Ariel
Hej.

Jag är så ny i forumet så att jag inte ens har hittat nån signaturbild, men det kommer...

Nu över till min lilla undran: jag har en ny damm ca 5 kubik, vattnet är grönt men det är väl inte helt ovanligt med en nyanlagd "pöl" nästan utan växter. Men i denna värmen ( ca 30 grader ) och med ett vattenfall, dunstar vattnet bort, jag måste fylla på varannan dag. Hur pass tror ni att det rubbar balansen som ju inte riktigt har stabiliserat sig ( minst sagt ;-) ).

Varma hälsningar från Ariel !

p.s. Förstår inte varför jag inte grävde min damm för länge sen, imorse satt jag där intill med kaffekoppen o pratade med en blåmesunge som badade. Anti-stress- behandling !
MariaS
CITAT (Ariel @ 10-06-2007, 15:02) *
p.s. Förstår inte varför jag inte grävde min damm för länge sen, imorse satt jag där intill med kaffekoppen o pratade med en blåmesunge som badade. Anti-stress- behandling !

Välkommen till forumet.
Tänk att du upptäkt det vi andra redan vet. Vatten=hjärnstädning. Det gröna vattnet försvinner inte så länge du fyller på med nytt. Bästa metoden är att plantera vattenväxter. En bra växt mot avdunstning är näckrosen som snabt täcker en stor del av ytan. Många kan tycka att det dumt att täcka ytan, men du har ju redan upptäkt hur mycket som dunstar i värmen. Ett tips till i denna heta värmen, stäng av vattenfallet under dagen och ha bara igång det en stund under eftermiddag eller kväll för njutningens skull. MYCKE vatten dunstar i vattenfallet!
Ariel
Hej o tack för tipset.

Har nog planerat för fler växter, men sonen fyller 14 nästa vecka så månadslönen är redan bokad smile.gif .
Men näckros kommer, tillika fler iris, olika flytväxter, o kanske gräs. Har möblerat runt dammen med bambu, strandiris och ormbunkar ( eller om det är bräken jag menar).
Önskar att jag hade en digitalkamera så jag kunde dela med mig av min "pöl".

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon