes, talgoxe, grönsparv och entita eller något likande. Skator och fasantuppen. Under natten kommer pyttesmå fyrfotingar oxå men de ska väl ha sitt med, då kommer de inte in i huset. I vårt fågelbord finns solrosfrön, talgbollar i en praktisk håller så att inte kajor och skator tar dem. Köpte på en byggvaruhandel. Även kokosskal med talg och olika fröer insmält. Brödsmulor lägger jag även ut om vi har några. Förra vintern såg jag 2 stycken fåglar som inte skulle vara här det var roligt. Kommer inte ihåg just nu vad de heter, hoppas de kommer igen.
Precis vad jag åxå undrat över. Det jag trodde var gråsparv visade sej vara pilfink, den gråbruna lilla rackarn med en vit fläck på kinden. Sen finns där talgoxe och skator. Var är alla andra fåglar tro?
Domherrar [COLOR=red]flera stycken kalasade på talgbollarna i morse, annars är det mest talgoxar,pilfinkar , enstaka rödhakar och trädkrypare, undrar om det blir en sträng vinter när domherrarna kommer så tidigt, eller de kanske rent av är lite lata, mysigt att se dem är det i alla fall Elvy
Eva i Norrköping
19-11-2002, 19:08
Åh, vad jag blir avundsjuk när jag läser om alla fåglar ni ser! Här där jag bor nu är det bara skator, och de skrämmer bort de mindre fåglarna. Visserligen tycker jag skator är väldigt vackra fåglar, och ganska underhållande också ibland, men jag skulle vilja ha större variation.
Vad var det för praktiska hållare för talgbollar någon nämnde nåt om? Hur ser de ut? Det vore ju nåt att satsa på, så kan småfåglarna i alla fall få något i fred...
Inga från Närke
19-11-2002, 20:47
Det var jag Hållaren är en rund cylinder av metalltråd ser ut som ett nät fast lite tjockare och det får plats 5 st små talgbollar i. Hel botten och öppen upptill så man kan fylla på. Allra överst en krok att hänga den med. Köpte den på en byggvaruhus som heter Silvan i Örebro. Kroken gör att skator, kajor inte kan fiska upp dem, men när bollarna blir lite mindre så går de igenom på ena sidan för där är det helt öppen ca 1,5 cm och där kan de dra ut den har jag sett. Men då är den ju inte så stor så då kan de få hållas.
Nu kommer jag igen och informerar om allt elende i vår värld. Jag har hört av min pappa att gråsparvarna har dött av ersättningsmedlet i den blyfria bensinen. De finns alltså inte längre i stan, men finns fortfarande på landet. Ofta förväxlar man dem lätt med pilfinken. Så har du gråsparvar hos dig har du nog inte så mycket avgaser runt dig. Om jag nu ska försöka va lite positiv
Louise i Göteborg
19-11-2002, 21:48
Detta var tragiskt Dock alltid "bra" att få en förklaring. Jag bor centralt och biltätt så om din pappa vet vad han talar om (och det vet han säkert) är det säkert detta som hänt här. Mina fågelkunskaper är som sagt minimala men gråsparv fanns ju överalt och inte mycket att ta fel på. Pilfinkar har jag inte heller sett till! Det är fullt möjligt att jag inte hade märkt att gråsparvarna var borta annars. Är det fler arter som drabbats tro? Blåmes, talgoxe, grönmes, nötväcka och två okända små verkar ha klarat sig i alla fall. Jag skall gå till en bokaffär snart.
Jag har inte sett en enda liten pippi (förutom mina egna små härliga dunbollar - undulaterna) sedan i oktober. Det brukar vara full fart i buskarna runt gården och i balkonglådorna som jag aldrig lyckas ta ned i tid. Likadant på jobbet - koltrastar, sparvar etc. Denna höst inte en pippi!!? Ingen av platserna ligger särskilt utsatt för bensinångor. Jobbet ligger vid öppen fjärd mot havet, hemmet ligger inbäddat i grönska en mil från citykärnan. Jag börjar undra om det skett något annat utsläpp som vi inte vet om? Men något sådant skulle väl inte kunna inträffa, utan att det läckte ut till media? Har någon på Södertörn sett några småfåglar? Skulle ni kunna skicka hit några?? Det börjar kännas lite ensamt...
Sigge i D-mitt
21-11-2002, 05:46
Grönmes kanske skall vara grönfink, för det brukar det alltid komma efter talgoxe och blåmes. Nötväcka och sörre hackspett är ofta framme också, ibland kommer pilfinkarna m.fl, men de finns knappt i denna del av sta´n. Pilfinkarna och gråsparvarna vill gärna sandbada har jag sett, och gråsparvarna vill ju helst äta försmält havre i hästskiten eller småfrön, och så tror jag de helst vill bo under rymliga takpannor.
Louise i Göteborg
21-11-2002, 13:53
Helt rätt Sigge! -fink var det. NU har jag köpt en ny och större fågelbok så nu tusan skall här bli ordning i holken
Skulle vilja tillägga ang. fågelmat.. om ni får tag i sesamfrö och hampfrö så är just det bra för småfåglar. De går åt mycket energi när de skall knäcka de stora fröna som till ex. solrosfrön och havre.speciellt när det blir mycket kallt. Detta rådet fick jag av en kvinna som arbetade i en fågelaffär. Jag som bor i skogen har alla sorters fåglar inte för att skryta  tror nog att man måste mata de små med omtanke och börja i god tid och alltid ha mat på bordet.Det är märkligt att skator koltrastar och de små kan samsas vid samma bord. Koltrastarna är ju glad i äpplen, fast de har ju" kalasat"hela hösten på mina äpplen i träden. Men de sjunger ju så vackert på våren så jag förlåter dem detta ,och matar dem med äpplen på vintern med. Här jag bor säljer de i affären sämre äpplen till billigt pris just för fåglarna ...antagligen fågelälskare de också :-) Och alla dessa små hjälper mig på sommaren att äta bladlöss etc. för de är ju vana att ha mat här i närhet. Det är mycket intressant att studera fåglarnas beteende.De kan sannerligen likna oss i mycket och månget! Har både kikaren och fågelboken på bordet ,ibland kommer det vänner på besök, som man inte känner igen,skriver upp alla som jag känner och det blir många efter några år. Vad säger pippin..pip pip pip pip
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|