Ti bee
Aj vad svårt!! Skall bygga en rosenhäck vid mitt staket på framsidan av huset och går lite vilse bland alla bilder och all information. Måste nog se rosorna live för att veta vilka jag tycker mest om, man skall ju leva med dem länge sedan, förhoppningsvis. smile.gif smile.gif
Vad finns det för bra rosarier i Skåne, någon som vet?
Katrina
Fredriksdal i Helsingborg!!!
Eller ta en tripp till Rosariet i Gbg.

Efter det blir du säkert en äkta ros-freak! tongue.gif biggrin.gif
Hannele
Eller besök Europas vackraste rosenträdgård Mottisfont Abbey i England.
Kerstin i Malmö
Ystad! Rosariet vid Klostret. Ska själv dit om en vecka för att kolla in. Var där i fjor men då var det helt nytt men trots det blommade en hel del.

Kerstin
Ti bee
Ystad och Helsingborg blir det! Tack för tips!
England får bli en annan gång, vad härligt det låter!! Du lägger väl in bilder i ditt album? Så får vi andra njuta lite med?
Ha det gott! smile.gif
Lena N
Det är rosdagar på Fredriksdal i helgen (5-6 juli).

"Tusentals rosor står i blom – en upplevelse i färg och doft. Det nya rosariet invigs och det bjuds på guidade rosvandringar, rosförsäljning samt tips och råd från landets främsta rosexperter. Kl 10-18 "

Kolla hemsidan http://www.museum.helsingborg.se

Det finns även mycket annat att se på Fredriksdal.
Ti bee
Aha, vad bra att du berättade om rosdagarna! Jag hade tänkt åka dit nu på torsdag eller fredag, men då kanske inte rosariet hade varit öppet. Det var ju tur! (har väl 1-1½ timmes bilväg tror jag).
Det låter väldans roligt! smile.gif
Usch ja, kommer väl att förköpa mig känns det som, helt plötsligt (efter att ha upplevt min första rosblomning i trädgården) så vill jag ha många rosor runt mig! wub.gif
Tror du att det blir proppat med folk i helgen, vore det kanske bäst att vänta tills invigningshelgen är över för att verkligen få se rosorna och inte trängas för mycket? Aldrig varit på Fredriksdal, så jag vet inte hur stort det är.
smile.gif
Lena N
Rosariet är öppet alla dagar. Rosdagarna hålls varje år första helgen i juli eftersom de flesta rosorna blommar då. Vid rosdagarna finns guidning och diverse stånd med försäljare som inte finns där annars. Guidningen ger mycket värdefulla kunskaper.

Vid sidan om entrén finns Flora Linná med stort sortiment rosor. Man kan beställa för leverans till hösten. Cederholms i Råå brukar också finnas med i ett stånd på rosdagarna.

Jag tittade själv inte så noga på hemsidan eftersom jag varit på Fredriksdal många gånger, men jag vet att de gjort om rosenträdgården sedan förra året.

Det brukar vara en hel del folk, men inte så att det känns trångt. Det är ju stor yta och många timmar då folk kommer och går.
Lena N
Ti bee!
Har just tittat i ditt album. Vilken underbar trädgård du har!! wub.gif

Kan den första av dina oidentifierade rosor vara New Dawn? wink.gif

"Stod och slokade i skuggan" är i alla fall Purpurklätt. Frösår sig, men inte så att det blir besvärligt. Är för övrigt tålig och lättskött. smile.gif
Ti bee
Hej Lena!

Tack! smile.gif Tittade in i din trädgård också och oj vad fint det är! smile.gif Sådär snyggt skulle jag vilja få det en dag, än så länge är inte helheten riktigt vad den borde vara i min trädgård. Det är bara fläckvis det är fint ännu hos mig, men du har ju verkligen fått till en underbar helhet!! wub.gif
Jag har nu bokat in maken för en rosdag nu i helgen, det skall bli spännande!! biggrin.gif Till framsidan behöver jag en 4-5 st olika rosor, troligen gammeldags (om de inte lyckas få dit mig på ngt annat smile.gif ). Till muren behöver jag 2 klätterrosor eller fler, beror lite på storlek. Jag tänker ta med mig en skiss med mått och kanske få råd, om de har tid dvs. Så lägger vi nog in en beställning till hösten.
Riktigt spännande känns det, som att "bli med ros".
Ha det gott! Vi kanske snubblar över varandra på Fredriksdal, vi är de med en rödblond liten tultunge som just lärt sig springa och därför inte sysslar med något annat.
smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon