Full version: Tjyva vinranka
rosita
Det står i min bok om beskärning att man ska ta bort alla tjyvar på rankan. Sitter tjyvarna, liksom på tomater, i bladvecken?
Åsa, mälardalen zon 2
Vinrankor har inga tjuvar och man brukar inte tjuva vinrankor däremot brukar man pincera, vilken bok är det du har??

Det enda jag kan tänka som förklaring är att du har en översatt engelsk bok, många översättare har inte den minsta kunskap om växter så i dessa böcker brukar man kunna hitta massa felaktigheter ex. de använder fel uttryck som gör att man kan missförstå faktan, fel namn på växter, tidpunkter för beskärning har inte anpassats till svenska förhållanden etc..
rosita
Nu har jag tittat i en annan bok jag hade och där står inget om några tjuvar! Den boken som det står om tjuvarna heter Beskära träd och buskar av Ingela Jagne. Den boken kommer jag nog inte att lita på i fortsättningen! thumbdown.gif
Tack för hjälpen, Åsa!
RibesRubusVitis
Visst kommer det ibland skott i bladvecken även på vinrankor. (Om de sedan ska kallas ”tjuvskott” kan man kanske träta om på något språkforum.) Däremot är det inte nödvändigt att beskära alls om sommaren, om inte rankan blir så vidlyftig att den stjäl utrymme för, eller skuggar, andra växter. Allt bladverk bidrar till energiproduktionen, hjälper rankan att klara vintern och hjälper till att bilda knoppar för nästa år.
Framåt nyår bör man däremot klippa radikalt; större delen av årets tillväxt tas bort.
Andreas1974
CITAT (RibesRubusVitis @ 10-06-2007, 22:56) *
Däremot är det inte nödvändigt att beskära alls om sommaren, om inte rankan blir så vidlyftig att den stjäl utrymme för, eller skuggar, andra växter. Allt bladverk bidrar till energiproduktionen, hjälper rankan att klara vintern och hjälper till att bilda knoppar för nästa år.

Åh... inte beskära alls... och jag som gått här och nupit bort alla skott över tredje bladet på varje sidoranka på min blå Schuyler. Jag tror det var så de sa till mig när jag köpte den att man skulle göra, och bara behålla 2-3 huvudrankor som man låter växa och tar av till 1/3 av årets tillväxt senare på året.
Har jag alltså gjort fel när jag tagit bort sidoskotten över tredje (eller ibl. 4:e) bladet?
M.v.h. Andreas

[attachment=3884:DSCF1511_liten.jpg]
RibesRubusVitis
Nej, jag vågar verkligen inte påstå att du har gjort fel. Beskära eller inte beskära är en fråga som delar proffsvinodlare över hela världen. Rådet att räkna ett visst antal blad är mycket vanligt; mitt råd att strunta i det hämtade jag från fackböckerna ”From Vines to Wines” (J. Cox) och ”The Grape Grower” (L. Rombough).
Tyska Weinbauforum har en avdelning om ”Minimalschnitt”, som har sina förespråkare, medan flera industriella odlare använder vertikala slåttermaskiner för att från traktorn klippa vinstockarna till tuktade häckar. I storskalig drift finns liksom inte tid för något finlir. Det gäller bara att utnyttja solskenet maximalt, och hinner man inte binda upp de nya skotten börjar de skugga varandra…
Andreas1974
Tack så mycket för dina svar, RibesRubusVitis!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon