|
Full version: Akleja-parad
Monarda
10-06-2007, 13:40
anna_rispan
10-06-2007, 14:07
Vackert!!
Den lila var riktigt fin
fruberglund
10-06-2007, 14:29
Visst är aklejor fina! Jag har också fått okända sorter som dyker upp i år, vita enkla och en blek rosa med gröna toppar där resten av blommorna som inte än slagit ut är ljusgröna. Roligt tycker jag. Mina favoriter är klematisaklejorna, de står tillsammans med älsklingsrosen Aicha som blommar överdådigt nu. Det är såååå vackert
Jättefina bilder. Aklejan finns i så många vackra varianter.
Den sista är så fin med de långa sporrarna.
Den gula var fantastiskt vacker  Kan man lägga bud på några fröer? Ja, dom andra var vackra dom med. Men frösådda aklejor kan aldrig ha sortnamn som Nora Barlow, då får man skriva typ Nora Barlow. /Åsa
Monarda
10-06-2007, 21:46
Ja, den gula är väldigt elegant med sina sporrar. Det är en av dom två som fanns här från början och jag ska gärna dela med mig av fröerna till hösten, påminn mig bara. Om jag inte är alldeles ute och cyklar så tror jag det är en guldakleja.
Åhhh, vilka underbara bilder! Jag är jättesugen på aklejor och hittade en blå i en igenväxt del av trädgården som jag räddade undan trimmerdöden. Jag vill så gärna ha fler, så jag budar jättegärna på dina fröer i höst ....
Jag var precis nyss och köpte några aklejor själv.. den gula är faktiskt fin, och den översta rosafärgade är också fantastisk, vet någon vad det är för sort?
-jb-
stennie
11-06-2007, 17:24
Aklejor är så söta!
Verkligen fina aklejor, måste få visa min ena som jag köpte på odlas plantskola i våras... Den var röd och vit enligt ettiketten men inte trodde jag att den skulle vara såååå läcker...  Ciczi
Jag bidrar med en från torpet. Aklejjorna sprider sig nästan lika bra som maskrosorna... Men jag har hört att nyare sorter inte sprider sig med frö, är det så?
CITAT (Ciczi @ 11-06-2007, 20:32)  Verkligen fina aklejor, måste få visa min ena som jag köpte på odlas plantskola i våras... Den var röd och vit enligt ettiketten men inte trodde jag att den skulle vara såååå läcker... Ciczi Den var verkligen läcker  . Du kommer möjligen inte ihåg om den hade något namn? Man måste ju börja fundera på lite inför nästa säsongs fröinköp /Anki
Eva 33c
11-06-2007, 20:37
CITAT (Virriz @ 11-06-2007, 20:38)  Jag bidrar med en från torpet. Aklejjorna sprider sig nästan lika bra som maskrosorna... Men jag har hört att nyare sorter inte sprider sig med frö, är det så? Alla aklejor sprider sig med frö, det är bara det att man har ingen som helst koll på hur "barnen" kommer att se ut. Fröavkomman till den inköpta sorten med namn kanske inte alls påminner om "mamman" (och vem "pappan" är vet man ju inte...), även om den förstås gör det ibland. Någonstans ifrån har ju just den sorten kommit. För att få exakt samma är det delning och sticklingsförökning som gäller. Om man köper frö kan man få kontrollerad avkomma, i första generationen i allafall. Jag köper någon sort varje år tror jag och sår. Med tiden får man en väldig blandning i trädgården och kan få riktiga överraskningar. Det är aklejans charm tycker jag.
Underbara bilder ...underbara blommor!! Tack för dem... Har endast haft Akleja i rabatten tidigare, nu undrar jag om det fungerar att fröså på vanlig ängsmark där det redan växer ogräs eller bör det vara" ordnade former" med jordförbättrad mark så som i trädgården?
Akleja växer ju vilt så den behöver nog inte så ordnade förhållande.. En av mina favoritväxter..tycker dom är oerhört läckra..men vackarast av dem alla är ändå den enkla vanliga vildväxande rosa, tycker jag..
Eva 33c
12-06-2007, 08:30
CITAT (Azola @ 11-06-2007, 22:28)  Har endast haft Akleja i rabatten tidigare, nu undrar jag om det fungerar att fröså på vanlig ängsmark där det redan växer ogräs eller bör det vara" ordnade former" med jordförbättrad mark så som i trädgården?  Aklejan växer nog lite varsomhelst, men om du vill vara säker på att etablera den bör du nog så fröna under "kontrollerade" former, i krukor utomhus eller en ogräsfri jordyta. Sedan när plantorna blivit lite större planterar du ut dem i ängen. Ge dem lite försprång där genom att rensa planteringsplatsen och luckra jorden just där. På sikt kommer de att självså sig. Vill du ändå bara slänga ut frö så bör det vara ganska stora mängder, i naturen blir inte alla frön en planta (som tur är...).
Sussie80
12-06-2007, 08:59
Har en Black Barlow som har frösått sig och fått identisk avkomma. Så får se vad nästa generation blir.
annagranq
12-06-2007, 09:05
vilka underbara bilder, jag älskar aklejor, både för deras skönhet men också för att dom gör som dom vill, sprider sig där dom har lust och blandar sig hur som helst. Bäst gillar jag att dom sprider sig till oväntade platser, som hos oss, där springorna i en stentrapp är tillräckligt för att växa. Så vår vackra granittrappa blir än vackrare när aklejorna blommar i den, skulle aldrig drömma om att rensa bort dom. Det är dock bara några som börjat blomma här i zon5
anna
Sussie80
12-06-2007, 09:22
Gud så vacker!!! Önskar jag hade en sådan trappa. Du gör helt rätt som låter de va...
Tack Eva...då vet jag. Då gäller det att få tag på så mycket frön som möjligt! Måste bara nämna igen att hur....klarar man sig och trägården utan er alla ...på Odla ??
Eva 33c
12-06-2007, 15:48
CITAT Då gäller det att få tag på så mycket frön som möjligt! Om du vill kan jag samla in frö från mina aklejor så får du en "regnbågsblandning". Men det dröjer ju ett tag innan de gått i frö...
Åhh. Eva ..det vore ju toppen om du ville det! Har kollar runt lite på nya tomten...verkar inte finnas en enda Akleja så det vore toppen att få frön! Är inte hösten bästa tiden at så ut en del av dem? Resterande frön sparar jag och frösår under vintern/våren.. verkar det ok?
CITAT (Anki V @ 11-06-2007, 20:51)  Den var verkligen läcker  . Du kommer möjligen inte ihåg om den hade något namn? Man måste ju börja fundera på lite inför nästa säsongs fröinköp /Anki Nej just den plantan jag köpte var bara märkt med färgen, men maila till ingemar eller göran och hör efter. De vet säkert? Ciczi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|