Engla
Frågan är den samma som rubriken. Har två koreanska plymspireor och hittar ingen annan växt som jag tycker den passar med.
Har ni här på forumet några förslag?

Mvh.....Engla
TantGredelin
Menar du nåt som blommar samtidigt som den, eller lite tidigare eller lite senare? Halvskugga eller?
Gåsis
Jag skulle ha valt något stadigt, tex en hosta med vita bladkanter, en kaukasisk förgätmigej med vita kanter eller en iris som blommar i vitt.

/Åsa
TantGredelin
Jag skulle välja nåt smått, för koreansk plymspirea är inte så stor, och den är så sirlig och fin, det räcker med en snäll marktäckare som myskmadra eller vintergröna, vinca minor. Tycker jag alltså.
[attachment=3869:JCS_20Vi..._2024131.jpg] [attachment=3870:300px_Waldmeister.jpg]
Engla
Tack Gåsis och TantGredelin för snabba svar.
Just nu står den i en rabatt med full sol och tillsammans med mormors blommor. Passar inte alls in.
Funderar på att göra ny rabatt som hamnar i halvskugga och plantera den med något av era förslag. Myskmadra plantor har jag köpt till ett annat ställe men funderar nu på att tänka om. Tror den skulle bli fin med plymspirean. Ska fundera lite. Tack så mycket för era förslag.

Mvh......Engla
Eva 33c
Myskmadran kan, om den trivs, bli lite "för mycket" för den lilla koreanska plymspirean. Lika med vintergrönan. I allafall är det min erfarenhet här i min trädgård.
En liten söt och diskret marktäckare, om du flyttar plymspirean till halvskugga, är porslinsbräckan Saxifraga x urbium Hos mig blommar den nu, och jag tror den koreanska plymspireans täta gröna "kuddar" skulle utgöra en fin bakgrund till de små rosa vita blommorna. Det finns visst en modell med variegerade blad också, om man gillar sånt. Kan lysa upp lite i ett skuggigare parti.
Så fick du lite mer att tänka på kanske.. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon