Trädet (ZonV)
10-06-2007, 20:54
Köpte en Magnolia merrill för lite över 500 kr, cirka 170 cm. Planterad den så bra som möjligt
någorlunda vindskyddad, soligt läge, upphöjd plantering med RH. jord uppblandad med sand, stenar,grus,kottat och barr. La även stenar på jorden för att solvärmen ska värma joden lite snabbare under våren. Har hört nu, att man ska använda Barkmull visst....men den överlevde och den
blommade med en blomma. Tänkte att det kanske finns någon i zon V som funderar på Magnolia.
Idag när jag tog bort ogräs runt plantan var det myrbon där, svartmyra och en myrsort som är mindre än svartmyra.
Så frågan gör de mer nytta än skada på plantan>>>ska jag försöka ta bort myrorna eller inte?
Lämpligt gödsel till Magnolia? Benmjöl, Hönsgödsel.....
Tack!
Grattis vill jag säga först. Själv har jag sex magnolior i zon 4 och Merrill är den som trivs absolut bäst hittills.
Min gissning är att DU gör mer skada än nytta om du börjar gräva ut myrbon. Rötterna är känsliga...
Om din magnolia växer bra tror jag du kan strunta i gödsel, vattna däremot rikligt.
Trädet (ZonV)
11-06-2007, 20:51
Tack, roligt att höra att du har sex magnolier i zon 4 och din Merrill har vuxit bäst. Så förutom Merrill vilka sorter har du?
Vilken vill du lyfta fram som sort som ev. kan klara zon V med gull gull som jag hade gjort min Merrill?
Oki, ska vattna lite mer då!
Helst skulle man väl importera magnolia från Nordkorera, tydligen ska det finnas härdiga magnolia sorter där!
Planterade igår en Magnolia Kubus, cirka 40 cm hög ( proviens Mustila, Finland) moderplantan har klarat kalla vintrar.
Jo, jag vet att det är extra daltande/känsliga rötter för magnolia...avspärrat område runt plantan kan
man nästan tro.....helst!
Tänkte ta bort myrorna med ett medel som dödar drottningen, så inget grävande!
Men tydligen så verkar inte myrorna inte göra så stor skada på magnolia, tänker på antal svar jag fått.
Det första jag tänkte på var bladlöss odling på plantan som myrorna gör.
Okej, jag har inte haft alla så länge, men de jag har är:
1. Praktmagnolia, rekommenderas ej.
2. Sieboldii, går nog bra, min hade dåligt rotsystem, har inte riktigt kommit igång än.
3. Leonard Messel, går säkert bra i din zon. Har ju som Merrill Kobus i sig.
4. Elisabeth, har jag inte riktigt utvärderat än anses vara zon 3 härdig, kan möjligen vara en kandidat med lite lull lull.
5. Junimagnolia, planterad i år, sannolikt lite härdigare än Elisabeth.
Gödsel ja, min blommar mycket mera rikt nu (Merril alltså) när den får rhododendrongödsel på våren, en halv spann barrförne och pk gödsel på hösten.
Gödsla i ett par år sen behövs det inte mer.
Trädet (ZonV)
14-06-2007, 17:42
Oki, då blir det sån gödsel till höst!
Har hört talas om de Magnolier du har men ej junimagnolia. Ska läsa lite mer om den, tack!
Det blir nog fler magnolier!
Anders zon 1
14-06-2007, 22:35
Prova stjärnmagnolia också (M. stellata)! Jag odlar den i zon 4 sedan rätt många år och den växer och blommar bra. Den är lätt att få tag på (åtminstone i södra Sverige) och brukar vara relativt billig. Andra magnolior som nog också kan gå i zon 5 är hybriderna M. 'Wadas Memory' och M. 'Yellow Bird' och arterna M. acuminata, M. biondii och M. salicifolia. Finns säkert fler hybrider som skulle kunna funka i zon 5 - många magnoliahybrider är dåligt eller inte alls testade i Sverige.
När det gäller myror så finns det vissa arter som odlar löss på växtrötter. Har dock för mig att det mest gäller gul tuvmyra, den där orangegula myran man ofta stöter på när man gräver men som man sällan eller aldrig ser annars. I övrigt kan man möjligen spekulera i att myrorna skulle kunna göra skada genom att gräva bort jorden kring rötterna så att marken blir torrare med en massa hålrum vilket kan minska magnolians förmåga att ta upp vatten. Tror dock att detta bara skulle kunna vara ett problem för en nyplanterad magnolia som ännu inte riktigt etablerat sig.
Trädet (ZonV)
25-06-2007, 10:59
Jag får tacka för tipsen Anders, myrorna har jag nästan vattnat bort.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.