Full version: Skatunge!
annchen
Måste bara rapportera om skatungen jag såg i ett koloniområde i Stockholm i dag - den var bedårande söt! Mycket sällskaplig var den, dessutom - den hoppade fram och ställde sig i skuggan av oss som beundrade den (mellan fötterna!), innan den hittade bättre skydd under en buske. Hoppas att det går bra för den. wub.gif

Anna
amaira
wub.gif
Castea
Jag såg också en skatunge idag! Jättesöt!
Och igår såg jag en rådjursmamma med sina två små kid (väldigt unga) korsa en cykelbana i skogen. Bedårande!

wub.gif
Gossen Ruda
Är skatungen lika bedårande söt när föräldrarna plundrar småfågelbon för att mata den och är rådjuren lika bedårande när dom härjar i trädgårdarna? Som bekant har ett mynt två sidor. g.gif
Castea
Ja, det beror väl på hur man bor också. wink.gif
Jag som lägenhetsboende tänker inte på djurs skadegörelse i första taget.
Gossen Ruda
CITAT (Castea @ 12-06-2007, 12:32) *
Ja, det beror väl på hur man bor också. wink.gif
Jag som lägenhetsboende tänker inte på djurs skadegörelse i första taget.

Ja, du lär slippa rådjuren iaf. laugh.gif
amaira
CITAT (Gossen Ruda @ 12-06-2007, 12:27) *
Är skatungen lika bedårande söt när föräldrarna plundrar småfågelbon för att mata den och är rådjuren lika bedårande när dom härjar i trädgårdarna? Som bekant har ett mynt två sidor. g.gif

Jaa, lika bedårande söta!! wub.gif Inte blir de väl mindre söta för att de är som de är biggrin.gif även om man kan bli både ledsen, upprörd och förtvivlad när "vandalismen" sätter in. Söta och vackra är de i alla fall. tongue.gif Även fast naturen sällan är en "vänlig" plats, om man nu ska bedöma det helqa på det viset.
Det handlar ju inte om vänlighet eller snällhet, elakhet eller ondska. Var och en har sin plats att fylla.
Netha
9 juni fotade maken första skatungen som satt utanför boet. Vi har under lång tid iakttagit detta bo... under hela byggtiden
och därefter. Sett hur smarta ungarna är.
Så fort någon gått förbi på vägen eller motionsspåret så har ungarna varit blicktysta för att strax efter börja ropa på mat..
och då har mamman(?) kommit och det har blivit lugnt i boet.[attachment=3986:Skatunge...uni_2007.jpg]

Netha
Idag var skatungen ute på vift bland buskarna... föräldrarna förde ett fasligt liv när make och barnbarn gick nära och fotade.

[attachment=4071:Skatunge_14_6_2007.jpg]
annchen
Vad kul med bilder!

(Eh, ja, det är klart att de är lika söta. Blir en obekväm men snygg fåtölj mindre estetiskt tilltalande för att den är gräslig att sitta i?)

Lyckligtvis har jag alltid sluppit rådjur... kalvar, däremot, fanns det gott om innan vi stängslade. Jag åt ofta kalsylta under den perioden, som en ren hämndaktion.

Andra söta barn: MÅSUNGAR!!! De ser sjukt fåniga ut.
Netha
Ikväll har vi haft "krig" härutanför... tre kråkor och en katt har attackerat skatorna som med näbbar och klor försvarat boet.
Det är så roligt att få ha ett bo så nära huset och följa det från bygge och framåt. smile.gif
Netha
Fel
annchen
En katt? Katterna hos oss är livrädda för skatorna, haha. De är så kuvade att skatorna helt ostraffat får sno deras mat direkt från skålarna. De gillar verkligen ost. =)
Netha
En bild från en timslång kamp mellan skatan och katten... skatan vann. bravo.gif
[attachment=4175:a.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon