Margith
I växthuset idag såg jag en rejäl skalbagge som blänkte i guld... fast när jag tittade efter var den nog lite grön också.
Den var himmelens fin och tack vare den här avdelningen och alla underbara bilder ni visar så blev jag inte ett dugg rädd giggle.gif jag tyckte bara att den var vacker.

Eftersom den blänkte i guld fick jag för mig att den skulle heta Guldbagge. Prova googla på Guldbagge crazy.gif

Jag hittade iaf på AoT:s forum att Guldbaggen ska finnas upp till Jämtland, alltså var det inte troligt att det var en sån jag såg. Men kanske den olivgröna guldbaggen finns längre norrut?
Lever den isf av samma saker som den vanliga Guldbaggen?

Min fråga är alltså:
Måste jag springa ut i växthuset med Radar-flaskan och leta rätt på den??

Jag vill ju inte det... den var ju jättefin wub.gif
Piccante
I mina böcker står det att gräsgrön guldbagge finns från Skåne till Norrbotten och olivgrön guldbagge ända upp till Torne lappmark, så varför kan de inte finnas norr om Jämtland?

Bladhorningar som familjen heter lever oftast av multnande växtmaterial och guldbaggarnas larver utvecklas i myrstackar så någon större fara bör de inte vara i växthuset.
Margith
Det jag läste handlade om Guldbagge, vare sig gräsgrön eller olivgrön, bara "vanlig" guldbagge g.gif
Men lever den stackaren av förmultnade växtdelar, blir den nog mager i mitt växthus.
Men några myrstackar kan vi nog bjuda på tongue.gif (Dock inte i växthuset!!)

Tack Marcus, den lille rackaren får stanna kvar så länge han vill. Blir han hungrig får han väl flytta tongue.gif
amaira
I föra veckan såg jag en guldbagge komma flygande, den landade i en myrstack och kröp obehindrat ner och försvann. Var lite häftigt att se.

De stora vackra guldbaggarna har jag ofta på mina rosor där de äter pollen. Det är en vacker kombination vill jag lova. wub.gif
Gossen Ruda
Helst skall du nog släppa ut den ur växthuset, den har säkert kommit in av misstag och hittar inte ut. Larverna lever som sagt av och i multnande trä eller myrstackar. Dom vuxna baggarna är förresten dom enda skalbaggar som kan flyga med täckvingarna stängda, det finns en slits där flygvingarna sticks ut.

Vi har två "äkta" guldbaggar i Sverige och sen finns det en till som liknar dessa lite, Gnorimis nobilis. Varför just gröna insekter har fått namn efter guld vet jag inte, kanske var guldet förorenat av något förr i tiden?
Margith
Oj, Gossen Ruda, jag har varit bortrest hela veckan, så först nu kan jag läsa vad du skrivit.
Jag lovar, jag har letat igenom hela växthuset (det är inte så stort) men ingen Guldbagge någonstans. Den måste ha hittat ut alldeles själv wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon